Toon posts:

p233 vergeet elke keer tijd, batterij al vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een compaq deskpro met p2 233 alleen elke keer als ik hem afsluit dan vergeet ie de tijd, en dan wilt windows niet opstarten aangezien we niet in 1600 zitten Oo als ik dan via bartpe de tijd instel en restart dan start windows gewoon...

ik heb die batterij al vervangen maar dat had geen nut.
is het niet mogelijk om de tijd in xp vast te zetten op 2006 ofzo zodat ie in iedergeval kan opstarten :?

of zal het kunnen dat de batterij brak is ofzo(hij was nieuw gekocht)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:36

Klippy

Still Game

Via BartPE?
Waarom niet gewoon in de BIOS de tijd instellen?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je ook de bios al eens geflashed. Het wil nog wel eens voorkomen dat er een issue is met sommige biosversies Nu weet ik niet of die compaq van jou dat ook heeft, maar het is natuurlijk het proberen waard.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je de spanning van de batterijen niet meten met een voltmeter/multimeter?

Misschien is de real time clock kapot.
Afbeeldingslocatie: http://www.weisd.com/store2/JSHDS1287.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 31-01-2006 12:50 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
mja dit gaat dus over een p 233 bios heeft ie niet :S moet ie speciale partition hbben alleen ik heb geen zin om weer te formateren
en bios update is er dus ook niet :p
volt meter heb ik niet :p

maar kan je die real time clock vervangen ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tuurlijk heeft dat ding een bios, en bij Compaq zijn vast wel de rompaqs (zo heten de biosupdates daar) te vinden. Gewoon even zoeken dus, want biosupdates zijn er zeker.

Verwijderd

Je kunt het jaartal dacht ik forceren in de boot.ini... ff opzoeken voor je.
/YEAR=
Instructs the Windows core time function to ignore the year that the computer's real-time clock reports and instead use the one indicated. Thus, the year used in the switch affects every piece of software on the system, including the Windows kernel. Example: /YEAR=2001. (This switch was created to assist in Y2K testing.)
Bron: http://www.sysinternals.com/Information/bootini.html

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 13:14 ]

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 00:49
Het kan ook zijn dat je jumper op cmos reset staat, dan reset ie steeds je bios op het moment dat je boot.. vrij vervelend.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Die biossen van die oude compaqs kon je via een setup/diagnostic diskette instellen. Zijn vast nog wel te vinden op de hp/compaq site. Zoiets dus

En zit die batterij er wel op de juiste manier in? B)

Verwijderd

Topicstarter
ja hij heeft wel bios alleen moet ik dus een nieuwe partition maken welke ik niet heb....
en bios update heeft niet veel zin die fixes die er zijn hebben hier nix mee te maken
cmos reset kan niet want alleen de tijd reset niet harddisk en ram enzo

blackspot ik ga dat ff proberen, thx

batterij zat er hetzelfde in als de ouwe :p
tis trouwens een vaag ding niet normale batterij maar er zitten 2 draadjes aan met plakband omheen en daar zit die batterij in Oo zal hem anders is omkeren

Verwijderd

Topicstarter
hmm vaag ik deed dus /YEAR=2006 erbij en toen krijg ik opeens bij opstarten bootmenu met xp en 2006 :S ik doe 2006 restart ie gewoon

hmm ok ik was dom denk ik ff opnieuw doen |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 13:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm dat het ook geen nut, misschien als ik 2007 doe want hij gaat nu op 2006 1 jan terwijl er een hoop nieuwer is

trouwens het lijkt tog alsof ie cmos reset doet... soms gaat ie het geheugen helemaal checken en zegt ie nieuwe harddisk en system options not set

maar waar zit die jumper dan :?

Verwijderd

Ik kan mijn xp installatie prima op 1997 laten draaien zonder dat hij problemen geeft. Misschien zijn er andere problemen met je hardware ?

* Natuurlijk geven sommige andere proggies wel problemen als je de tijd een paar jaar terug zet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 13:56 ]

• Klippy

Klippy

Still Game

Zoals ik dus al dacht vanaf de eerste keer is hij nog niet eens in de BIOS geweest.
Dus is het logisch dat die tijd niet goed is, want hij heeft hem nooit goed gezet. Niet zo moeilijk doen allemaal, die hardware werkt prima ;)

Dus doe jezelf een plezier en zoek uit hoe je in dat ding in de BIOS kan komen.

Verwijderd

wat is het exacte typenummer van die compaq?

staat als het goed is ergens op een sticker op die bak.

Verwijderd

Topicstarter
hmm misschien via hibernate kan ik zorgen dat ie altijd kan starten zonder bart pe :p
met default options in bios dus moet ie wel starten hr
ff typenummer checken brb

Verwijderd

Topicstarter
type nummer is DP2000 6233MMX 2100 NTL

Verwijderd

hmmm had hier nog een oudje staan maar het is een iets ander model.

Nu zit er bij compaq over het algemeen een sticker onder de kap met de moederbord layout erop,
daarop zou je moeten kunnen vinden wat je nodig hebt

anders moet je effe op het type nummer zoeken en kan je vast een layout van het moederbord terugvinden.

Wat mij opvalt aan deze 2000 is dat hij 2 batterijen lijkt te hebben voor de BIOS clock...

