Toon posts:

[LINUX] Cdrom mounten op hdc ipv hdb ?

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een luxe-probleem.

Ik wil dat mijn cdrom zichzelf op hdc mount ipv op hdb. De reden dat ik dit wil is omdat ik raid1 ga draaien op dit systeem en het gewoon duidelijker vind waneer HD1=hda en HD2=hdb

Wisselen van devices op de kabel maakt weinig uit. Pri/Sec ook niet :(

CDROM staat nu op de Sec als slave en de HD aan die kabel als Master.

De cdrom wordt na installatie afgekoppeld ivm snelheidsverlies, dus maak je daar niet druk om.

Ik heb overigens ook geprobeerd vanaf een Softwarematige Raidcontroller vanaf CD-rom te booten..no luck off course.

Ik hoop op een verlossende tip !

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

'hdc' is een 'voorstelling' van een physical device op je PC. 'hdc' betekent normaal gezien 'eerste apparaat op de tweede IDE connector'.

Van je mount points kan je de gekste dingen maken, maar van een physical device niet :). Dus het gaat niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Borromini op 31-01-2006 16:33 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Normaliter is het eerste apparaat op de eerste IDE controller hda; het tweede op de eerste hdb; het eerste op de tweede IDE-controller hdc, enz. Volgens mij staat dat redelijk vast, ik zou ook niet weten waarom je het zou willen wisselen, behalve voor de esthetiek.

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 16:32:
'hdc' is een 'voorstelling' van een physical device op je PC. 'hdc' betekent normaal gezien 'eerste apparaat op de tweede IDE connector'.
Aha, zo zit het dus. Dus switchen van master naar slave voor de HD zou het op moeten kunnen lossen. (en de cdrom op master natuurlijk)

edit:

@ nemo: voor de esthetiek dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 16:34 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
pri master = hda
pri slave = hdb
sec master = hdc
sec slave = hdd

Wat betreft harddisks: hang die dingen gewoon elk aan een eigen kanaal. hda en hdc, je CD-ROM tijdelijk op hdb of hdd. Als je gewoon RAID autodetection gebruikt, maakt het ook geen flikker meer uit waar je die disks aanhangt, al wissel je ze om, hang je ze aan een andere controller, maakt niets uit: de handtekening van de partities bepalen hoe de array inelkaar gezet wordt.

Uiteindelijk heb je qua omgang met het RAID array toch alleen maar /dev/md0.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:00

Super_ik

haklust!

kan wel
met mknod
hda heeft major 3 en minor 0 tm 32
hdb heeft major 3 en minor 64 tm 96
hdc heeft major 22 en minor 0 tm 32
hdd heeft major 22 en minor 64 tm 96

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 16:33:
[...]

Aha, zo zit het dus. Dus switchen van master naar slave voor de HD zou het op moeten kunnen lossen. (en de cdrom op master natuurlijk)
Jah dat lost wel op dat je cdrom hdc wordt en de HD hda en hdb maar dit wordt sterk afgeraden voor een raid-configuratie (2 schijven op 1 bus). Dus als je nog een beetje performance wilt hebben dan moet je echt kiezen om je raid array op hda en hdc te laten draaien en je cdrom op hdb of hdc

Mistakes are proof that you are trying...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je mount zoals gezegd een cdrom niet "op hdb", maar dit is gewoon een aanduiding van welk device waar hangt. Als de letters je niet bevallen moet je dus je schijven anders hangen of jumperen, en heeft in die zin dus niks met linux te maken. Zie ook de rest van de tips, ik denk dat je er zo wel uit moet komen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.