Toon posts:

[Debian backup] Exacte kopie naar 2e schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort gaat mijn server als productieserver draaien, dus er mag geen data verloren gaan bij een eventuele crash.

Ik heb 2 schijven in mijn server zitten, helaas geen identieke:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Disk /dev/hda: 41.1 GB, 41174138880 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 5005 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Disk /dev/hdc: 40.0 GB, 40020664320 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 4865 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Nou wil ik dat wanneer mijn eerste schijf crasht, dat ik zonder veel poespas mijn server kan booten met mijn tweede schijf.

Ik dacht eerst aan;
code:
1
dd if=/dev/hda of=/dev/hdc

Maar je raad het al, twee grote nadelen, namelijk;
1: /dev/hda is net groter als /dev/hdc
2: dd kopiërt ook de lege data over, wat onnodig veel tijd in beslag neemt.

Dus, wat is een goede backup oplossing.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Verder draai ik Debian 3.1 met DirectAdmin.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

het begint met een R en eindigt op AID?

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:18
Wat je je wel goed moet beseffen is dat RAID geen backup oplossing is, maar alleen de mogelijkheid biedt om door te draaien als er een schijf kapot gaat. Je wilt altijd nog backups hebben om b.v. foute acties terug te kunnen draaien of om data van een tijd geleden terug te halen waarvan je dacht dat je het nooit meer nodig zou hebben.

Verder moet je natuurlijk ook bedenken hoe belangrijk de data voor je is b.v. in het geval van een brand of andere catastrofale problemen waardoor je hele server kapot gaat (denk ook b.v. aan een kapotte voeding die je moederbord meeneemt, de ide poorten en ook nog eens je schijven).

Maar goed, software raid1 lijkt me hier de ideale oplossing voor en daarvoor hoeven je schijven ook niet perfect even groot te zijn. Verder zou ik dus kijken naar een backup op een andere machine als je data echt belangrijk is, het liefst dus een machine op een andere fysieke locatie.

[ Voor 32% gewijzigd door DJ Buzzz op 31-01-2006 23:30 ]

Verwijderd

RedundantAID? ;)

Maar idd, als je een productie server laat draaien en die moet ook bij een hd crash "gewoon doorgaan", dan zal je daar toch rekening mee moeten houden in de (hardware) config..

Is ook iets wat meestal vergeten wordt, omdat er door (oa. onwikkelaars e.d.) alleen naar software wordt gekeken }:O

Gelukkig vallen de prijzen voor zulke oplossingen tegenwoordig erg mee, al kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt (betalen..)
Vaak wordt er vanuit een onderbuik gevoel gezegd dat "die en die server" nooit offline mag zijn, maar als het prijskaartje tevoorschijn komt, dan kan de server opeens wel een paar uur uit...
Weeg af hoe belangrijk die server is en wat je (jullie?) er voor over hebt om dat te realiseren

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Antwoord op de vraag van TS:

Opstarten mbv rescue disc en partitioneer de backupschijf op een gelijke wijze als de originele schijf en maak de filesystems aan.
En mount voor elke partitie die gebackup'ed moet worden de corresponderende partities op beide schijven (de originele partitie liefst met de optie read-only).

Vervolgens doe je:

cd /origineel
cp -dpR * /backup/

met /origineel en /backup de mount points van resp. de originele en backup partitie.

Kleine aandacht puntjes:

Verborgen bestanden in /origineel moet je extra kopieren met cp -dp .??* /backup/ en als je bv live je root filesysteem wilt copieren (dus niet via rescue disc) zul je de -x optie moeten gebruiken om te verkomen dat je bv de proc, devfs, udev en andere mounts mee kopieert.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:47
Wat wel snel is, is gewoon rsyncen en daarbij gebruik maken van de last modified dates van bestanden. Dan worden alleen gewijzigde bestanden gekopieerd. Zorg er wel voor dat de bestandsrechten en -attributen behouden blijven.

(In FreeBSD kun je bovendien een snapshot maken zodat je een iets consistentere back-up hebt; misschien kan Linux ook zoiets.)

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36
Een pagina waar ik zelf al een paar keer veel plezier van heb gehad met een duidelijke en werkzame oplossing:

http://www.greenfly.org/tips/filesystem_migration.html

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:21:
het begint met een R en eindigt op AID?
Kort door de bocht.
RAID is geen goede backup systeem met 2 schijven, in dit geval RAID-1 dus.

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Ik weet niet of dat ook in Debian zit .. maar :

- mdadm (software RAID 1 instellen .. )

- 3de schijf erin zetten voor backup van user / system data.

Dan zit je safe.

Check bijv. es http://juerd.nl/site.plp/debianraid
of
http://www.epimetrics.com...20Stuff&page_topic_id=120

[ Voor 33% gewijzigd door BoXie op 01-02-2006 13:37 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Dit is maar een crappy idee. Je gaat data inconsistentie krijgen, want je kopieert gewoon alle files van een lopend systeem.

Als dit echt een "productie" server is, zou ik een beetje meer moeite doen om deftig te backuppen :)

Verwijderd

Backup op HD is sowiezo al tricky. Ik zou zelf nog liever alleen Raid1 draaien.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Ik zou voor raid 1 gaan, zeker als je ook databases hebt draaien (databases en raid5 zijn geen vrienden) en een goede backup regelen die ook offsite gaat.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Soultaker schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 02:12:
Wat wel snel is, is gewoon rsyncen en daarbij gebruik maken van de last modified dates van bestanden. Dan worden alleen gewijzigde bestanden gekopieerd. Zorg er wel voor dat de bestandsrechten en -attributen behouden blijven.

