Toon posts:

Asus 1x of 2x 6800GT of 7800GT?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)
Jullie denken vast hier is het zoveelste topic weer met dezelfde vragen maar toch! ;)
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw systeem. :)

Het systeem gaat gebruikt worden voornamelijk voor:
-gamen (call of duty 2, doom 3 etc.)
-msnen af en toe photosjoeepen ;)
-downloaden etc.
Daarnaast wil ik voorlopig de komende 2 tot 3 jaar ermee vooruit.

Nu heb ik het volgende systeem in mijn hoofd (suggesties zijn welkom uiteraard):
AMD Athlon 64 3700+ (ivm met de 1mb cache, en redelijke prijs)
Asus A8N32-SLI Deluxe (passief gekoeld en SLI full ondersteund word) (of heel misschien een A8N-SLI)
Kingston geheugen 1024MB (ben ik nog niet uit welk type)
verder een snelle maxtor s-ata schijf (vind ik niet zo important welk model op dit moment)
Als scherm gebruik ik een Samsung TFT 19 inch 913N (8ms) of mijn JVC 26 inch LCD scherm.

Alleen twijfel ik nog over de videokaart. Ik heb hiervoor uren topics bekeken en forums op o.a. tweakers, tomshardware gewoon google etc. Met het gevolg dat ik nu dus letterlijk verzuip in een zee van benchmarks prijzen type kaarten etc.

Nu dacht ik aan het volgende:
2x een 7800gt van Asus of MSI in SLI mode en anders 2x een 6800GT..

Is dit dus een verstandige keuze met het oogpunt op de toekomst en de dingen die ik ermee wil gaan doen in samenwerking met de overige hardware?
( (8> wat een mooi geformuleerde vraag al zeg ik het zelf, uiteraard zie ik jullie reacties graag tegemoet zodat ik weer verder kan met de bouw en niet zo onzeker over de hardware ben :*))

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:19
Het beste is natuurlijk 2x 7800gt. Alleen zijn er amper games die zulke power nodig nog hebben maar dat ter zeiden. Verder zou ik 2 gieg in je systeem stoppen en eventueel later een 2e 7800gt erbij kopen :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je best nu één 7800GT er in zet en er dan later één bijkoopt. Met de prestaties van eentje zit je voorlopig nog wel snor en als die te weinig worden dan prik je er een tweede 7800GT bij die tegen dan allicht goedkoper is.

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 20:58
Nou, ik zou het wel weten als ik zoveel geld had :9 Ik had iig gewoon die 2x 7800GT gekocht. Maar misschien zou je ook nog een 7800GTX kunnen overwegen, zodat je later mocht je dat nog nodig hebben er nog een kaart naast kan plaatsen. En heb je al gekeken naar de X1800/1900?

Het kan ook zijn dat ik het helemaal verkeerd heb, ik ben niet mee zo helemaal into de benchmarks de laatste tijd.

Misschien nog wel even belangrijk: Ik dacht laatst bij THG gelezen te hebben dat je de 3700 absoluut niet moest kopen. De 3800 was dan veel meer waar voor je geld, omdat de 3700 vaak gelijk met de 3500 presteerde. En was het trouwens ook niet zo dat de prijzen van de X2 3800 binnenkort naar ~250,- zouden zakken?

Macbook Pro, 640 WD extern

Verwijderd

Topicstarter
DaannO schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:16:
Het beste is natuurlijk 2x 7800gt. Alleen zijn er amper games die zulke power nodig nog hebben maar dat ter zeiden. Verder zou ik 2 gieg in je systeem stoppen en eventueel later een 2e 7800gt erbij kopen :)
Dankje voor jullie reacties! :) Ben daar erg blij mee ;) Helpt me weer uit de twijfel en bespaard me ook nog eens geld voordat ik de compu-winkel leegroof :X

Maar is het dan niet zo dat de 7800gt over een jaar niet meer verkrijgbaar is van Asus... dan heb ik geen identieke kaart meer voor SLI? of is dat niet mogelijk?

Hmm goede trouwens 2GB is denk ik niet verkeerd voor in de toekomst...

