[testcase] schaakspel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
Dit schaakbord hebben we in de zomervakantie gekocht in Tsjechie, en er elke dag meerdere keren mee gespeeld. Maar dan ben je weer in nederland en dan staat ie in de kast. Dus maar ff uit de kast gehaald en op de plaat vastgelegd.

edit: na de leuke en minder leuke opmerkingen heb ik de boel opnieuw gedaan. Ik heb geprobeerd een neutrale achtergrond neer te zetten en op de meeste foto's een grotere DOF te maken. Ik hoop dat het gelukt is en ik hoor graag weer commentaar

1.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/51-01.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/51-02.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/51-03.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/51-04.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/51-05.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/51-06.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/51-07.jpg

8.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/51-08.jpg

9.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/51-09.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door krijnvanleeuwen op 01-02-2006 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Aan dit soort productfotografie mag van mij best meer aandacht besteed worden.
(het loopt nml toch niet weg ;) )
-Je achtergrond is vaak ronduit storend (vooral de kaarsen of wat het dan ook mogen zijn)
-Je compo's mogen beter en dan met name 4, 6, 8 en 9

Sorry, maar deze (show?) case doet mij niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
ik sluit me wat betreft de achtergrond en de composities zeker bij djengizz aan, ook de twijfel of dit daadwerkelijk een showcase topic is moet ik delen.

Verder vind ik je gekozen scherpte-diepte een beetje vreemd bij
7: wel erg klein,
8 ja.. daar mis ik de helft van de stukken terwijl je onderste gedeelte 'loos' is

het is een mooi schaakspel, denk dat het betere foto's verdiend

edit: ik zat er net nog ff over te denken, tips voor de volgende keer:
maak het wat spannender, probeer het meer in een schaaksetting te plaatsen, klok erbij, notitieboekje erbij met wat gescribbel, een hand die een stuk verplaatst, misschien een schaker op de achtergrond..

[ Voor 32% gewijzigd door DeoDupke op 31-01-2006 16:53 ]

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

het komt op mij een beetje over als een testje van extreme scherpte-diepte, de composities ook nogal opvallend gericht op de effecten .. maar ze doen een beetje 'stuurs' aan, weinig creatief en soms ook een beetje 'onecht' ...
een testcase, lijkt me een betere benaming, dan showcase

bv bij foto 7 begint de onscherpte gelijk kort na de toren, terwijl de onderzijde van het bord daar nogal hard is afgesneden ... het idee kan leuk zijn, maar volgens mij kun je meer experimenteren met uitsnede en ook waar je precies op scherpstelt...
iets minder scheprte-diepte was volgens mij ook beter geweest (nu merk je soms dat punten van schaakstukken waaropje wel scherpstelt alsnog onscherp worden)

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 31-01-2006 16:59 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Hou alsjeblieft eens op met dit soort truukjes te proberen en ga echt fotograferen. Verzin eens een interessant concept, werk het uit, neem er je tijd voor.
En wees alsjeblieft eens wat minder snel met iets een showcase noemen. Dit zijn duidelijk een paar snelle snaps met een soort van ideetje erachter. Een half experimentje. Toch niet iets wat je trots wilt showen?

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Tonio schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 01:37:
Hou alsjeblieft eens op met dit soort truukjes te proberen en ga echt fotograferen. Verzin eens een interessant concept, werk het uit, neem er je tijd voor.
En wees alsjeblieft eens wat minder snel met iets een showcase noemen. Dit zijn duidelijk een paar snelle snaps met een soort van ideetje erachter. Een half experimentje. Toch niet iets wat je trots wilt showen?
Iets vriendelijker mag ook wel... Ik vind het namelijk een hele leuke serie, nu heb ik niet bepaald verstand van fotograferen, maar ik zou zelf ook vrij blij zijn met dit resultaat. Misschien niet 100% showcase-waardig, maar je hoeft 'm nog niet gelijk de grond in te boren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
Tonio schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 01:37:
dit is dus niet mijn gevoel van opbouwende kritiek, en kan er daarom ook een beetje boos over worden. Ga op tijd naar bed of onderbouw je mening maar niet op deze manier! erg triest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:19

janklp

FortyTwo Capital

Het idee is best leuk maar de vastlegging is helaas wat minder. De achtergronden zijn allemaal wat rommelig. Een egaal stuk karton of papier had al wonderen gedaan. Scherptediepte is wel mooi op de foto's. Foto 7 is mijn favoriet, dat is wel een goede plaat op de 2 groene vlakken na.

Verder vind ik dat kritiek hier wel erg direct geuit wordt, lijkt me ook niet nodig. Zelf vind ik al die showcases best moedig hoor krijnvanleeuwen maar ietsje minder en ietsje hogere kwaliteit kan misschien wel. Of noem het anders testcase :) Dit allemaal nofi hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
OK, even rustig allemaal, komop, 't zijn maar foto's :P (dat ik dit durf te zeggen in FG als FG mod :X)

Anyway: Nee, 't is geen showcase, daarvoor is het idee niet goed genoeg uitgwerkt. Ik zal niet ook nog 's ingaan op wat er allemaal wel niet mis zou zijn, maar denk in ieder geval in het vervolg iets beter na voordat je iets tot "showcase" bestempelt, want als ik m'n 50/1.4 nu pak kan ik dit ook schieten.

