[Apache] Vhosts troubles - Vhost in subdir van doc root

Pagina: 1
Acties:
  • 658 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:04

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Zo, hoop dat de topictitel de lading beetje dekt, en het topic in het goede subforum staat.

Ik heb:
- ADSL van xs4all
- Speedtouch 510 modem als router ingesteld
- Daarachter LAN en webserver
- Server: Dual P3, Gentoo Linux, Apache / MySQL / PHP etc.

Ik heb ook:
Domeinnaam 1: www.mijnnaam.nl - geregistreerd bij Argeweb.nl - DNS draai ik hier, met BIND, werkt perfect
Domeinnaam 2: www.muzieknaam.nl - geregistreerd bij keenondots - Daar is voor deze domeinnaam een DNS record naar mijn IP aangemaakt, dit werkt ook prima

Onder www.mijnnaam.nl heb ik diverse leuke dingetjes voor mezelf draaien: een foto-album, een webbased torrent-client, etc. en dat wil ik graag zo houden.

Ook draait op www.mijnnaam.nl/kapelweb een CMS, voor een website van het muziekgebeuren waar ik bij zit. Nu is het de bedoeling dat www.muzieknaam.nl hier naar toe gaat verwijzen.

Nu kan ik bij keenondots vast aangeven: redirect www.muzieknaam.nl naar www.mijnnaam.nl/kapelweb.

Dit wil ik echter niet. Ik wil met behulp van vhosts in apache geregeld krijgen dat alles wat in de documentroot (inclusief de subdirs) van de apache server staat, gewoon via www.mijnnaam.nl en www.mijnnaam.nl/subdir bereikbaar is, maar dat documentroot/kapelweb via www.muzieknaam.nl bereikbaar is.

En dat is mijn probleem: dit lukt me dus niet.

Hieronder mijn vhosts.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
NameVirtualHost *:80
<VirtualHost *>
ServerName www.mijnnaam.nl
ServerAlias mijnnaam.nl *.mijnnaam.nl
DocumentRoot /var/www/localhost/htdocs
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
ServerName www.muzieknaam.nl
ServerAlias muzieknaam.nl *.muzieknaam.nl
DocumentRoot /var/www/localhost/htdocs/kapelweb
</VirtualHost>

Dit is ook wat de uitermate behulpzame supportmedewerker van Keenondots.com voorstelde.
www.mijnnaam.nl werkt prima zoals voorheen, maar www.muzieknaam.nl komt ook in de documentroot uit.

Wat zie ik over het hoofd? Wat doe ik verkeerd?

Wat ik zelf al gezocht heb:
- Apache documentatie: geeft vrijwel dezelfde voorstellen, wat dus niet werkt.
- GoT search: weinig vergelijkbare problemen, wel zelfde vhosts.conf bestanden.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stukje uit mn eigen apache.conf wat overeenkomt met wat jij wil. Dit werkt hier al geruime tijd naar behoren en heeft al meerdere apache updates zonder problemen zn werk gedaan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
DocumentRoot Z:/webby/domein
ServerName domein
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
DocumentRoot Z:/webby/domein/TWEEDEdomein
ServerName TWEEDEdomein
</VirtualHost>

Ik denk dat je bij Servername alleen je domeinnaam zonder www. moet invullen. Je domein is immers mijnnaam.nl en niet www.mijnnaam.nl :)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Mmmm... nee, helpt ook niet.

Kwam ondertussen nog tegen dat apache het niet altijd leuk vind dat het andere domein verwijst naar een subdir onder het ene, om het zo te zeggen.

Heb ook nog de beide VirtualHost directives van plaats gewisseld, maakt ook niet veel uit...

Edit:
Even www.muzieknaam.nl laten verwijzen naar een documentroot /muziek waar gewoon html instaat, maar nee, weer gewoon de normale documentroot.

[ Voor 22% gewijzigd door DaRoot op 31-01-2006 19:46 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 19:56

Zet de docroot daarvan eens naar "/var/www/localhost/htdocs2"? (Even die folder aanmaken met een index.html erin).

Dan weet je in ieder geval zeker of het probleem is:
- Tweede vhost onder de eerste docroot
- Tweede vhost sowieso niet goed

:)

Overigens bedacht ik me: Als er *iets* niet goed is met de Vhosts config, pakt apache standaard de eerste. Als je ze omwisselt, krijg je dan muzieknaam.nl of mijnnaam.nl ?

[ Voor 18% gewijzigd door Xandrios op 31-01-2006 19:50 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Xandrios schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 19:48:
[...]

Zet de docroot daarvan eens naar "/var/www/localhost/htdocs2"? (Even die folder aanmaken met een index.html erin).

Dan weet je in ieder geval zeker of het probleem is:
- Tweede vhost onder de eerste docroot
- Tweede vhost sowieso niet goed

:)

<hr>
Overigens bedacht ik me: Als er *iets* niet goed is met de Vhosts config, pakt apache standaard de eerste. Als je ze omwisselt, krijg je dan muzieknaam.nl of mijnnaam.nl ?
Als ik ze omwissel, krijg ik nog steeds www.mijnnaam.nl, alleen werken dan bijv. www.mijnnaam.nl/kapelweb niet meer..

