OS overzetten van single sata naar sata raid 0

Pagina: 1
Acties:

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03-2025
Ik heb op dit moment een seagate 80 Gb sata schijf met windows Xp erop. Ik heb twee Nieuwe Sata schijven gekocht, ook 80 Gb en wil deze in raid 0 zetten.
Het zou erg mooi zijn als ik Windows over kan zetten naar de raid 0 schijven.

Ik heb erg goed gezocht op dit forum maar kan hierover niets vinden. Ik zit natuurlijk met het punt dat de capaciteit niet overeenkomt.

Kan dit? En hoe pak ik dat dan aan?

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Verwijderd

Dat gaat niet.

Ten eerste is een bootpartitie en tevens systeempartitie niet in RAID0 te zetten. Alleen de betere hardware RAID kaarten kunnen diet en die zitten niet op een moederbord, dat zijn firmware RAID controllers, een verschil.

Ten tweede zijn de S-ata drivers waarschijnlijk niet in je oude installatie ingebakken zodat het systeem niet eens zal booten.

Je kunt beide nieuwe schijven in RAID0 zetten, maar dan zal dat de andere partitie(s) betreffen waar je je games op kunt zetten.

En het opstarten van Windows XP gaat echt niet 2x zo snel als het een RAID0 zou zijn.
Het beste is om vers te beginnen en dan je oude schijf voor Windows en APPS en de RAID0 config voor je games en programma's die snel moeten zijn.

PS: Ik weet niet wat de moderator hiervan vindt. Op de BalusC server en in de FAQ zou je kunnen herleiden dat dit niet mogelijk is. Ook de search geeft verlichting. Tevens geef je geen enkele specificatie van je setup zodat anderen alleen maar kunnen gissen. Pas je topicstart aan of ik ben anders bang voor het hangslot tekentje :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 11:33 ]

• Turbodesk617
Zoals je nu kunt zien aan mijn specs heb ik twee sata schijven die drie weken geleden nog in raid0 draaiden met windows XP erop.
Dus het verhaal dat dat niet kan is onzin. Waarom zou de raidcontroller op het moederbord geen raid0 aankunnen? (Striping)

Het gaat mij erom dat ik niet weer alles opnieuw hoef te installeren.

Er staat inderdaad heel veel informatie hier op het forum, maar NIET over dit onderwerp. Om dus een OS die op een single Sata schijf staat over te zetten naar een raid0. Dit is wel op twee nieuwe schijven.

Misschien een idee: Als ik de oude schijf met winXp eruit haal en dan de twee nieuwe schijven configureer met raid0. Vervolgens hang ik de oude schijf er weer bij en zet met een "programma" de boel van de ene schijf naar de raid0 configuratie. Zou dit kunnen en zoja met welk programma zou ik dit kunnen doen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je kunt proberen is een ghost image terug te zetten, het probleem is alleen dat je wel die andere controller onder ghost aan de praat moet krijgen.
Beter is gewoon windows even opnieuw te installeren (dat zal minder werk zijn... windows heb je in een uurtje geinstalleerd).

• Turbodesk617
Het gaat me natuurlijk niet alleen om windows. Ik gebruik deze pc namelijk ook als videomontage pc en ik heb nogal veel programma`s draaien.
Als ik opnieuw moet beginnen kost me dat zeker een uur of 8.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Ik gebruik PowerQuest Drive Image Pro 4.0 en kopieer de hele 80GB schijf naar een 160GB RAID0 zonder probleem. Ik doe dit meestal zo en houd de 80GB schijf achter al backup.

Bij het overzetten van je huidige 80GB kan je bij het over kopieeren aangegeven of die 80GB moet blijven of procentueel moet worden aangepast aan de grote van de huidige schijf. Kies je voor de laatste dan zal de hele 160GB als partitie (s) worden ingedeeld, wel zo gemakkelijk en in 1x klaar

Is tegenwoordig van Symantec Norton Ghost 10.

[ Voor 15% gewijzigd door John2B op 01-02-2006 14:27 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Turbodesk617
Kijk daar heb ik wat aan, BEDANKT!

Het kan dus wel, en ik weet meteen naar welk programma ik even op zoek moet.

Pagina: 1