Intel Celeron D 310 vs AMD Sempron 2800+

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 21:49
Wanneer dit niet het juiste topic is, dan mijn excuus... 't gaat tenslotte om processors :)

Ik ben van plan om binnenkort een budget systeempje te kopen en zit nu te denken waar ik voor ga kiezen.
een Intel D310 of een AMD Sempron 2800+, ik weet eigenlijk niet welke de betere is, en naar verkopers luisteren heb ik nog nooit gedaan.

Van horen-zeggen weet ik dat de Intel iets stabieler is maar de AMD iets sneller, is dit waar?

Wat is julle advies? De rest van het systeem zal identiek zijn (gelijksoortig mobo), verder zelfde specs.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Kijk eens naar benchmarks voor welke cpu het snelst is. Tegenwoordig zijn beide cpu's goed stabiel dus dat zou voor mij geen afweging zijn in ieder geval.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

ik zou voor de intel gaan, een celeron d draait gewoonweg heel soepel en werkt heel prettig

ik neem tenminste aan dat het een celeron is omdat je over een budhetsysteem praat

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik zou voor een sempron64 2800+ gaan , en als je dan nog een degelijk mobotje hebt kan je ook nog eens deftig gaan overclocken, ik heb nu hier een sempron 3000+ op 2200mhz (tzou hoger zijn zou men moederbord het trekken ) en dat loop gewoon goed , geen onstabiele dingen , gewoon snel , heel snel ...

natuurlijk heb je met een celeron D310 die op socket 775 loopt een grotere upgrademogelijkheid voor later (pentium 4 3.6 ofzo ) maar dan heb je ook een kachel bij .... , en een sempron verbruikt zo goed als niks qua stroom , voor een celeron ligt dat wel wat anders ....

Out of the box? What box? There is no box.

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
Heb zelf zo'n 2800+, wel de wat oudere 2.0ghz versie, dus niet de 64bit van 1.6ghz.

Je geeft verder niet aan wat hij moet kunnen, en wat de rest van het systeem wordt, maar mijn ervaring is dat het een uitstekende processor is. Met een goed moederbord en 2x 256md ddr3200 dual channel geheugen liep alles vlekkeloos, zeker voor een budgetpc. Ben nu zelf wel aan t kijken voor iets anders, maar dat is meer omdat ik mijn AGP kaart nog een tijdje wil kunnen gebruiken.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• MarchelV
't wordt een pc voor bij mijn schoonouders. Ze hoeven niet meer te doen dan een beetje te surfen, email lezen en misschien wat skype / msn achtige programma's.

Het belangrijkste is dat hij stabiel moet zijn (en stil)
Voor mij is dus belangrijk welke processor het stabielste is en welke het minste warmte maakt, minder warmte = kleinere koeler = blije schoonpa = blije dochter = .....dat kun je wel raden :)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:21
De D310 is een Prescott en die worden best wel warm. Ik spreek uit ervaring, want ik heb zelf ook een keer een budget systeem met een D310 in elkaar gezet. Zit overigens wel een flinke koeler bij die niet echt heel stil is dus ik gok dat die Sempron koeler blijft.

• successor
als je de sempron juist instelt , en het is de 90nm versie , hoort de dfan eigelijk alleen te draaien als de proc stressed is , anders niet , en ja dat heb ik ook gedaan , en zonder cool&quiet ... (en met een overclock naar 2200 mhz ... )

• B-Buster
Stabiel is die sempron zowiezo. Mits je een goed moederbord hebt uiteraard. Maar dat is geen probleem tegenwoordig. Warm vind ik hem ook niet echt worden, en stil tja ligt er net aan of er een fatsoenlijke koeler bij geleverd wordt of niet. Zo niet, dan zet je er voor 20 euro een andere stillere CPU koeler op en klaar ben je...

• successor
de koeler die bij de sempron serie is geleverd , is stil en koelt meer dan genoeg , toch diegene die bij mijn boxed sempron64 zat , zelfs om em een beetje hoger te laten lopen :P

[ Voor 16% gewijzigd door successor op 02-02-2006 10:29 ]

• MarchelV
Ok, bedankt voor alle informatie.

Ik heb voor de sempron gekozen, vooral omdat hij stil is. De computer komt in de woonkamer te staan en mag dan vooral geen herrie maken.

Nogmaals bedankt!

• B-Buster
Veel plezier ermee!

Als je hem achteraf nog stiller wilt maken kan je hier nog genoeg topic vinden over hoe dat gerealiseerd kan worden ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 10:49:
ik zou voor de intel gaan, een celeron d draait gewoonweg heel soepel en werkt heel prettig

ik neem tenminste aan dat het een celeron is omdat je over een budhetsysteem praat
Goed onderbouwt :)
Beide systemen zullen soepel en prettig werken. Het éne systeem (in dit geval over en duidelijk beide AMD Sempron 2800+ varianten) zal beter zijn.

Zoeken naar 'amd sempron benchmark' bij Google levert al flink wat resultaten op. Uiteraard kun je deze zoek query nog verfijnen ;)

Voorbeeld:
Duron Successor: AMD Sempron
Je ziet dat de AMD Sempron 2800+ SoA en de AMD Sempron 3100+ S754 qua prestaties over het algemeen beter en/of vergelijkbaar zijn met de Intel Celeron D 335.

De Intel Celeron D 310 heeft slechts een klokfrequentie van 2,13GHz. De Intel Celeron D 335 werkt met een klokfrequentie van 2,8GHz. Dat verschil is best groot.
Over het vergelijken van klokfrequenties : doe dit niet wanneer je verschillende architecturen of bepaalde configuraties hebt. Het verschil tussen een Intel Pentium 4 2GHz 'Willamette' met SDR-SDRAM en een Intel Pentium 4 2GHz 'Willamette' met RD-RAM is enorm. Een AMD Duron 1600 met DDR-SDRAM is sneller dan een Intel Celeron 2,6GHz 'C' met DDR-SDRAM. Terwijl een Intel Celeron D 325 (2,53GHz) met DDR ongetwijfeld sneller is dan de AMD Duron 1600 met DDR-SDRAM ;)

Naast de AMD Sempron SoA bestaat er ook nog een model op S754. DeAMD Sempron 2800 S754 gebruikt een ander moederbord en is gebaseerd op de K8 core. (De SoA varianten zijn K7).
successor schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 10:49:
natuurlijk heb je met een celeron D310 die op socket 775 loopt een grotere upgrademogelijkheid voor later (pentium 4 3.6 ofzo ) maar dan heb je ook een kachel bij .... , en een sempron verbruikt zo goed als niks qua stroom , voor een celeron ligt dat wel wat anders ....
Zover ik weet, zover BalusC weet en zover Intel's Processorfinder weet is de Intel Celeron D 310 enkel uitgevoerd in een 478mPGA package :)
Het LGA775 upgradeverhaal gaat dus niet op ;)
MarchelV schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 03:01:
Ok, bedankt voor alle informatie.

Ik heb voor de sempron gekozen, vooral omdat hij stil is. De computer komt in de woonkamer te staan en mag dan vooral geen herrie maken.

Nogmaals bedankt!
Dat is de juiste keuze :)
Misschien is het ietwat aan de late kant maar zorg ervoor dat je een S754 model krijgt met een Palermo E6 core. Deze hebben zowel Cool 'n Quiet als AMD64 instructies :)

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 03-02-2006 13:45 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1