(In FreeBSD kun je bovendien een snapshot maken zodat je een iets consistentere back-up hebt; misschien kan Linux ook zoiets.)
rsync is inderdaad goed te gebruiken, zijn ook tools voor aanwezig op het net, rdiff-backup bijvoorbeeld.
BoXie schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:34:
Ik weet niet of dat ook in Debian zit .. maar :

- mdadm (software RAID 1 instellen .. )

- 3de schijf erin zetten voor backup van user / system data.

Dan zit je safe.

Check bijv. es http://juerd.nl/site.plp/debianraid
of
http://www.epimetrics.com...20Stuff&page_topic_id=120
- RAID =! backup.
- In een 19" 1U rackserver passen er maar 2 schijven.
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:57:
Backup op HD is sowiezo al tricky. Ik zou zelf nog liever alleen Raid1 draaien.
Backup op HD is tricky ? Wat is RAID dan, niet op HD ?
Draai jij maar RAID 1 en maak een config fout, weg beide schijven.
zomertje schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:49:
Ik zou voor raid 1 gaan, zeker als je ook databases hebt draaien (databases en raid5 zijn geen vrienden) en een goede backup regelen die ook offsite gaat.
Er gaat zowiezo een offsite backup plaats vinden, maar indien je eerste schijf crasht en je hebt een tweede schijf die je binnen 10 minuten kan booten is het altijd handiger dan alleen een offsite backup.

Verwijderd

Uh Sinan. Als je moet kiezen... configfout ? Een goedebeheerder doet niet zomaar iets. Ik gebruik Softraid nu al zo'n 3 jaar en altijd perfect gedraaid zonder problemen.

Backup hoort gewoon op Tape / Offsite backup en Raid1 is leuk voor enige redundancy.

Het was de vraag of Raid1 of een kopie... Raid1 dan maar ;)

Eigenlijk.. als je het al zo goed weet... waarom vraag je het dan ? :?

• BoXie
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:21:
[...]

- RAID =! backup.
- In een 19" 1U rackserver passen er maar 2 schijven.
19" 1U server maar 2 schijven ? Hoe kom je daarbij ? Ik gebruik Supermicro's en daar zitten gewoon 4 hot-swap trays in hoor en koel ook ! Daarom heb ik die juist gekozen .. omdat ik van mening ben dat 2 schijven op RAID 1 (continuïteit van je service in geval van storing) en een derde schijf voor backup een veilige oplossing is. En evt. zet je de 4de schijf in als hot-spare.

Veiligst is nog als je je backup op andere lokatie kan opslaan.

[ Voor 6% gewijzigd door BoXie op 02-02-2006 00:44 ]

Verwijderd

BoXie schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:44:
[...]

19" 1U server maar 2 schijven ? Hoe kom je daarbij ? Ik gebruik Supermicro's en daar zitten gewoon 4 hot-swap trays in hoor en koel ook ! Daarom heb ik die juist gekozen .. omdat ik van mening ben dat 2 schijven op RAID 1 (continuïteit van je service in geval van storing) en een derde schijf voor backup een veilige oplossing is.

Dat kan prima.

IK draai mijn backups op een diskarray aan een andere machine.

SM => Rules !!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:37:
Uh Sinan. Als je moet kiezen... configfout ? Een goedebeheerder doet niet zomaar iets. Ik gebruik Softraid nu al zo'n 3 jaar en altijd perfect gedraaid zonder problemen.

Backup hoort gewoon op Tape / Offsite backup en Raid1 is leuk voor enige redundancy.

Het was de vraag of Raid1 of een kopie... Raid1 dan maar ;)

Eigenlijk.. als je het al zo goed weet... waarom vraag je het dan ? :?
Niemand is perfect, dus ook goede beheerders maken wel eens config fouten.
Je maakt één fout en je hebt dezelfde fout ook op je tweede schijf.

De vraag was bij mij niet RAID1 of kopie, het is gewoon, kopie, maar wat is het snelste en natuurlijk veiligste manier.

Nee, zo goed weet ik het niet, daarom vraag ik het.
BoXie schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:44:
[...]

19" 1U server maar 2 schijven ? Hoe kom je daarbij ? Ik gebruik Supermicro's en daar zitten gewoon 4 hot-swap trays in hoor en koel ook ! Daarom heb ik die juist gekozen .. omdat ik van mening ben dat 2 schijven op RAID 1 (continuïteit van je service in geval van storing) en een derde schijf voor backup een veilige oplossing is. En evt. zet je de 4de schijf in als hot-spare.

Dat zijn dan de diepere kasten. Over het algemeen wordt er in mijn sector minder diepe kasten gebruikt.

• BoXie
Valt mee hoor .. de Supermicro's die ik heb zijn 3/4 ongeveer van de diepte van een gemiddelde Dell.
Gaat ook niet echt op de diepte .. maar meer hoe je de voorkant en backplane inricht. systemen met 2 schijven hebben vaak een full-size dvd/cd-rom. Systemen met 4 schijven zo'n slimline ding.

http://www.supermicro.nl/.../1U/5014/SYS-5014C-MT.cfm

Maar goed .. doet hier verder niet ter zake .. offtopic.

Ik zou gewoon voor een combi RAID-1 en (externe) backupschijf gaan. En anders .. in jouw situatie ... rsync gebruiken .. Maar let op met het rsyncen van mailqueue's en databases .. weet niet of dat wel zo slim is ..

Verwijderd

Jij wil gewoon een kopie: Raid1 dus

en backup zet je op een andere machine/DVD/Tape.

Simpeler kan niet :)
Pagina: 1