Re-forward Cisco's DHCP request through Windows Server 2003

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• Siroj
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 09:15
Next major problem that's bothering me the whole day.

A DHCP server has to be placed behind a Windows 2003 server with router
functionality. This server will be promoted to an ISA server later in the
project. First we have to setup the connection properly.

I'v setup a 3600 router with the approperiate "ip helper-address
xx.xx.xx.xx" command to forward DHCP request trough the router. This works.

The DHCP server that's going to serve the IP-addresses is placed behind a
Windows 2003 server with DHCP-relay installed.
Interface 1 of the Windows 2003 Router is connected to the Cisco router,
interface 2 is connected to the subnet where the DHCP server resides. This
Windows 2003 router has to forward the already forwarded DHCP request (by the
ciscro router) to the correct DHCP server.

That's the problem, i don't know how to let Windows 2003 correctly forward
the Cisco router's DHCP request.

HELP ;)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03
Misschien de DCHP relay agent installeren?

Verwijderd

ummm

win2k3 - ciscorouter - win2k3

1 van de 2 win2k3 is dhcp server en de andere heeft een dhcp relay agent. nu wil je de ene relay agent naar de cisco relay agent laten connecten om vervolgens weer naar de dhcp server te connecten? zo ja koop een win2k3 boek of een willekeurig ander boek en lees even hoe dhcp/dhcp relay werkt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Rolfie schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 17:28:
Misschien de DCHP relay agent installeren?
mwhoa, ik nt4 was het een aparte agent, tegenwoordig doe je dat in de rras console... :)

@ts, lekker makkelijk he een topic in het engels neerplempen zodat je deze op meedere forums kunt dumpen ;) kijken wie het eerste post.. :P

A wise man's life is based around fuck you

• Siroj
Fijn dat jullie zo positief reageren :/

De router routeerd tussen 5 verschillende subnetten/netwerken. Waaronder wireless clients welke een IP dienen te krijgen van de DHCP server welke op een ander subnet is aangesloten dan welke aangesloten is op de router.
Het subnet waar de DHCP server op aangesloten is zit namelijk verbonden aan de router via een ISA server met 3 interfaces. 1 Voor het subnet welke toegang heeft tot internet, 1 voor het subnet waar ondermeer de DHCP server in zit en 1 welke verbonden is met de router om zo verbinding te krijgen met de overige subnetten/netwerken.

Helemaal niet z'n vreemde opzet dus, maar wel redelijk ingewikkeld uit te leggen als je de tekening er niet bij hebt.

Ik ben er nu al achter dat de Cisco router de broadcast omzet naar een unicast dus dat de ISA server (W2K3) als het goed is deze alleen hoeft te routeren naar het correcte subnet? Ik hoef als het goed is dus geen DHCP-relay te installeren in RRAS.

En dat het mailtje in het engels is komt omdat ik het ook naar een contactpersoon van Microsoft heb gestuurd met nog wat andere vragen die geen betrekking hebben op dit probleem.
Waarom 2x het probleem omschrijven? (en ja, ik heb het op nog 2 forums geplaatst waar ik meestal goed geholpen wordt )

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-04 12:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat er met ip helper gebeurt is het volgende. Als er een dhcp request binnenkomt op de poort waar een ip helper op geconfigureerd is dan zal de cisco hier een pakket van maken met als source het adres van de ethernetpoort waar het request op is binnengekomen. De destination wordt het ip helper adres. Overigens kan dit wel een broadcast adres zijn van een bepaald netwerk. Dus in principer hoeft inderdaad de windows doos niks te forwarden. Aan de hand van het source adres wordt gekeken uit welke range er een adres wordt uitgedeeld

• Siroj
De Windows server welke acteert als router hoeft dus alleen de aanvraag te routeren naar het netwerk waar de Windows DHCP server zich bevind en hoeft niet nog eens de relay te forwarden.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-04 12:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

denk het niet nee maaar ik ben windows n00b :p

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

kun je vanaf de router de dhcp server pingen?

dan gewoon "ip helper-address x.x.x.x" met het adres van de DHCP server. Al zitten er honderd routers tussen, dat maakt voor de werking niets uit. Je hoeft dus ook niets te configureren op de ISA bak. (behalve dan natuurlijk dat deze verkeer van de router naar de dhcp server doorlaat)

http://www.cisco.com/univ...t1/1rdipadr.htm#wp1018606

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Siroj schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 19:02:
Fijn dat jullie zo positief reageren :/
De site is in het nederlands, de Algmene voorwaarden zijn in het Nederlands, iedereen post in het Nederlands en jij denkt dat het nodig is om in het Engels te posten :?
En dat het mailtje in het engels is komt omdat ik het ook naar een contactpersoon van Microsoft heb gestuurd met nog wat andere vragen die geen betrekking hebben op dit probleem.
Waarom 2x het probleem omschrijven? (en ja, ik heb het op nog 2 forums geplaatst waar ik meestal goed geholpen wordt )
Met alle respect, maar dit is niet ons probleem.
De voertaal is hier Nederlands, dus we verwachten ook dat jij gewoon in ABN post.

Ik stel voor dat je een nieuw topic start conform de FAQ en policy in het Nederlands.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.