Met dat andere ben ik nu bezig.

Edit:
Ook geprobeerd, met "/var/www/localhost/htdocs2", pakt weer doodleuk "/var/www/localhost/htdocs".

[ Voor 9% gewijzigd door DaRoot op 31-01-2006 19:59 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Hoe test je 't? Via een (externe) proxy of heb je beide domeinnamen (tijdelijk) aan je hostsfile toegevoegd?

Overigens heb ik zelf bij NameVirtualHosts IP adressen ingevuld ipv *, en geen poort gedefinieerd.
Ook bij de virtualhosts zelf heb ik IP gespecificeerd.

Tenslotte heb ik bij ServerAlias alleen domeinnaam.ext en niet *.domeinnaam.ext toegevoegd.

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 31-01-2006 20:42 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Ik test momenteel via mijn eigen netwerk. Ik heb in BIND opgegeven dat www.muzieknaam.nl naar het IP van mijn server moet verwijzen, voor het interne netwerk dus.

Theoretisch zou dat dan hetzelfde moeten zijn als extern testen, aangezien mijn browser toch gewoon www.muzieknaam.nl als referrer aan de webserver mee geeft?

Ik zal het eens testen met die IP-adressen.
DJSmiley schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 20:41:
Hoe test je 't? Via een (externe) proxy of heb je beide domeinnamen (tijdelijk) aan je hostsfile toegevoegd?

Overigens heb ik zelf bij NameVirtualHosts IP adressen ingevuld ipv *, en geen poort gedefinieerd.
Ook bij de virtualhosts zelf heb ik IP gespecificeerd.

Tenslotte heb ik bij ServerAlias alleen domeinnaam.ext en niet *.domeinnaam.ext toegevoegd.
Ik neem aan dat je de IP-adressen van de interfaces waarop Apache luistert, hier bedoelt? Of bedoel je het IP dat je van je ISP krijgt?

Edit2:
Ik heb aantal mensen die online op msn zijn ff gevraagd te kijken, maar nee, kom gewoon op de pagina's die onder www.mijnnaam.nl draaien uit..

[ Voor 54% gewijzigd door DaRoot op 31-01-2006 21:06 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
In de file /etc/apache2/conf/apache2.conf staan trouwens ook nog vermeldingen met betrekking tot documentroot en servername, en wel deze:
code:
1
2

Het lijkt me als ik die ga veranderen, ik ook gezeik krijg?

[ Voor 3% gewijzigd door DaRoot op 31-01-2006 23:48 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 19:56
Volgensmij kun je die verwijderen zelfs. Op dit moment pakt hij die waarschijnlijk *altijd* :)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Xandrios schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:08:
Volgensmij kun je die verwijderen zelfs. Op dit moment pakt hij die waarschijnlijk *altijd* :)
Ook ge-out-comment...
Wordt het niet anders van.

Edit:
Nog een instelling gevonden in /etc/conf.d/apache2:
code:
1
APACHE2_OPTS="-D SSL -D PHP4 -D DEFAULT_VHOST"

Of ik nu die laatste -D wel of niet toevoeg, maakt ook niets uit...

[ Voor 28% gewijzigd door DaRoot op 01-02-2006 13:21 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Goed, ik heb het inmiddels voor elkaar.

Ik heb nu de volgende vhosts.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
NameVirtualHost 10.0.0.150:80

<VirtualHost 10.0.0.150:80>
   ServerAlias mijnnaam.nl *.mijnnaam.nl
</VirtualHost>

<VirtualHost 10.0.0.150:80>
</VirtualHost>

Dat IP-adres krijgt mijn server aan zijn internet kant van mijn ADSL modem. De server is ook als router/firewall geconfigureerd, en heeft een interface meer, die aan mijn LAN hangt. De interface aan de LAN-kant heeft als IP 192.168.1.10.
Nu is het zo, dat als ik op mijn werkstation www.mijnnaam.nl intik, ik gewoon op die website uitkom. Als ik echter www.muzieknaam.nl intik, krijg ik de melding dat ie die niet kan vinden. Ik ga ervanuit dat dit te maken heeft met mijn DNS-server, die dus www.mijnnaam.nl resolved, en niet www.muzieknaam.nl.

Nu komen uit bovenstaande mijn volgende vragen:
- Kan BIND (of uberhaupt een DNS-server) met meer dan 1 domein werken in 1 netwerk?
- Kan ik in de vhosts.conf van Apache meerdere IP-adressen aan 1 gedefinieerde vhost toekennen?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Niemand een idee? Ben al blij dat het zo werkt hoor, en via www.mijnnaam.nl/kapelweb kan ik ook op die website komen die onder www.muzieknaam.nl draait, maar zou helemaal fraai zijn als ik ook lokaal www.muzieknaam.nl kan intypen, en dan op de juiste website kom.

Pagina: 1