Nieuwe baan, twijfels, wie heeft dit ook vaak

Pagina: 1
Acties:
  • 8.194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143019

Topicstarter
Ik zit met een probleempje, ik ben gisteren met een nieuwe baan begonnen en wordt overspoelt met informatie. Ik begreep het gisterochtend nog voor een groot deel maar ik weet nu al meer dan driekwart niet meer, dat maakt me erg onzeker. Ik ben dan ook bang dat ik deze baan niet volhoud. Ook merk ik dat er niet gezamelijk pauze gehouden wordt, er wordt gegeten onder het werk, nu kan ik wel alleen gaan pauzeren maar daar heb ik ook niet zoveel zin in. Ook heb ik het idee dat veel mensen hier veel met hunzelf bezig zijn, zoals niet teruggroeten wanneer ik binnenkom en groet. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet, ik denk dat ik het nog een week of twee aanzie, en kijk hoe het gaat. Vooral omdat de tool waarmee ik werk specifiek voor dit bedrijf is, kan ik natuurlijk niet binnen een dag alles weten. Maar mijn gevoel zegt dat ik beter op zoek kan naar iets anders...wie heeft er ook vaak twijfels bij het begin van een baan? (bij mij duurde dit bij mijn vorige baan een maand, maar ik ging vooral door omdat er een leuke werksfeer was)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Werksfeer is iets wat absoluut niet onderschat mag worden bij het beoordelen van een nieuwe baan. Als je nu al vind dat je collega's niet heel collegiaal zijn, en de baan weinig sociale variatie biedt zie het dan nog gewoon een weekje of 2 aan. Desnoods vertrek je gewoon weer, je zit immers nog in je opzegtermijn.

Misschien push ik nu teveel in 1 richting, maar ik ben redelijk sociaal ingesteld, en als ik niet kan opschieten met mijn collega's (of vice versa) is het voor mij snel einde verhaal ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Matias op 31-01-2006 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:51
De werksfeer is erg belangrijk om goed te kunnen werken en te presteren in een bedrijf. Echter kan je denk ik niet na 1 dag al zeggen of de gehele sfeer je bevalt. Het kan best zijn dat het gister druk was en er een deadline gehaald moest worden (tis morgen immers 1 feb). Ik zou het inderdaad nog een een paar weken aankijken. Proeftermijn is er niet alleen voor de werkgever maar ook voor de werknemer ;)

En dat overspoelen met informatie ken ik wel een beetje. De helft van wat er verteld is heb je nooit meer nodig en het gedeelte wat je wel nodig hebt en je vergeten bent dat willen ze je echt nog wel vertellen als het zover is. Mijn ervaring is dat ze het niet zo erg vinden dat je het een tweede keer vraagt (zij het 2 keer moeten uitleggen). Zij willen ook liever dat je het goed doet en dan maar hun een keer extra stoort. 3, 4, en 5 keer vragen vinden ze denk ik wel vervelend. Want dat geeft de indruk dat je niet geinteresseerd bent in je werk.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Anoniem: 143019 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:42:
Ik begreep het gisterochtend nog voor een groot deel maar ik weet nu al meer dan driekwart niet meer, dat maakt me erg onzeker. Ik ben dan ook bang dat ik deze baan niet volhoud.
No worries, dat verwacht niemand van je, komt vanzelf
Ook merk ik dat er niet gezamelijk pauze gehouden wordt, er wordt gegeten onder het werk, nu kan ik wel alleen gaan pauzeren maar daar heb ik ook niet zoveel zin in.
Dat is een mooie kans voor je, gewoon vragen en wie weet gaat er iemand mee
Ook heb ik het idee dat veel mensen hier veel met hunzelf bezig zijn, zoals niet teruggroeten wanneer ik binnenkom en groet. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet, ik denk dat ik het nog een week of twee aanzie, en kijk hoe het gaat.
Veel mensen nemen een afwachtwende houding aan tegenover vreemde mensen (doe jij ook, maak ik op uit te verhaal). Dus reken ze daar niet op af.. blijf groeten, grote kans dat ze de 2e keer al wat terug gaan zeggen.. Haal koffie, toon intresse..
m.a.w. laat zien dat je er bent, en dat je moeite wil doen om jezelf bekend te maken met het bedrijf. De eerste 2 weken bij een nieuwe baan vind ik ook vaak niet leuk, maarja, even doorbijten...

