[Ubuntu] Videokaart fanspeed aanpassen a la Asus Smartdoctor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Naast het beheren van Linux servers wat ik al jaren doe .. ben ik maar weer eens gaan kijken wat de huidige stand van zaken is op Linux desktop gebied. En dat valt niet tegen.
Doch vind ik nog steeds dat Gnome de usability-factor een beetje te ver doorvoert waardoor de interface een beetje TE simpel en beperkt wordt (maar KDE is me te onoverzichtelijk en te hoog kermis gehalte). Maar goed .. mijn vraag:

Ik heb een Asus V9999 6800 Gamers Ed. videokaart. Nu maakt die fan daarop een bak herrie. In Windows kun je dit netjes omlaag laten gaan via Asus Smartdoctor.

Echter, in Linux kan dit dus niet (geen Linux variant voor Smartdoctor) en daarom begint de fan-herrie onder Linux een aardige showstopper te worden. Hoe lossen anderen dit op ? Wat kan ik er tegen doen? Is er iemand in de community die een stukje software heeft gemaakt, zodat je die fanspeed kan aanpassen ?

[ Voor 4% gewijzigd door BoXie op 31-01-2006 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Dat is er weldegelijk en erg mooi en goed ook. Heb het zelf draaien met een 6600GT en in KDE een scriptje gemaakt zodat als KDE start de fansnelheid aangepast wordt. Ideaal dus. De maker ervan is nederlands en op IRC te vinden (zie homepage) en heeft indertijd de tool voor mij aangepast met wat hulp. Zie je ook meteen hoe warm je kaart wordt en je kan er desnoods nog mee overclocken.

NVClock: http://www.linuxhardware.org/nvclock/

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
Dus toch ... ik had dat nvclock inderdaad al geinstalleerd vanuit de standaard Ubuntu repositories. Echter, hij zei dat mijn kaart 'te nieuw zou zijn' en de GTK2 frontend gaf een segmentation fault.

Dus zou het ook werken met de 6800 GE ? Lijkt me dat dat eenzelfde soort sensor / fan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
Ok opgelost.

Blijkbaar moet ik niet de versie van nvclock uit de Ubuntu repositories hebben, maar de nieuwste beta. (0.8). Hierbij werkt het allemaal WEL goed.

Mooi dus !!!!

Nou hopen dat ook Asus eens een keer Linux niet gaat negeren.