Ik ben al aardig op weg met het configureren van Samba maar loop toch nog tegen enkele dingen aan. Binnen Webmin kan ik bijvoorbeeld werken met gebruikers die lid zijn van een primaire groep en een of meerdere aanvullende groepen. Ik heb op diverse plaatsen gelezen dat het wordt afgeraden om een gebruiker lid te maken van meerdere groepen.. een duidelijk waarom staat er echter niet bij.
Ik zit met een situatie dat ik het volgende wil instellen
- een share op de server voor elke groep
- volledige toegang tot deze share voor bepaalde groepen
Ik heb de volgende globale instellingen voor Samba, overgenomen van een tutorial
Het grootste vraagteken is het commando share modes = no Ik weet niet of dit nodig e/o gewenst is.
Zeker i.v.m. de database directory. Als dit commando op no staat, mag een share dan maar door 1 gebruikers gelijktijdig geopend zijn? Op de pagina http://www.oreilly.com/ca...chapter/book/ch05_05.html staat hierover het e.e.a. beschreven, maar echt duidelijk is het nog niet voor me.
Een voorbeeld share is deze
De map /home/klant heb ik via CHMOD -R +urwx,+grwx /home/klant volgens mij de juiste rechten gegeven.
Met force group = klant zorg ik ervoor dat nieuwe bestanden, ook als deze door een andere gebruiker met toegang tot de map, b.v. de root toch de groepsrechten van klant krijgen.
Ik heb create mask en directory mask er ook nog bijstaan om ervoor te zorgen dat alle nieuwe bestanden en directories volledige rechten krijgen voor user en group.
Tot zover gaat het allemaal wel goed (denk ik).
Het gaat mis met de gebruikers en hun groepen. Hoe zit het nu met die secundaire groepen? Hanteer ik wel de juiste methode om op deze manier een fileserver in te richten. Ik heb al zeer veel tutorials gelezen, maar krijg nog niet echt een helder beeld.
Een volgend probleem doet zich voor met de database server (Pervasive SQL)... maar mischien worden die wel opgelost door het juist instellen van de rechten.
Ik zit met een situatie dat ik het volgende wil instellen
- een share op de server voor elke groep
- volledige toegang tot deze share voor bepaalde groepen
Ik heb de volgende globale instellingen voor Samba, overgenomen van een tutorial
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| [global]
protocol = NT1
log file = /var/log/samba/%m.log
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
load printers = yes
socket options = TCP_NODELAY SO_SNDBUF=8192 SO_RCVBUF=8192
map to guest = bad user
encrypt passwords = yes
share modes = no
dns proxy = no
netbios name = server
browseable = no
server string = ***********************
workgroup = ***********
os level = 1
printcap name = /etc/printcap
security = user
preferred master = no |
Het grootste vraagteken is het commando share modes = no Ik weet niet of dit nodig e/o gewenst is.
Zeker i.v.m. de database directory. Als dit commando op no staat, mag een share dan maar door 1 gebruikers gelijktijdig geopend zijn? Op de pagina http://www.oreilly.com/ca...chapter/book/ch05_05.html staat hierover het e.e.a. beschreven, maar echt duidelijk is het nog niet voor me.
Een voorbeeld share is deze
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| [klant]
path = /home/klant
browseable = no
writeable = yes
guest ok = no
valid users= @klant,@beheer
force group = klant
create mask = 0770
directory mask=0770
map hidden=yes
map archive=yes
map system=yes
available=yes
allow hosts = 192.168.0.0/24 192.168.1.0/24 |
De map /home/klant heb ik via CHMOD -R +urwx,+grwx /home/klant volgens mij de juiste rechten gegeven.
Met force group = klant zorg ik ervoor dat nieuwe bestanden, ook als deze door een andere gebruiker met toegang tot de map, b.v. de root toch de groepsrechten van klant krijgen.
Ik heb create mask en directory mask er ook nog bijstaan om ervoor te zorgen dat alle nieuwe bestanden en directories volledige rechten krijgen voor user en group.
Tot zover gaat het allemaal wel goed (denk ik).
Het gaat mis met de gebruikers en hun groepen. Hoe zit het nu met die secundaire groepen? Hanteer ik wel de juiste methode om op deze manier een fileserver in te richten. Ik heb al zeer veel tutorials gelezen, maar krijg nog niet echt een helder beeld.
Een volgend probleem doet zich voor met de database server (Pervasive SQL)... maar mischien worden die wel opgelost door het juist instellen van de rechten.