Je leraar is niet één van de slimste maar ja er zijn meerder oplossingen. Ik zelf werk voornamelijk met .css bestanden waarin ik hard de breedte en soms ook de hoogte definieer voor de sites. Hierbij ga ik als volgt te werk:
Bepaal breedte van weer te geven browser op resolutie van 800 x 600 voor diverse browsers. Er blijken dus verschillen te zitten tussen IE, FF, Opera etc. Ik neem de meest effectieve breedte welke op alle browsers er het zelfde uitziet en ga rekenen vanuit deze breedte. Als basis zorg ik ervoor dat er altijd een tabel met één of meerdere regels zonder border, padding etc. ligt op de pagina. Bijvoorbeeld een cell voor de header en een cell voor het menu en een cell voor de body:
Ik zorg ervoor dat de achtergrond altijd wit is en reken voor de content vanuit deze waarden.
Wat je nu kunt doen is meerdere sytlesheets maken welke identiek zijn maar verschillen voor verschillende resoluties:
site800.css voor 800 breed
site1024.css voor 1024 breed
site1280.css voor 1280 breed
site.css voor algemene stylen
Je maakt een site load page waarin je een javascriptje opneemt. Deze test de X (en eventueel Y)resolutie van de browser en laad je eigenlijke site. Het javascriptje laad het tweede document (je eigenlijke site met een parameter, bijvoorbeeld /site.php?res=1024. In de startpagina van de site neem je een scriptje op die er voor zorgt dat het juiste css wordt geladen en de resolutie in het sessieobject van je applicatie zet. Overige pagina's lezen dan het sessieobject uit. Je kan ook een cookie gebruiken in plaats van het sessie object.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.