Maar nu nog de vraag... de MSI of de Asus 7800gt?? als ik kijk naar uiterlijk is de Asus mooi blauw en de MSI wit roze :r Verder krijg je bij sommige winkele Call of Duty 2 bij de MSI variant en bij de Asus versie King Kong. Maar is er nog verschil in prestaties? Of is het alleen de prijs? :P

Of kan ik beter voor de Asus kaarten gaan omdat ik ook een Asus mobo heb?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:22:
[...]
...Maar is het dan niet zo dat de 7800gt over een jaar niet meer verkrijgbaar is van Asus... dan heb ik geen identieke kaart meer voor SLI? of is dat niet mogelijk?...
Dat geeft niet, sinds kort ondersteunen de drivers van nVidia ook verschillende kaarten in SLI. De stelregel is, de snelheid van SLI is 2x de snelheid van de traagste kaart van de twee.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:22:
[...]
...Maar nu nog de vraag... de MSI of de Asus 7800gt?? als ik kijk naar uiterlijk is de Asus mooi blauw en de MSI wit roze :r Verder krijg je bij sommige winkele Call of Duty 2 bij de MSI variant en bij de Asus versie King Kong. Maar is er nog verschil in prestaties? Of is het alleen de prijs? :P

Of kan ik beter voor de Asus kaarten gaan omdat ik ook een Asus mobo heb?
Het merk wat je kiest van hetzelfde type grafische kaart maakt niets uit, tenzij je een overclockte versie van de een of de ander koopt. Zijn ze standaard 7800GT's zou ik dus kijken naar extra's, zoals wat jij al noemde, kleur, software, aansluitingen en dergelijke...

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Deze benchmark kan je helpen denk ik.
Persoonlijk zou ik voor 1 videokaart gaan. SLI is imo alleen nodig als je echt het beste van het beste wilt. Er 2x een 7800GT in zetten lijkt me niet zo verstandig. Als ik jou was zou ik er dan een 7800GTX/X1800XT/X1900XT inzetten oid. Een 6800GT in SLI lijkt me helemaal niet zinvol, aangezien die qua prestatie één 7800GT benaderen, terwijl je 2x zon videokaart moet dokken.

Hmm, je was er ook al uit zie ik :/

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 31-01-2006 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:32:
[...]

Dat geeft niet, sinds kort ondersteunen de drivers van nVidia ook verschillende kaarten in SLI. De stelregel is, de snelheid van SLI is 2x de snelheid van de traagste kaart van de twee.

[...]

Het merk wat je kiest van hetzelfde type grafische kaart maakt niets uit, tenzij je een overclockte versie van de een of de ander koopt. Zijn ze standaard 7800GT's zou ik dus kijken naar extra's, zoals wat jij al noemde, kleur, software, aansluitingen en dergelijke...
Dankje :) valt al weer wat af ;) zo kom ik ineens razendsnel aan een systeem.

Ok even een update:

CPU: AMD Athlon 64 3800+
MOBO: Asus A8N32-SLI Deluxe
GEHEUGEN: 2GB Kingston (Dual Channel?)
VIDEOKAART(EN): 1 of 2x Asus EN7800GT of een enkele GTX.... wie o wie kan mij overtuigen? ;)

(is het merk XFX eigenlijk wat? Sorry voor deze vraag maar de laatste keer dat ik een pc kocht toen bestond XFX geloof ik niet)

Verder heb ik nog gekeken naar die Ati 1800XT en 1900XT/XTX zijn wel sneller als de 7800GT/GTX maar wel zeer duur. Denk toch dat het ook een soort van keuze is net als vroeger... nvidia of ati... toch? zoiets als bmw of mercedes ;)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XFX levert vaak overgeklokte modellen waar je iets meer voor betaalt. Best een goede keuze. En de keuze tussen ATI en Nvidia kun je zo niet maken. Je moet je budget kiezen en benchmarks lezen voor de videokaarten die in jou budget vallen. Gewoon voor ATI of Nvidia kiezen is onzinnig.

