Gerco schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 13:49:
"Het houdt je van je werk"
Het meest geslaagde argument wat mij betreft. Hier zijn gewoon alle vormen van chatten verboden, ook Skype en Google Talk. Er is interne Exchange Messenger voor de medewerkers en verder moet je je gewoon met je werk bezig houden.
Overigens: Als je beheersargumenten tegen Skype zoekt, zeg dat dan gewoon

Dat vind ik altijd zo'n bullshit argument. Als je niet wilt dat er niet werkgerelateerd gechat wordt in je bedrijf, zorg dan in ieder geval voor een bedrijfschatprogramma zoals Sametime. Chatten kan een hoop efficiëntiewinst opleveren. Daar zijn een hoop bedrijven zich helaas nog steeds niet van bewust.
De belangrijkste reden waarom ik dit een slecht argument vind, is overigens dat er dan, naar mijn mening, iets mis is met je bedrijfscultuur. Als werknemers op performance worden afgerekend en die performance eisen gewoon duidelijk zijn voor beide partijen, hoef je mensen niet te gaan verbieden om te chatten. Dat boeit dan namelijk niet, zolang ze maar hun werk afhebben. Dan kun je mensen ook zonder problemen meerdere dagen thuis laten werken indien ze dat willen, maar dat moet dan dus wel in je cultuur zitten (en het gaat misschien alleen op voor bedrijven met hoger opgeleide werknemers, maar dat durf ik niet zo hard te stellen).
Even terug ontopic: Als je dit wilt verbieden zou ik het persoonlijk vooral in overlast op het bedrijfsnetwerk moeten zoeken, maar zoek dan uit hoeveel verkeer een Skype gesprek daadwerkelijk oplevert. Ik schat zo'n 64 kbit/s. Met 20 gesprekken zit je dan dus aan zo'n 1,3 Mbit/s wat op het interne netwerk weinig, maar misschien voor jullie Internetverbinding best veel is.
[
Voor 14% gewijzigd door
martdj op 31-01-2006 14:05
]