Verwijderd

Topicstarter
Goedendag u allen,

Ik heb een klein vraagje over beeldverhouding:
Ben van plan een DSLR te kopen en er al redelijk uit welke het moet worden: de overgeblevenen van mijn rijtje zijn de Nikon D50 en de Olympus E-500 (commentaar op deze keuze is ook zeer welkom!).

Nu is jullie natuurlijk welbekend dat de Oly een 4:3 verhouding heeft en de Nikon een 3:2. Dit zorgt voor een heel ander beeld, mijn vraag is dan ook (eindelijk..) of dat je met de Oly eenzelfde BREEDTE van beeld krijgt als met de Nikon. Dus maw als je met een Nikon en een Oly vanaf DEZELFDE positie dezelfde opname maakt, staat op beide beelden dan evenveel 'informatie' (mbt hoogte en breedte)?

Ik vroeg mij dit af aan gezien op heel wat foto's op reviewsites het beeld van de Oly 'hoger' is (4:3), maar de zijkanten afgesneden lijken te zijn! Mbt tot landschappen ed hoop ik natuurlijk dat dit niet het geval is! Alle bijdragen zijn welkom!

Ik wacht in spanning af op allerhande antwoorden!
Alvast bedankt,
Folkert.

Verwijderd

Bedoel je dan het aantal pixels of de cropfactor?
In het geval van de cropfactor, die is bij de Olympus 2.0 en bij de Nikon 1.5
De E500 heeft in de breedte 3264 pixels en de D50 3008 pixels.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
De beeldhoek is voornamelijk afhankelijk van de gebruikte lens, en niet van beeldverhouding.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:45:of dat je met de Oly eenzelfde BREEDTE van beeld krijgt als met de Nikon.
dat is volledig afhankelijk van de brandpuntsafstand van de lens.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:45:Dus maw als je met een Nikon en een Oly vanaf DEZELFDE positie dezelfde opname maakt, staat op beide beelden dan evenveel 'informatie' (mbt hoogte en breedte)?
nee, natuurlijk niet, want de lengte en breedte van de sensor verhoudt zich bij olympus op een andere manier als bij nikon. wanneer je op de lange zijde met een olympus camera hetzelfde beeld hebt als met een nikon camera, dan heb je met een olympus camera in de hoogte meer 'informatie'. daar tegenover staat dat wanneer je op de korte zijde met een olympus camera hetzelfde beeld hebt met een nikon camera, dan heb je met een nikon camera in de breedte meer 'informatie'.

de grootste beeldhoek die te verkrijgen is met een lens voor een olympus camera is trouwens wel groter dan de grootste beeldhoek die te verkrijgen is met een lens voor een nikon camera.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:28
Let op dat je met een 4:3 verhouding bij de online afdruk centrales ALTIJD zelf bij moet snijden. Met een 3:2 verhouding hoeft dit niet.

Ga je naar de echte fotograaf met een 4:3 dan pakt hij met de hand het beste deel uit je foto, dus ook snijden. Maar dit is minder erg als de mini foto's die je krijgt bij Kruidtvat online afdrukken etc.

• lateef
stormfly schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 12:09:
Let op dat je met een 4:3 verhouding bij de online afdruk centrales ALTIJD zelf bij moet snijden. Met een 3:2 verhouding hoeft dit niet.
of je stuurt je foto's naar een goede online afdruk centrale, want dat heb ik echt nog nooit hoeven doen...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:33

Barrycade

Through the...

Als aanvulling:

Als je met de D50 met een 18 mm lens een foto schiet zal je op een Olympus met een ~14 mm lens qua breedte dezelfde foto krijgen.
stormfly schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 12:09:

Ga je naar de echte fotograaf met een 4:3 dan pakt hij met de hand het beste deel uit je foto, dus ook snijden. Maar dit is minder erg als de mini foto's die je krijgt bij Kruidtvat online afdrukken etc.
Is niet helemaal waar; bij o.a. Kruitvat en AH als je daar 4:3 foto's upload krijg je gewoon een 4:3 foto. Maar dan moet je een groter formaat kiezen want anders krijg je foto's van 10 x 13,3 ipv 10 x 15
en die zijn inderdaad wat kleiner. Dus in fotoboeken enzo is het even lastig.

• lateef
dus je hoeft ze niet eens naar een goede centrale te sturen, wat op zich wel logisch is, want het gros van de mensen die gebruik maken van 't kruidvat, de ah ed. hebben een compact camera en dat is (bijna) alleen maar 4:3...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties zover mensen!
Het blijft toch lastig de goede DLSR bij de persoon te vinden, ook al zijn ze beide goed
en ook al ken je alle reviews al uit je hoofd...
Zijn er op dit forum niet mee ervaringsdeskundigen te vinden met een Olympus, dit arme merk lijkt toch echt het onderspit te moeten delven!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:51
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 12:25:
Bedankt voor alle reacties zover mensen!
Het blijft toch lastig de goede DLSR bij de persoon te vinden, ook al zijn ze beide goed
en ook al ken je alle reviews al uit je hoofd...
Zijn er op dit forum niet mee ervaringsdeskundigen te vinden met een Olympus, dit arme merk lijkt toch echt het onderspit te moeten delven!
Zoals anderen ook al zeggen 4:3 hoeft helemaal niet te worden bijgesneden.
Met betrekking tot de beeldhoek denk ik dat het verhaal iets gecompliceerder is en dat daar geen direct antwoord mogelijk is. Dit is namelijk afhankelijk van het onderwerp.

De theorie zoals je op DPreview vindt werkt ongeveer als volgt. Maak een foto van een object met een gelijk focal length (35mm equivalent dan wel een gelijke afstand). en kijk dan vervolgens uit hoeveel pixel het object bestaat, de vertical en horizontale resolutie. (Zie het verhaal van Lateef)

Als je aan het fotograferen bent is het verhaal ietsje anders. Daar heeft het wel degelijke invloed op de gebruikte focal length. Stel je een object voor dat 4 meter breed is en 3 meter hoog. Als je dit object fotografeert met een 4:3 camera dan heb je minder groothoek nodig dan bij een Nikon. Andersom, heb je een object dat 3:2 is dan heeft de Olympus camera meer groothoek nodig.

Ik denk dat het verschil dusdanig klein is dat het voor heel weinig mensen zich hier druk om maken.

Voor het Olympus E-500/Nikon D50 debat denk ik dat je dat beter in deze thread kunt voeren: [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *DEEL 2*[/rml]

Wat betreft Olympus deskundige, Lateef heeft volgens mij een E-1, ondergetekende heeft een E-300 en er zijn nog wel een aantal users (weet ze alleen niet uit me hoofd) te vinden met een Olympus DSLR, kennis genoeg lijkt mij.
Pagina: 1