Kortom: 't gaat verder als testcase, wees aub weer lief voor elkaar, want de sfeer is ver te zoeken hier :X

En nu ff inhoudelijk reageren:

OK, 't is duidelijk dat je blij bent met je 50/1.8 (?) objectief met z'n lekker kleine DOF, maar 't is wel veel van hetzelfde in deze testcase. Een of 2 foto's met kleine DOF hebben best wat, maar zorg er dan voor dat er geen paars/roze dingen op de achtergrond staan, want dat contrasteert wel heel sterk met de houtkleur van de schaakstukken. Beter had je een A3 vel papier kunnen gebruiken om een mooie egale witte (of andere kleur) achtergrond te creëren.

Bij foto 7 bijvoorbeeld is je DOF zo klein dat je 90% van het oppervlak van de foto in een waas hult, da's niet echt geweldig IMO. Bovendien is het deel wat scherp is niet erg interessant en is het onscherpe deel te druk als achtergrond.

Bij foto 8 vraag ik me af waarom je deze framing hebt gebruikt, want je hebt halve schaakstukken en een leeg bord op de foto staan. Rare compositie IMO, raar kan soms leuk zijn, anders dan anders en dus intrigerend, maar in dit geval is het gewoon... Euh... Raar :)

Ik denk dat ik foto 9 het beste vind, je krijgt daar een beetje het idee dat het de stilte voor de storm is: 2 grootmachten tegenover elkaar. Je kijkt vanuit "zwart" naar de vijand verderop op het strijdveld. De kleine DOF draagt hier bij aan de afstand tussen de legers. Ook de kleine "tilt" naar rechts draagt hier bij aan het bijzonder maken van de foto.

[ Voor 57% gewijzigd door Grrrrrene op 01-02-2006 11:41 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
dank je wel, daar heb ik zeker wat aan! ik ga zometeen weer aan de slag ermee. Op zo'n manier kan ik er tenminste iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
de hele boel is opnieuw gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34
Ik post hier eigenlijk zelden, maar het lijkt me niet zo handig om de oude foto's te replacen met de nieuwe, nu slaat het bovenstaande commentaar nergens meer op.

Ik vind je nieuwe achtergrond in ieder geval stukken minder storend, het lijkt alleen alsof er een soort vlekken in zitten, alsof het A3-tje gebogen/geknakt/gedeukt was. Iets wat me vooral (maar niet alleen) bij foto 7 opvalt.

Bij foto 6 vind ik dat de aandacht op de rug van het paard getrokken wordt, omdat de zijkant flink donkerder is. Misschien heb je dat zo bedoeld maar ik zou liever wat meer licht op de zijkant van het schaakstuk zien zodat het contrast achterkant-zijkant minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
kijk, dat is al een stuk betere achtergrond, zie je ook wat dat met de foto's doet? ( of wat die rommelige achtergrond met de foto's doet?? )

verder heb ik nog een vraagje over nummer 5, hoezo verliest wit de dame?

verder is het commentaar hierboven wel terecht over het vervangen van de startfoto's misschien had je er gewoon een update van kunnen maken.

[ Voor 18% gewijzigd door DeoDupke op 01-02-2006 13:31 ]

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
DeoDupke schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:30:
[...]

kijk, dat is al een stuk betere achtergrond, zie je ook wat dat met de foto's doet? ( of wat die rommelige achtergrond met de foto's doet?? )

verder heb ik nog een vraagje over nummer 5, hoezo verliest wit de dame?

verder is het commentaar hierboven wel terecht over het vervangen van de startfoto's misschien had je er gewoon een update van kunnen maken.
klopt wit is niet de konigin kwijt, ik zat verkeerd te kijken/ verkeerd neergezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je update is veel en veel beter. Platen kijken veel lekkerder weg en mijn aandacht blijft bij het onderwerp. Ook vind ik je composities veel beter uitgebalanceerd.

Om toch nog een paar puntjes te noemen die mij opvallen ;)
-Je achtergrond varieert van bruinig (#7) tot blauwig (#5). Probeer dat gelijk te trekken d.m.v. het vastzetten van je witbalans of in je nabwerking.
-Iets meer contrast vergroot imho de tegenstelling zwart-wit en levert misschien krachtigere foto's op.
-Compo's (één v/d moeilijkste succes factoren van een foto) mogen nog iets gevarieerder. Probeer eens uit nog meer hoeken je foto's te schieten, detailopnames te maken, etc.

In ieder geval heb je de kritiek (hoe die dan ook geuit is) op de juiste manier opgepakt en ben je tot een beter resultaat gekomen. Hiervoor respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:19

janklp

FortyTwo Capital

Wat misschien een leuk idee is: probeer de koning eens schaakmat te zetten met een paar stenen en dan te spelen met de focus zodat je een soort van dreigende situatie krijgt als je (als schaker) wat verder doordenkt. Dan zit er ook een bepaald idee achter de foto. Is maar een suggestie maar lijkt me wel geinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
Januszjes schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 15:09:
Wat misschien een leuk idee is: probeer de koning eens schaakmat te zetten met een paar stenen en dan te spelen met de focus zodat je een soort van dreigende situatie krijgt als je (als schaker) wat verder doordenkt. Dan zit er ook een bepaald idee achter de foto. Is maar een suggestie maar lijkt me wel geinig.
dat had ik geprobeerd maar ik had dus een foutje gemaakt en dus klopte het niet en stond ie niet mat
Pagina: 1