Zoefff schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:51:
[...]
Dat ben ik nog vergeten te zeggen ja, ik zou op een paar platen de hoekjes nog even wegpoetsen. Clonebrush of eraser tool moet daarvoor wel voldoen. Dit geld dus voor het hoekje rechtsboven in #5, alle hoeken in #7 en rechtsonder in #8

Ga ik eens proberen. Ik hoop wel dat dit niet afdoet aan de consistentie van de serie.
inquestos schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 01:06:
Nou ben ik wel benieuwd naar dat cross-processing. Hoe ben jij precies aan deze bewerking gekomen? Staat dat ergens uitgelegd. Ik kan wel vinden wat het is, maar hoe je het echt goed voor elkaar krijgt (zoals jij het hebt gedaan), krijg ik niet gevonden..
Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen in je nabewerking, maar het komt eigenlijk op twee dingen neer:
-Verhoogd contrast
-Afwijkende hue en saturation
In de analoge fotografie is het effect sterk afhankelijk van de gekozen film maar wordt het effect gecreeërd door kleuren negatief-film in E-6 (bedoeld voor dia) te ontwikkelen of diafilm in C41 (bedoeld voor negatief-film).
Hier wat
voorbeelden bij gebruik van verschillende film.
Deze techniek werd veel (soms excesssief) toegepast in de eind jaren negentig en met name door de reclame / muziek industrie (Anton Corbijn). De film 'Three Kings (1999)' is een ook een mooi voorbeeld van deze techniek.
Zoals Zoefff al zegt wordt deze techniek vaak digitaal nagedaan door de curves, channels en hue/saturation aan te passen.
Over de bewerking:
(mocht je dit te veel blabla vinden download dan gewoon de genoemde PS Action en ga hiermee spelen)
Ik heb een iets andere techniek gebruikt, geïnspireerd door een Action van
'Mamma photoshop' (Shan Canfield).
-Open een foto en dupliceer deze twee keer. De reden hiervoor is dat het contrast effect en kleur effect in een andere mode (Lab en CYMK) worden gedaan.
-Convert één van de kopieën naar Lab Color. Dit wordt het kleur effect.
-Selecteer het 'a-kanaal' onder Channels, open de Levels en schuif de linker schuif naar rechts totdat je foto donkergrijs is. (In de navigator window zou je nu een flink Cyaan kleurzweem moeten zien)
-Selecteer het 'b-kanaal' onder Channels, open de Levels en schuif de linker schuif naar rechts totdat je foto donkergrijs is. Schuif vervolgens de middelste schuif wat naar links om ergens uit te komen tussen donkergrijs en het originele b-kanaal.
-Je hebt nu de kleur effect versie klaar
-Convert de andere kopie naar CMYK. Dit wordt het contrast effect.
-Selecteer het Magenta kanaal, open de Levels en schuif de rechter schuif ongeveer naar het midden
-Neem nu de donkere output schuif en schuif deze op ongeveer 1/3 van het spectrum.
-Selecteer het Yellow kanaal, open de Levels en schuif de rechter schuif ongeveer naar het midden
-Neem nu de donkere output schuif en schuif deze op ongeveer 1/3 van het spectrum.
-Je hebt nu de contrast / blow-out effect versie klaar.
-Selecteer de kleuren effect versie en plak die in het origineel (zorg dat het Lab kanaal geselecteerd is).
-Zet de nieuwe layer op 'Overlay'.
-Selecteer de contrast effect versie en plak die in het origineel (zorg dat het CMYK kanaal geselecteerd is).
-Zet de nieuwe layer op 'Hard-Light'.
-Pas de opacity van beide effect layers aan totdat het je bevalt

-Voeg een nieuwe Hue/Saturation Adjustment layer toe en speel wat met de saturatie (met name Cyaan) en hue totdat je tevreden bent.
Om een consistent effect te krijgen kun je het beste letten op de mid-tones in de foto en dan met name de hoeveelheid Cyaan hierin.
Verder heb ik bij een aantal foto's de highlights verhoogd om wat details die verloren waren gegaan door de high-key weer terug te krijgen.
De actie waarop deze bewerkingingen zijn gebaseerd is
hier te vinden (ik denk alleen voor Windows). Hierin wordt wel Blur toegepast en wordt wat anders met de levels omgesprongen maar het is wel een mooi startpunt en niet destructief.
Deze techniek werkt vaak het beste bij iets overbelichte foto's.
[
Voor 33% gewijzigd door
djengizz op 01-02-2006 16:21
]