Toon posts:

[linux]Samba "geavanceerd"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al aardig op weg met het configureren van Samba maar loop toch nog tegen enkele dingen aan. Binnen Webmin kan ik bijvoorbeeld werken met gebruikers die lid zijn van een primaire groep en een of meerdere aanvullende groepen. Ik heb op diverse plaatsen gelezen dat het wordt afgeraden om een gebruiker lid te maken van meerdere groepen.. een duidelijk waarom staat er echter niet bij.
Ik zit met een situatie dat ik het volgende wil instellen

- een share op de server voor elke groep
- volledige toegang tot deze share voor bepaalde groepen

Ik heb de volgende globale instellingen voor Samba, overgenomen van een tutorial

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[global]
    protocol = NT1
    log file = /var/log/samba/%m.log
    smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
    load printers = yes
    socket options = TCP_NODELAY SO_SNDBUF=8192 SO_RCVBUF=8192
    map to guest = bad user
    encrypt passwords = yes
    share modes = no
    dns proxy = no
    netbios name = server
    browseable = no
    server string = ***********************
    workgroup = ***********
    os level = 1
    printcap name = /etc/printcap
    security = user
    preferred master = no

Het grootste vraagteken is het commando share modes = no Ik weet niet of dit nodig e/o gewenst is.
Zeker i.v.m. de database directory. Als dit commando op no staat, mag een share dan maar door 1 gebruikers gelijktijdig geopend zijn? Op de pagina http://www.oreilly.com/ca...chapter/book/ch05_05.html staat hierover het e.e.a. beschreven, maar echt duidelijk is het nog niet voor me.

Een voorbeeld share is deze
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[klant]
    path = /home/klant
    browseable = no
    writeable = yes
    guest ok = no
    valid users= @klant,@beheer
    force group = klant
    create mask = 0770
    directory mask=0770
    map hidden=yes
    map archive=yes
    map system=yes
    available=yes
    allow hosts = 192.168.0.0/24 192.168.1.0/24

De map /home/klant heb ik via CHMOD -R +urwx,+grwx /home/klant volgens mij de juiste rechten gegeven.
Met force group = klant zorg ik ervoor dat nieuwe bestanden, ook als deze door een andere gebruiker met toegang tot de map, b.v. de root toch de groepsrechten van klant krijgen.
Ik heb create mask en directory mask er ook nog bijstaan om ervoor te zorgen dat alle nieuwe bestanden en directories volledige rechten krijgen voor user en group.

Tot zover gaat het allemaal wel goed (denk ik).
Het gaat mis met de gebruikers en hun groepen. Hoe zit het nu met die secundaire groepen? Hanteer ik wel de juiste methode om op deze manier een fileserver in te richten. Ik heb al zeer veel tutorials gelezen, maar krijg nog niet echt een helder beeld.
Een volgend probleem doet zich voor met de database server (Pervasive SQL)... maar mischien worden die wel opgelost door het juist instellen van de rechten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 12:24:
Het gaat mis met de gebruikers en hun groepen. Hoe zit het nu met die secundaire groepen?
Wat gaat er precies mis dan, want dat kan ik niet uit je verhaal opmaken.

Share modes is een optie die je kunt gebruiken om het exclusief lezen of schrijven van bestanden/mappen door een programma toe te staan of te weigeren. Meer informatie hier: http://de.samba.org/samba...anpages-3/smb.conf.5.html

Over die secondary groups; ik zou niet weten waarom dit afgeraden wordt. Ik gebruik dit letterlijk al jaren, op verschillende servers in verschillende situaties, en heb ook nog nooit ergens gelezen dat dit 'bad practice' is. Gewoon doen dus, als je 't nodig acht.

Verder begrijp ik niet precies wat je nu wil met je Samba server, geef eens een situatieschets anders. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 10:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, de situatie is als volgt

leden van groep A mogen alles op share A en verder niets, ook geen leesrechten
leden van groep B mogen alles op share B en verder niets, ook geen leesrechten
etc. voor groep C en D
leden van groep E mogen alles op alle directories
als leden van groep E bestanden plaatsen of bewerken in de directories van een van de andere groepen, moeten de betreffende groepen gewoon toegang hebben met hun groepsrechten.

De belangrijkste vraag die ik heb is, of ik dit nu op de juiste manier inricht, of dat beter voor een andere methode gekozen kan worden.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:19:
Over die secondary groups; ik zou niet weten waarom dit afgeraden wordt. Ik gebruik dit letterlijk al jaren, op verschillende servers in verschillende situaties, en heb ook nog nooit ergens gelezen dat dit 'bad practice' is. Gewoon doen dus, als je 't nodig acht.
Meerdere groepen is inderdaad geen enkel probleem. Sterker nog als je niet meerdere groepen zou kunnen gebruiken, dan wordt het aardig lastig een werkbare beveiliing te maken :P

Er zijn echter omgevingen, waarbij een lidmaatschap van meer dan een X aantal groepen problemen op kan leveren, waarbij alleen de eerste X groepen teruggeven worden. NFS in sommige omgevingen is daar een goed voorbeeld van.
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:25:
leden van groep A mogen alles op share A en verder niets, ook geen leesrechten
leden van groep B mogen alles op share B en verder niets, ook geen leesrechten
etc. voor groep C en D
leden van groep E mogen alles op alle directories
als leden van groep E bestanden plaatsen of bewerken in de directories van een van de andere groepen, moeten de betreffende groepen gewoon toegang hebben met hun groepsrechten.

De belangrijkste vraag die ik heb is, of ik dit nu op de juiste manier inricht, of dat beter voor een andere methode gekozen kan worden.
Ja hoor is prima in orde. :)