Vreemde crashes

Pagina: 1
Acties:

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoi mede-tweakers,

Ik heb sinds enkele maanden last van vreemde crashes. Het is namelijk zo dat soms, in bepaalde games, de computer volledig uitvalt. Beeld zwart, HD's stil, fans uit. Alles uit, behalve de power-led. De enige manier om alles weer 'normaal' te krijgen is de spanning er af te halen.

Dit komt alleen voor in enkele games, en dan nog op speciale momenten. Bijvoorbeeld in Trackmania had ik er regelmatig last van; meestal na ongeveer 20 minuten. In Unreal Tournament heb ik het een keer gehad, na ongeveer een uur spelen. Daarnaast gebeurt het vaak in Rome - Total War, maar alleen in campaign mode. Als ik een historical battle speel gaat alles goed, maar zodra ik een campaign opstart komt het binnen 10 seconden.

Mijn systeem: (klik voor meer details)
  • DFI Lanparty NFII Ultra B moederbord
  • Ahtlon XP 2800+ processor
  • 2x 512MB Corsair XMS ram
  • Sapphire ATi Radeon 9800Pro Ultimate
  • Q-Tec Dual Fan Gold 550W
  • Twee schijven, twee disc-drives en voldoende koeling
Dit alles draait nu op een zojuist hergeinstalleerde Windows XP (SP2), met de nieuwste drivers.

Allereerst dacht ik dat m'n videokaart, die passief gekoeld is, te heet werd. Hij is nu beter gekoeld, blijft onder de 50 graden, en het probleem blijft hetzelfde. Daarnaast zou het probleem dan ook moeten voorkomen bij andere spellen, dus dat is niet het probleem.

M'n voeding zou misschien te weinig vermogen leveren, maar dan zou het probleem ten eerste ook in andere spellen moeten voorkomen, en daarnaast is het probleem er nog als ik een van de schijven loskoppel.

M'n geheugen komt vlekkeloos door verscheidene geheugentests, dus volgens mij ligt het niet daar aan.

Als ik het geluid uitschakel in de game blijft het probleem bestaan. Helaas start Rome - Total War niet op als ik m'n onboard geluid volledig uitschakel, anders zou ik dat helemaal uit kunnen sluiten. Trackmania heb ik niet meer, dus daarmee kan ik het niet uitproberen. Maar het lijkt er dus op dat het ook daar niet aan ligt.

Ik heb nergens op fora, google of andere hulpsites een probleem kunnen vinden dat op de mijne lijkt. Daarom is mijn vraag aan jullie: Waar zouden deze crashes door veroorzaakt kunnen worden?

Hartelijk bedankt!

Verwijderd

Ik denk dat menig gros je gaat wijzen op je Q-tec voeding, ik denk dat dat trouwens mischien wel het eerste is waar naar je moet gaan kijken. Qtec levert geen continue 550watts, dat is verrekend in Peak power (dus wat het maar heel eventjes technisch kan leveren).

Maar goed, als na 20 minuten het zaakje uitvalt zou het ook best de koeling kunnen zijn.

• TheDataDude
  • Niet online
Het is zeker waar dat die voeding geen 550watt kan leveren, maar zoveel heb ik ook niet nodig. Een online wattage calculator beweert dat ik 330W nodig heb. Die Q-tec beweert zelf ~400W te kunnen leveren. Dat lijkt mij een ruime marge, niet?

Wat betreft te koeling, dat lijkt me niet. De cpu is altijd onder de 35 graden, northbridge evenzo. Videokaart is laatst 15 graden omlaag gegaan na een beter laagje koelpasta, maar het gebeurt nog altijd even vaak. Daar kan het dus niet aan liggen.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-02 09:25
De kwaliteit van Q-tec voedingen zijn niet zo goed als ze zelf doen beweren. Het vreemde is dat ik deze week een vergelijkbaar probleem heb gehad, met een dure 400W merk voeding.
Ik was midden in een missie in Guildwars en ineens viel mijn pc uit. Hij starte wel meteen weer op maar het was een vreemde gewaarwording. Een 1,5 uur later had ik het weer :o

Sinds dien heb ik mijn processor/mobo weer terug geclocked op "standaard settings" maar heb nog geen tijd gehad om weer langere tijd schter elkaar GW te spelen.

Even mijn hardware erbij:
  • DFI Lanparty NFII Ultra B moederbord (cooling mods and vDimm mod)
  • Ahtlon XP-M 2400+ processor @ 2000Mhz (toen 10x200) (nu 12x166)
  • 2x 256MB Corsair XMS ram (bh5)
  • Asus Geforce 6800LE (unlocked, overclocked)
  • Tagan U01 400W
  • 2x 80GB raid0
  • Ruim voldoende koeling

[ Voor 25% gewijzigd door MonkeySandwich op 31-01-2006 18:55 ]

• TheDataDude
  • Niet online
Dan lijkt me dat we hetzelfde probleem hebben. Misschien een probleem met dit moederbord? Of anders toch vermogen. Een overgeklokte cpu/gpu verbruikt natuurlijk veel meer stroom. Laat even weten als je weet of ie t nu wel goed doet.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-02 09:25
Hij was niet zwaar overgeclocked dus dat zal het zeker niet zijn.
Pagina: 1