En ga in de detachering, dan leer je dit soort situaties makkelijker te doorbreken (je moet wel ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14565

ik heb ook wel eens zoiets meegemaakt, iedereen ging helemaal op in het werk, haalde alleen voor zichzelf koffie etc. Ik ben toen begonnen met dat enigszins te doorbreken door een koffiehouder te halen zodat ik voor 6 man tegelijk koffie kon halen. Even later gingen we zelfs met zijn allen bij de automaat staan. Verder praat ik ook gewoon over mijn priveleven en dan zul je zien dat anderen dat vanzelf ook gaan doen. Na een paar maanden was de sfeer een stuk beter en dat vond iedereen zo.

Dus je kunt twee dingen doen of de situatie niet veranderen en weggaan of proberen de situatie aan te passen aan hoe jij het graag zou willen. Ik zou voor het laatste kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb dit ook een keer gehad en was binnen een week weg.

Het kwam echter niet door de werksfeer, maar meer door de werkplek en het salaris. Het voelde gewoon niet goed..

Bij mijn huidige baan had ik ook mijn twijfels door de aard van het bedrijf (betaalde sms diensten van erotische aard), maar was de werksfeer in het begin juist heel goed, het salaris okee en leerde ik veel nieuwe dingen. Inmiddels zit ik hier al meer dan 2 jaar.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben inderdaad gedeeltelijk afwachtend om te zien hoe sociaal mensen zijn, dat is inderdaad belangrijk. En ik vraag ook nog wel vrij veel, maar mensen zijn hier druk en en werken erg onregelmatig, terwijl ik van regelmaat houd maar ik zie het inderdaad nog wel 2 weken aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:18

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

datje dingen moet leren is logisch... dat zal ook altijd wel zo blijven, maar in het begin is de leercurve vrij stijl natuurlijk... zie het als een uitdaging.

als je nieuw bent lijtk het me ook niet zo vreemd dat iedereen super collegiaal (?) tegen je gaat doen.... jij bent voor hun ook vreemd/nieuw. Maar je kan natuurlijk wel zien hoe de andre collega's onder elkaar zich gedragen... dat zou wel beter meoten zijn.

hier op kantoor wordt ook vaak serieus en hard gewerkt (ja echt :P) maar er is altijd wel tijd voor een grap of een prive gesprekje... zo leer je je collega's kennen... als iemand hier koffie haalt dan si het ook voor het hele bureau. probeer jezelf iig zo sociaal mogelijke op te stellen (zonder te overdrijven en slijmerig over te komen)

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 00:17
Omdat ik een sociale omgeving als het callcenter gewend was waar ik heel veel mensen om me heen had, en ook veel leuke dames, en het erg gezellig was altijd was het voor mij heel moeilijk te wennen aan een kantoor met vier mensen en inderdaad niemand die naar de kantine gaat van je directe collega's.

Daarnaast komt er bijzonder veel informatie op je af, veelal dingen waar je nooit eerder van gehoord hebt.

Ik ben bij een bedrijf gekomen waar de andere collega's vanaf het begin van de opbouw van het systeem aanwezig waren en dus langzamerhand die kennis gekregen hebben omdat ze dit opbouwend bijgeleerd hebben. Ze kenden de database van binnen en buiten. Ik moest dat echter allemaal in korte tijd oppikken, met inderdaad tools die ik nooit gebruikt had. Je merkt hoe algemeen de HBO eigenlijk is en dat de echte kennis op het werk komt.

