Toon posts:

Skype in het newerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

We zitten hier in een netwerk van ruim 300 pc's. Op verschillende pc's is Skype ge-installeerd. In hoeverre weet iemand of deze software gebruikt kan worden voor kwaadwillenden. En wat betekent dit voor de performance van het netwerk. Alle informatie en ervaringen zijn welkom.

Bedankt.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-08 07:25
Meer info graag. Nu kunnen we alleen gokken.

"Een netwerk" - wat voor een?
"Verschillende" -hoeveel dan?
Enz. enz.

Ooh jah 1 vraag kan ik wel beantwoorden: kwaadwillende mensen kunnen niet inloggen dus kunnen ze Skype ook niet gebruiken... Kwaadwillende gebruikers... Tjah, wat kunnen ze nou voor evils doen met Skype :? 8)7

[ Voor 99% gewijzigd door _eXistenZ_ op 31-01-2006 11:15 ]

There is no replacement for displacement!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Ze kunnen de hele dag gaan zitten bellen en chatten, waardoor ze niet meer aan hun werk toekomen, maar andere dingen kan ik me zo niet voor de geest halen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Als beheerder alle pcs afgaan Skype deinstallen, policies aanmaken doorvoeren zodat niemand op zijn/haar computer meer iets kan installeren moet er iets geinstalleerd worden doe je dat ook via een policy

tis wel een beetje strak maar je hoeft je dan niet in te zitten over misbruik van Skype.
(daarbij zoals aangegeven wordt dat mensen meer skypen dan werken is iets voor de direkteur om dan maar aan te pakken)

maar je zou ook iedereen kunnen voorzien van Skype zodat men intern met elkaar kan bellen

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:23:
Als beheerder alle pcs afgaan Skype deinstallen, policies aanmaken doorvoeren zodat niemand op zijn/haar computer meer iets kan installeren moet er iets geinstalleerd worden doe je dat ook via een policy

tis wel een beetje strak maar je hoeft je dan niet in te zitten over misbruik van Skype.
(daarbij zoals aangegeven wordt dat mensen meer skypen dan werken is iets voor de direkteur om dan maar aan te pakken)

maar je zou ook iedereen kunnen voorzien van Skype zodat men intern met elkaar kan bellen
dat doen ze bij ons op het werk ook, alles wat geinstalleerd moet worden of anderszijds veranderd, moet je aanvragen bij de netwerkbeheerder, zelf kom je alleen in die mappen die voor jou en jouw werk interessant zijn.
net als usb aparaten, de camera van het werk kan ik aansluiten, maar mijn pda heeft geen toegang etc.

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan een beheerder aandragen aan bijv. directie om Skype niet te gaan gebruiken.

Bijv.:
- het vertraagt de computer
- gaat ten koste van netwerkperformance (data over de lijn)
- poorten staan open, dus kans op ....
- houd je van je werk
- .......???

dat ik het met policies kan dichtgooien en kan blokkeren weet ik....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 13:34 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dat is erg marginaal en dus geen goed argument.
- gaat ten koste van netwerkperformance (data over de lijn)
Dat is correct, bij 1 gesprek boeit dat niet zo, maar als 20 man gaan zitten bellen kan je buitenlijn makkelijk overbelast raken.
- poorten staan open, dus kans op ....
Dat staan ze niet, dus daar is verder geen probleem mee.
- houd je van je werk
Het meest geslaagde argument wat mij betreft. Hier zijn gewoon alle vormen van chatten verboden, ook Skype en Google Talk. Er is interne Exchange Messenger voor de medewerkers en verder moet je je gewoon met je werk bezig houden.

Overigens: Als je beheersargumenten tegen Skype zoekt, zeg dat dan gewoon :+

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:59
Gerco schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 13:49:
"Het houdt je van je werk"
Het meest geslaagde argument wat mij betreft. Hier zijn gewoon alle vormen van chatten verboden, ook Skype en Google Talk. Er is interne Exchange Messenger voor de medewerkers en verder moet je je gewoon met je werk bezig houden.

