Toon posts:

Vraag over videoprestaties onder verschillende Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
OK, hier is mijn situatie(om maar meteen met de deur in huis te vallen :))

Ik heb sinds kort een tweedehands Toshiba Tecra 8000 laptop gekregen, omdat de harde schijf kapot was. Ik heb er een werkende schijf in geplaatst (2GB ipv de standaard 6GB, had ik nog liggen van een andere laptop), en er de meegeleverde Windows 98 op geinstalleerd.

Wanneer ik een Avi probeer af te spelen, werkt dit soms wel goed, maar meestal niet zo. bij Avi's met een resolutie van ongeveer 480*nog wat, begint het beeld al snel achter te raken op het geluid. Ik heb alle laatste (tenminste, ik neem aan laatste, degene met de hoogst mogelijke versienummers) drivers geinstalleerd, en DirectX9.0c (december release). Dit werkt niet echt.

Vervolgens heb ik MoviX en MoviX2 geprobeerd (mini Linux-distro, bootable vanaf CD, die een mediaplayer in het geheugen laadt). Erg leuk, maar omdat de laptop blijkbaar een erg exotische videokaart bevat (Een Neomagic MagicVision 256AV met 2,5MB geheugen), wil MoviX niet echt werken (uitsluitend zwart beeld...).

Wat ik me nu afvraag, is er misschien iemand die mij een andere mediaplayer kan aanbevelen? Mediaplayer Classic heb ik al geprobeerd, die presteert nog slechter dan de standaard WMplayer. BSPlayer enzo heb ik nog niet geprobeerd, dus misschien dat dat nog zou kunnen, dat ga ik morgen ofzo wel proberen.

Zou een overstap naar WIndows 2000 misschien werken? Windows XP is VEEL te zwaar, die wil ik er niet eens op zetten ivm de overige configuratie. Die is als volgt:

Pentium II 366 mHz
128MB RAM
2GB HDD
Neomagic Magicview 256AV (2,5MB) videokaart
Soundblaster Compatible geluidskaart (Geen problemen mee, dus volgens mij ook niet echt relevant, maar voor de compleetheid toch vermeld :))

Goed, om een lang verhaal kort te maken: Wat kan ik doen (ALS er al iets is) om mijn Avi's beter te laten lopen? Ik dacht dat de laptop op zich redelijk genoeg moest zijn om alles ten minste windowed af te kunnen spelen, maar ik kan het ook mis hebben....

Iemand die me kan helpen?

Mike

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:24
Ik heb dezelfde laptop! (nu op schoot) nou ja, ik heb p2-300 128 MB en 10 GB
Met VLC-mediaplayer kan ik veel films wel afspelen met win98/me

Heb er nu ook win2000-SP4 op staan, opstarten kost wel 5 minuten (en ik kan heus wel een beetje windows configureren) en ik vind het eigenlijk bijna net zo zwaar als XP...

[ Voor 75% gewijzigd door zetje01 op 01-02-2006 03:58 ]

Verwijderd

Begin eens met het uitproberen van 24 of 32 bits kleur, sommige avi/divx doen het op 24 bit(of juist 32 bit) beter wat betreft cpu load, de reden is meestal gebrekkige overlay support van de videokaart driver voor alle soorten yuv die er bestaan/mogelijk zijn in avi.
Je kunt dat simpel zien door de systeem monitor te starten en cpu belasting zichtbaar te maken.
Het is ook vrij eenvoudig te controlleren of je in de goede kleur mode zit; start windows mediaplayer 6.4 (start/uitvoeren-mplayer2.exe), ga naar beeld/opties/speler en vink aan "bedieningspaneel bij volscherm" oid.
Speel een avi volscherm en kijk of je onder in beeld het paneel krijgt met de lopende balk en knoppen stop/spelen enz.
Als dat niet het geval is dan wordt de avi iig niet in overlay afgespeeld en dat kost veel cpu vermogen.