Mocht je echter voor 2x7800GT willen gaan (dus met dat budget) dan zou ik toch eerder voor een 7800GTX/X1800XT/X1900XT gaan.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:38:
Deze benchmark kan je helpen denk ik.
Persoonlijk zou ik voor 1 videokaart gaan. SLI is imo alleen nodig als je echt het beste van het beste wilt. Er 2x een 7800GT in zetten lijkt me niet zo verstandig. Als ik jou was zou ik er dan een 7800GTX/X1800XT/X1900XT inzetten oid. Een 6800GT in SLI lijkt me helemaal niet zinvol, aangezien die qua prestatie één 7800GT benaderen, terwijl je 2x zon videokaart moet dokken.

Hmm, je was er ook al uit zie ik :/
Naja geeft niet ;) OK... dan ga ik denk ik toch voor 1 kaart...
Maar ik heb nooit ervaring gehad met Ati...
Jij geeft dit aan: ik jou was zou ik er dan een 7800GTX/X1800XT/X1900XT inzetten oid
Maar hoe weet ik waar ik goed aan doe? ;)

(meer als 700 wil ik niet uitgeven aan videokaart(en)) :/

Verwijderd

Een overgeclockte XFX nemen , staan al voor 300 euro in de pricewatch ( Pssst Azerty ;) )

Verwijderd

Topicstarter
OK... ik ben weer een eind verder...
Uiteindelijk gaat de keuze naar een 7800GTX... alleen nu is de vraag welk merk?
Ik zie vele chip en geheugen snelheden...

De volgende modellen zie ik staan:
-Asus N7800GTX Extreme / 2DHTV 256MB
-XFX 7800GTX 256MB
-XFX 7800GTX XXX 256MB
-MSI NX7800GTX 256MB

Het ligt wel allemaal rond dezelfde prijs (scheelt af en toe een paar tientjes)... maar wat is nu echt een goede van deze lijst voor op een Asus A8N32-SLI Deluxe plankje? :?

• Dax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-07 08:02

Dax

Ik zou een 512mb Model van de 7800GTX overwegen. Deze hebben niet alleen meer geheugen maar zijn ook nog eens een stuk sneller geclocked! _/-\o_

• Admiral Freebee
  • Niet online
MasterJR schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 00:24:
Ik zou een 512mb Model van de 7800GTX overwegen. Deze hebben niet alleen meer geheugen maar zijn ook nog eens een stuk sneller geclocked! _/-\o_
Helaas is deze kaart niet zo vrij beschikbaar en als de TS er later eentje in SLI wil bijzetten dan zou het lastig zijn moest hij de 256MB versie moeten nemen en zo geld verliezen.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:39:
[...]

Helaas is deze kaart niet zo vrij beschikbaar en als de TS er later eentje in SLI wil bijzetten dan zou het lastig zijn moest hij de 256MB versie moeten nemen en zo geld verliezen.
Dit begrijp ik niet helemaal, je zin... kan je het nog eens uitleggen?

Je bedoeld dat het makkelijk is om er later een 256mb kaart bij te kopen als ik nu een 256mb kaart koop ipv dat ik nu een 512mb kaart koop en er later een 512 bij koop?

Met die 512MB kaart kan ik toch langer vooruit dan voordat ik een 2e in SLI erbij doe? :/

• Admiral Freebee
  • Niet online
Wat ik wil zeggen is dat de 512MB versie niet zo goed te verkrijgen is en dat zal er in de toekomst ook niet verbeteren. Dan kan je je over anderhalfjaar rot zoeken naar een tweede 512MB kaart en als je die niet vindt dan zal je een 256MB versie moeten kopen waardoor de prestatie gelimiteerd is tot twee GTXen in SLI. En dan heb je toch meer geld uitgegeven, beetje jammer niet?

Ik wil maar zeggen dat je niet persé het duurste moet kopen omdat dat net iets beter presteert, dan kun je bezig blijven... Er zijn nog andere factoren die meespelen. De 512MB versie van de GTX is meer een release geweest om te laten zien dat nVidia toch de snelste is.

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-02-2006 13:55 ]

Pagina: 1