Overigens: Als je beheersargumenten tegen Skype zoekt, zeg dat dan gewoon :+
Dat vind ik altijd zo'n bullshit argument. Als je niet wilt dat er niet werkgerelateerd gechat wordt in je bedrijf, zorg dan in ieder geval voor een bedrijfschatprogramma zoals Sametime. Chatten kan een hoop efficiëntiewinst opleveren. Daar zijn een hoop bedrijven zich helaas nog steeds niet van bewust.

De belangrijkste reden waarom ik dit een slecht argument vind, is overigens dat er dan, naar mijn mening, iets mis is met je bedrijfscultuur. Als werknemers op performance worden afgerekend en die performance eisen gewoon duidelijk zijn voor beide partijen, hoef je mensen niet te gaan verbieden om te chatten. Dat boeit dan namelijk niet, zolang ze maar hun werk afhebben. Dan kun je mensen ook zonder problemen meerdere dagen thuis laten werken indien ze dat willen, maar dat moet dan dus wel in je cultuur zitten (en het gaat misschien alleen op voor bedrijven met hoger opgeleide werknemers, maar dat durf ik niet zo hard te stellen).

Even terug ontopic: Als je dit wilt verbieden zou ik het persoonlijk vooral in overlast op het bedrijfsnetwerk moeten zoeken, maar zoek dan uit hoeveel verkeer een Skype gesprek daadwerkelijk oplevert. Ik schat zo'n 64 kbit/s. Met 20 gesprekken zit je dan dus aan zo'n 1,3 Mbit/s wat op het interne netwerk weinig, maar misschien voor jullie Internetverbinding best veel is.

[ Voor 14% gewijzigd door martdj op 31-01-2006 14:05 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

martdj schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 13:57:
Dat vind ik altijd zo'n bullshit argument. Als je niet wilt dat er niet werkgerelateerd gechat wordt in je bedrijf, zorg dan in ieder geval voor een bedrijfschatprogramma zoals Sametime. Chatten kan een hoop efficiëntiewinst opleveren. Daar zijn een hoop bedrijven zich helaas nog steeds niet van bewust.
Exchange messenger, wat ik noemde, is zo'n interne client. Kun je zelfs nog leuk aan je AD knopen (sterker nog, zonder AD zal het wel niet werken) en rechten uitdelen in ware big brother stijl :)

Ik vind het wel een goed idee om prive chatten te ontmoedigen. Verbieden is misschien wat streng, maar de ervaring leert dat veel mensen (ook hoger opgeleiden) daar moeilijk maat in kunnen houden. Verder kunnen mensen gewoon regelmatig thuiswerken, maar niet iedereen. Je moet wel de mensen daarvoor uitkiezen met een beetje zelfdicipline en dat heeft niet iedereen in voldoende mate.

Je personeel volwassen behandelen is een vereiste, maar als ze zich als kinderen blijken te gedragen, mag je daar best een beetje van terugkomen. Dat de goede dan onder de kwaden lijden staat helaas vast.

Verwijderd

allemaal goede argumenten omtrent het exchange messenger of SameTime, let wel dat je voor deze clients voor de 1 een windows netwerk dient te hebben en bij Sametime een Lotus Notes Enterprise omgeving waar de sametimeserver op draait.

Waar ik heb gewerkt hadden ze beide, waar ik nu werk worden de kosten van bellen terug gedrongen door gebruik MSN messenger (komt mede ook daar we verspreid zitten over de Nederlandse locaties of buitenland en door de uren van het werk 24hrs diensten)

Maar inderdaad zou de de gegeven argumenten kunnen aandragen in een memo naar de directie, maar als het om een klein bedrijf gaat >50 probeer dan niet teveel te knijpen in zaken maar wel rechtvaardig en alleen op Memo van directie ivm werksfeer en meer onderling kontakt.
Pagina: 1