Toon posts:

<Windows 2003 TS >VPN met netwerk printer werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben al een tijd bezig op mijn werk om een netwerkprinter via vpn te laten printen.

Situatie is als volgt.

Werkstation---->vpn---->TS2003----->windows2000 server met de desbetreffende applicatie.

- In het netwerk van de werkstation hangt via een jetdirectcard een hp3700dtn met ip 192.168.5.8
- werkstation valt met ip in een scope van 192.168.5.30 --- 192.168.5.254
- werkstation bevat windows xp sp1.

Indien ik de printer lokaal aan het werkstation hangt, werkt het perfect om te printen via vpn.

Maar ik wil het graag via die jetdirectcard aan de praat krijgen.

Ik heb op microsoft gekeken en op de volgende link http://www.brianmadden.com/content/content.asp?ID=62

Maar nergens hebben ze het over een situatie zoals ik hierboven beschrijf. Kan het uberhaupt wel?

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:55

CXNeXo

This behavior is by design.

Wat je wilt is dus een printer aan de client via het netwerk....maar je wilt ook dat er geprint wordt vanuit een TS sessie?

Vrij simpel, maak een lokale printer aan, verwijs deze naar een ip printer ( de jetdirect kaart). Dit doe je door een nieuwe poort aan te maken, standaard tcp/ip poort (in je nieuwe printer wizard).
Zorg ervoor dat de drivers bekend zijn op de 2003 server en klaar is kees floppy_disk

[ Voor 19% gewijzigd door CXNeXo op 31-01-2006 11:39 ]

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Verwijderd

Topicstarter
CXNeXo schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:37:
Wat je wilt is dus een printer aan de client via het netwerk....maar je wilt ook dat er geprint wordt vanuit een TS sessie?

Vrij simpel, maak een lokale printer aan, verwijs deze naar een ip printer ( de jetdirect kaart). Dit doe je door een nieuwe poort aan te maken, standaard tcp/ip poort (in je nieuwe printer wizard).
Zorg ervoor dat de drivers bekend zijn op de 2003 server en klaar is kees floppy_disk
Ik heb net het volgende geprobeert. Printer lokaal aangemaakt zoals je voorstelde en dan verwijzen naar ip. Uit geprobeert en dit werkt niet.

Daarnaast in een dos box lpt1 gekoppeld op het werkstation naar servername\printername

Uit geprobeert en werkst ook niet.

Doe ik nog iets verkeerd dan ....

<edit> heb net een andere printer op dit werkstation geinstalleerd, namelijk de printer die aan de lpt1 poort hangt van mijn laptop.

Nu pakt hij hem wel en kan ik dus printen via vpn.

Ergo: Werkt jetdirect niet met vpn en moet ik dus die printer sharen via een werkstation?

Hoop het toch via jetdirect aan de praat te kunnen krijgen omdat ik die situatie het mooiste vind :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 11:55 ]

• CXNeXo

CXNeXo

Uhm, dus ook lokaal werkt het niet via TCP/IP? Hoe heb je die lokale tcp/ip poort aangemaakt?
Als je de wizard printer toevoegen gebruikt en je kiest daar voor: Lokale printer die met deze computer is verbonden, zet het vinkje uit voor: Plug&Play detecteren, kies volgende.

Kies vervolgens voor: Een nieuwe poort maken; standard tcp/ip port, volgende
Gooi daar het ip adres in van je printer (dus het ip wat ingesteld is op je Jetdirect kaart)

Dan zou het toch moeten werken :S

Verwijderd

Topicstarter
CXNeXo schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 12:14:
Uhm, dus ook lokaal werkt het niet via TCP/IP? Hoe heb je die lokale tcp/ip poort aangemaakt?
Als je de wizard printer toevoegen gebruikt en je kiest daar voor: Lokale printer die met deze computer is verbonden, zet het vinkje uit voor: Plug&Play detecteren, kies volgende.

Kies vervolgens voor: Een nieuwe poort maken; standard tcp/ip port, volgende
Gooi daar het ip adres in van je printer (dus het ip wat ingesteld is op je Jetdirect kaart)

Dan zou het toch moeten werken :S
Als ik die lokale poort aanmaakt geeft hij de melding poort bestaat al. Opzich logisch aangezien het werkstation de printer aleens geinstalleerd is op die poort. Lokaal werkt het dan wel ik kan intern gewoon printen.

Nog even voor de zekerheid gechecked dat de driver op de terminal server 2003 staat, en dat staat hij ook.

Ga nog even verder proberen, mocht iemand nog een tip hebben. let me know

<edit> nog even voor de goede orde. Ik heb net de printer zowel via lpt1 direct aan het werkstation gehangen en via de jetdirectcard in het netwerk aangsloten. Toen vanaf het werkstation alle 2 de mogelijkheden met een testpagina getest. Dat werkte toen via vpn/ remote desktop ingelogd op de terminal server en hij zag alleen de variant met lpt1.

Nogmaals de vraag. kan je wel een netwerkprinter bereiken met een jetdirectcard via vpn/remote desktop, want anders moet ik toch een echte pc als printserver inzetten( is een niet zo handige oplossing i.v.m beperkte ruimte in dat kantoor) Pleas help ...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 13:08 ]

• CXNeXo

CXNeXo

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 12:42:
[...]

-KNIP-

Nogmaals de vraag. kan je wel een netwerkprinter bereiken met een jetdirectcard via vpn/remote desktop, want anders moet ik toch een echte pc als printserver inzetten( is een niet zo handige oplossing i.v.m beperkte ruimte in dat kantoor) Pleas help ...
Het werkt zeker via RDP, gebruik het voor een 2e vestiging @work ook, en dit gaat zeker goed.
Je moet alleen in je RDP settings meegeven dat hij lokale printers moet mappen, en de print driver moet aanwezig zijn aan de server kant. Makkelijkste oplossing hiervoor is om de printer even op de server aan te maken en daarna weer te verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
CXNeXo schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 14:12:
[...]

Het werkt zeker via RDP, gebruik het voor een 2e vestiging @work ook, en dit gaat zeker goed.
Je moet alleen in je RDP settings meegeven dat hij lokale printers moet mappen, en de print driver moet aanwezig zijn aan de server kant. Makkelijkste oplossing hiervoor is om de printer even op de server aan te maken en daarna weer te verwijderen.
Zowel lokale printer mappen staat aan , als je tweede tip printer installeren en dan weer verwijderen zijn gedaan.

Dit is gechecked door hem aan de lpt1 te hangen en dan inloggen en dan kun je erop printen. Maar via de jetdirect kaart werkt het niet.

Maar gebruik jij ook een jetdirect kaart begrijp ik uit je verhaal hierboven. Bij heet de poort IP_192.168.5.8. Klopt dit zodat het bruikbaar is voor rdp. Nog ter verduidelijking. Printer is aangemaakt op een lokale server. Deze shared hem via het netwerk voor de rest.
Pagina: 1