fan kapot? of cool and quiet?

Pagina: 1
Acties:

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik heb hier een probleempje met mijn dual amd mp 2000 pc die draaien op een asus a7m266-d moederbord. Sinds een paar dagen stopt namelijk de cpu fan van een processor ermee, dit is vaak maar tijdelijk en na een tijdje gaat ie gewoon weer draaien. Is het dan gewoon tijd om de fan te vervangen wat ik zelf al dacht. Of heeft het met de cool en quiet instellingen te maken? Zou wel vreemd zijn aangezien ik die nog nooit heb aangeraakt, en hij heeft het tot nu toe altijd netjes gedaan. Ook blijft de andere cpu fan gewoon netjes draaien dus lijkt het me dat het niet met de cool en quiet instellingen niet te maken heeft. Cool en quiet is mijn pc zowiezo niet de temp is zo tussen de 55 en 75 graden en 2 cpu`s maken natuurlijk ook 2 keer zoveel lawaai. Ook had ik gedacht dat wanneer een fan kapot is deze gewoon helemaal niet meer draait is en niet af en toe haperd.
Ik heb overigens al een nieuwe fan gekocht voor de cpu alleen waren die niet meer los te verkrijgen dus keer ik er ook een heatsink en koelpasta bij, wat volgens mij even wat meer werk is om te vervangen dan een fan alleen, vandaar dat ik eerst nog even deze post post voordat ik me aan deze onderneming ga wagen.

alvast bedankt voor jullie inzichten in deze materie.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Heb je de mogelijkheid om de stekkers van de fans om te draaien?
Als dan de andere stopt heeft het in elkgeval met je bord te maken.
Of dat je bord kapot is, of dat cool en quit de boosdoener is weet je dan nog niet. Maar zo kan je de fan in elkgeval uitsluiten (of niet).

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Ik zou zeggen probeer het gewoon.

Een nieuwe fan (of eentje met heatsink e.d.) kan niet zo heel duur zijn, en waarom ook niet? verbeterd alleen de koelprestatie toch? word ie ook nog eens wat kouder.

Je zou eens met C&Q moeten spelen... misschien dat helpt, maar omdat jouw systeem zo warm is, verwacht er niet veel van...

Droogkloot.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Het klopt toch dat cool and quiet niet op socket a moederborden zit. Dat ze dit simpelweg nog niet hebben. Volgens mij maken de fans maar af en toe contact. Ik vermoed dat het een gaar contactje is

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Sinds wanneer hebben dual MP borden C'nQ ? :P En mocht dat er in een theoretisch geval wel op zitten, dan wordt dat niet automatisch geactiveerd (C'nQ moet je nml. zelf instellen, dit werkt niet 'out of the box'). Dus is er iets mis, sluit je cpu fan eens aan op een andere connector (voor mijn part direct op de PSU).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
touchdomex schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 18:34:
Het klopt toch dat cool and quiet niet op socket a moederborden zit. Dat ze dit simpelweg nog niet hebben. Volgens mij maken de fans maar af en toe contact. Ik vermoed dat het een gaar contactje is
Klopt Cool&Quiet is een functie van de Amd Athlon 64 reeks.
Ik denk eerder dat de topicstarter iets zoals Q-fan bedoeld dat de fans regelt a.d.v de temperatuur.
Aangezien er maar 1 fan uitvalt zal dat waarschijnlijk het probleem niet zijn. (Misschien heeft het moederbord het niet eens)
Ik zou wel snel even die nieuwe heatsink monteren + fan, zo gedaan en het voorkomt problemen. :)

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
COOL (and quiet) wat een hoop reacties meteen tnx :). ga meteen maar even een ander contactje proberen en anders de de nieuwe heatsink en fan. Zou idd heel goed kunnen dat mijn moederbord/cpu`s nog geen cool and quiet hebben dus dan zou het die optie in ieder gevan niet zijn!
Pagina: 1