Resolutie; probeer verschillende resoluties en bekijk wat het effect is op de cpu load ; ook hier zul je zien dat sommige avi's makkelijker spelen dan andere als gevolg van de combinatie resolutievan de avi en scherm resolutie.
Mediaplayer maar ook andere spelers kunnen gebruik maken van een fast resample mode X2.
Als de resolutie van een dix bv 640x384 is en je scherm resolutie staat op 1024X768 dan kan de video wat betreft de horizontale resolutie door het "fast-resample X2" filter om op de benodigde 768 te komen, dat scheelt enorm in cpu belasting.
Nog mooier wordt het natuurlijk met een avi resolutie als 512x384 en dan afspelen op een schermresolutie 1024x768, zowel horizontaal als verticaal gaan dan door de fast resampler heen.
Ik heb op die manier wel divx avi zonder probleem volscherm afgespeelt op een P1-233 met iets van 50% cpu last.
Die fast resampler is overigens iets wat je niet zelf kunt kiezen, het mechanisme werkt vanzelf als het filter de mogelijkheid ziet.

Speel je divx-avi? vanaf divx 3.11/mwv/asf is er in de decoder meestal wel de mogelijkheid om "post-processing" in verschillende nivo's aan of uit te zetten, in mplayer2 vind je het onder bestand/eigenschappen/geavanceerd, kies het divx/video-decoder filter en klik op "eigenschappen", stel de laagste stand in/of als je cpu het kan trekken een hogere stand.

Overigens players: mplayer2 is nog altijd op alle windows platvormen de player die divx/xvid avi afspeelt met de minste cpu belasting, mplayer2 is de oer-oude windows mediaplayer versie 6
Onder windows 98 en se loonde het ook nog absoluut om het ding te updaten naar de laatste versie 6.4.7.112 (help/info) of deze nog bij msoft te vinden is weet ik niet, ik betwijfel het.
Ik heb hem nog wel ergens....
Maak niet de fout om te updaten naar een nieuwere versie 7 of hoger, en vanaf dat moment is je mooie snelle w98 verprutst en je komt er niet meer vanaf...

En dan als laatste; het G400 filter van PRR : http://www.tac.ee/%7Eprr/videoutils/divxg400.html
Het filter is van origine ontwikkelt om een divx/dvd afspeel probleem op te lossen van de MatroxG400 maar is later verder uit ontwikkelt tot een algemeen afspeel filter, het gaat voor de decoder zitten en doet wat aardige truukjes met de video.
Zo is er een "economic mode" waarin cpu verbruik tot 50% zakt terwijl het effect op de beeldkwaliteit minimaal is.
Verder kan het filter ook ondertitels inspiegelen, zwarte balken afknippen enz
Een aanrader die, als ik jouw was echt als eerst zou proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 00:45 ]

Verwijderd

De audio codec kost meestal enorm veel cpu kracht (met name mp3(lame)), converteer de audio naar een compressieloos formaat dan moet de video nog wel los gemaakt worden van de audio (dus twee bestanden of de video opnieuw encoden met audio compressieloos formaat). Heb nog nooit een speler gevonden die dat apart direct kan namelijk.

Heb onlangs op een p1 166mhz@200mhz het e.e.a. getest, mijn conclusie is dat BSplayer de snelste speler was (normale windows media player > 7 moet je helemaal niet willen hebben) die ik kon vinden om video's af te spelen, kwa geheugengebruik en afspeelsnelheid, maximale resolutie was dan ongeveer 280x220x23,976 en alhoewel ik xvid prefereer was divx naar mijn ervaring toch smoother met playback. Video compressieloos is eigenlijk niet te doen kwa hd ruimte ;)

ow en asf/wmv zijn evil codecs kwa performance zowel encoden als decoden... snelste was divx.

En verder kijken naar de verschillende codecs instellingen, veel features kosten ook enorme cpu kracht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 01:02:
ow en asf/wmv zijn evil codecs kwa performance zowel encoden als decoden... snelste was divx.
.
Das natuurlijk niet (helemaal) waar...
Divx 3.11 low en fast motion is exact hetzelfde als de windows media mpeg4V3-3917 en 3920 codec uit Netshow 4 (voorloper van Windows media encoder)
Enigste verschil (de hack) is dat netshow 3917 en 3920 niet in een avi container wil en al helemaal niet samen met een mp3 audiostroom (ook niet in asf formaat) maar voor de rest is het exact dezelfde codec....
Een divx 3.11 avi is prima af te spelen met de standaart in windows aanwezige mpeg4V3 decoder door van de avi de FOURCC code aan te passen van DIV3 naar MP43.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ga een aantal dingen een proberen. Hartstikke bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! Ik laat ffies weten hoe het afloopt!
Pagina: 1