Verwijderd

Stomme vraag misschien maar wat moet je met een p233 met windows XP ? Voor een paar tientjes (~100/200 euro) heb je al een 500 tot 1000 mhz pc ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 14:36 ]

• Klippy

Klippy

Still Game

Omdat ik het niet meer kan aanzien :P

http://www29.compaq.com/falco/detail.asp?FAQnum=FAQ5473
Dus download http://h18007.www1.hp.com...tops/us/download/263.html maak die bootdisk, boot met de bootdisk, ganaar je BIOS, zet je tijd goed, save, en ik durf te wedden dat het dan werkt :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Blackspot,

dat is ook een stomme vraag. Hij wil nu eenmaal die pc gaan gebruiken en waarschijnlijk is die pc ook stukken zuiniger dan wat jij opnoemt. Daarnaast is een een paar nog altijd 2 en 100 tot 200 euro is absoluut geen paar tientjes. Eerder een paar honderdjes. Ikzelf zou ook niet zomaar 100 tot 200 euro neer gaan leggen voor een pc. Waarschijnlijk wordt deze gebruikt door zijn ouders oid.

@TS,

weet je zeker dat dat plakbandje en draadjes geen kortsluiting maakt waardoor de CMOS gereset wordt? Das nu eenmaal wat de meest gebruikte methode is om je bios leeg te gooien.

[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 31-01-2006 14:42 ]

Verwijderd

Sorry die dingen gaan bij ons de container in omdat je er gewoon (zakelijk) niets meer aan hebt. Natuurlijk is het voor thuis gebruik nog wel leuk om mee te klooien maar om echt op te werken (winXP), ik moet er niet aan denken.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb zo'n zelfde pc als webserver zijnde staan.
hmmm... bedenk me net dat dat ook een Compaq is.
In principe als je Windows XP met alle grafische meuk uit hebt
draaien, dan is deze net zo snel als Win2000.

Ik gok er nog steeds op dat er ergens sluiting is waardoor het Bios bij iedere keer opstarten
z'n geheugen leeg is.
Dit kan dus door sluiting bij de batterij of ergens in dat circuit.
Dat de batterij met plakbandjes en draadjes vast zit is toch een reden om daar eens goed naar te kijken.
Neem aan dat het zo'n platte ronde is. Waarvan de + kant glad is en de - kant zit een dunne rand
en dan pas de cirkel. Als er op een manier contact wordt gemaakt tussen beide, dan krijg je sluiting.
Hierdoor kan het dus zijn dat je je bios reset.

Verwijderd

Topicstarter
ff nog duidelijk gechecked nee de draadjes maken geen kortsluiting en cmos staat niet op clear...
is rode draad + of - ?voor die batterij is er een rode en zwarte draad

Verwijderd

Topicstarter
Klippy schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 14:38:
Omdat ik het niet meer kan aanzien :P

http://www29.compaq.com/falco/detail.asp?FAQnum=FAQ5473
Dus download http://h18007.www1.hp.com...tops/us/download/263.html maak die bootdisk, boot met de bootdisk, ganaar je BIOS, zet je tijd goed, save, en ik durf te wedden dat het dan werkt :)
en het werkt nog steeds niet :p

:'(

• Klippy

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 14:57:
[...]

en het werkt nog steeds niet :p

:'(
Wat niet?
Kom je wel tot in de BIOS? Tijd ingesteld? Opgeslagen?

En daarna is hij weer weg, dan is het inderdaad iets van bovenstaande dingen :P

Verwijderd

Topicstarter
Klippy schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 14:59:
[...]

Wat niet?
Kom je wel tot in de BIOS? Tijd ingesteld? Opgeslagen?

En daarna is hij weer weg, dan is het inderdaad iets van bovenstaande dingen :P
ja kheb datallemaa gedaan :'(

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
dan is het mogelijk dat je realtime clock of je cmos niet goed meer werkt , hjet zou me sterk lijken , maar ik denk dat je cmos kaduuk is ?

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Y2K bug ? :P zet het jaartal eens op 1998 ofzo , hehehe

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
een y2k bug komt alleen voor bij pc's die in de jaren 80 gebouwd zijn , omdat deze totaal niet ontworpen zijn om te werken tot 2000 en later ...

al mijn 486jes hebben data tot 2026 ofzo ....

de 286 en de 386 die ik had hebben dit niet :P
die gaan maar tot 1999

[ Voor 7% gewijzigd door successor op 03-02-2006 17:47 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:42
Heb op me werk nog een Apple IIe staan 2x die werkt nog super... Weliswaar zit daar geen datum in meen ik...

Ehm kijk je jumpers eens na lijkt erop dat hij continu gereset word...

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-04 06:56
De beruchte Milennium +6-bug :P

/edit Spuit 11 B)

[ Voor 28% gewijzigd door popcorn op 03-02-2006 17:54 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

successor schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:47:
een y2k bug komt alleen voor bij pc's die in de jaren 80 gebouwd zijn , omdat deze totaal niet ontworpen zijn om te werken tot 2000 en later ...

al mijn 486jes hebben data tot 2026 ofzo ....

de 286 en de 386 die ik had hebben dit niet :P
die gaan maar tot 1999
Intel 8088 4.77MHz (XT dus) en 80286 hebben hier echt nog keurig gefunctioneerd in 200x. XT is in 2003 naar de dump gebracht (HD defect, flop drive met kuren...), 286 afgelopen zomervakantie met pijn in t hart weggedaan, cmos batterij leeg en zoveel manual settings die allemaal nix uithaalden want aan het booten kwam hij niet :(

Ontopic: Worden overige settings van het CMOS wel gewoon opgeslagen en onthouden en is het enkel de klok dit terug springt of wordt de totale setting gedefault? Dan kom je er denk ik wel achter of je het bij de RTC of de stroomtoevoer moet zoeken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
nee alle instelling worden vergeten.. bij op opstarten gaat ie dan soms ook helemaal het geheugen controleren enzo
maar soms zegt ookalleen invalid time and date ofzo
Pagina: 1