Inderdaad, je krijgt zeer snel dingen te zien en wordt voorgedaan wat je dan moet onthouden, en je voelt jezelf knap dom als je dit de volgende dag, of na een week vergeten bent, en je bent bang dat ze je dom vinden. Maar het kan inderdaad heel erg veel zijn wat je allemaal moet onthouden vooral als het in een rap tempo uitgelegd wordt waarbij verondersteld wordt dat je veel zaken en termen al weet.

Ik ben aan de andere kant blij te lezen dat dit normaal schijnt te zijn, maar hoewel het erg moeilijk is zou ik doorgaan want je doet kennis op die je echt niet anders komt te weten.Er zullen moeilijke momenten komen waarbij je denkt: bekijk het maar dit is te veel, maar je moet gewoon doorgaan en vooral blijven vragen als iets je niet duidelijk is, ook als het al 2x eerder uitgelegd is, ook al lijkt het dom in de ogen van je collega's. En anders gebruik je Google als je collega met een vage term komt en je durft niet te vragen wat dat betekent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:19

zomertje

Barisax knorretje

Op mn werk werken we ook met een eigen applicatie en een enorme hoeveelheid omgevingen voor klanten. Dat heeft tijd nodig. Ik denk dat nieuwelingen in het begin bij ons gewoon een half jaar nodig hebben om een beetje gewend te raken aan alles :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:06

aex351

I am the one

wat voor hbo opleiding heb je gedaan en wat voor baan heb je

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:12
En als je dingen voor de 2de keer vraagt, schrijf het dan aub ergens op. Zodat je het niet nog eens vergeet.
Ik vind het absoluut niet erg om uitleg te geven aan mensen. Maar als je 4-5 keer hetzelfde moet uitleggen, dan begin je toch ergens uw twijfels te krijgen. (Of het zouden ingewikkelde dingen zijn die maar zelden voorkomen, maar die moet ik meestal zelf ook ergens terug opzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
crazyx schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 09:37:
En als je dingen voor de 2de keer vraagt, schrijf het dan aub ergens op. Zodat je het niet nog eens vergeet.
Ik vind het absoluut niet erg om uitleg te geven aan mensen. Maar als je 4-5 keer hetzelfde moet uitleggen, dan begin je toch ergens uw twijfels te krijgen. (Of het zouden ingewikkelde dingen zijn die maar zelden voorkomen, maar die moet ik meestal zelf ook ergens terug opzoeken)
Ik schrijf mee :+

Zal je net zien, nooit banen in je woonplaats (Meppel) nu 8!!
Nou jah ik merk het wel, heb trouwens HBO-I gedaan op Windesheim, vooral veel OOP modules en richting Communicatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 13:51
Elk bedrijf heeft een eigen cultuur. Één dag is denk nog te vroeg om een beslissing te nemen of te denken dat de baan niet bevalt. En inderdaad, niemand verwacht normaliter dat je na een dag alles weet. Ik heb ook sinds enkele maaden een nieuwe baan, en ik kom dagelijks nog zaken tegen waar ik het bestaan niet van wist, en dat ik ook wel eens aan mijn eigen kennis twijfel. Gewoon veel aantekeningen maken voor jezelf (zodat je niet meerdere keren hetzelfde hoeft te vragen aan iemand). Ik zou zeggen, geef het nog wat extra tijd want vaak valt het na een paar dagen echt wel mee. Succes.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 10:30

André

Analytics dude

Mijn eerste dag was ook een overload aan info waardoor ik toen ook wel eens gedacht heb "lukt me dit wel". En achteraf bleek dat ik binnen no-time overal van op de hoogte was en met iedereen perfect kon werken. Ze verwachten echt niet dat je binnen 3 dagen alles nog weet en kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 19:55
André schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 23:42:
Mijn eerste dag was ook een overload aan info waardoor ik toen ook wel eens gedacht heb "lukt me dit wel". En achteraf bleek dat ik binnen no-time overal van op de hoogte was en met iedereen perfect kon werken. Ze verwachten echt niet dat je binnen 3 dagen alles nog weet en kunt :)
Helemaal mee eens. Hier bij mijn stage ging het aan het begin ook 10x te snel voor me. Wijselijk mijn mond gehouden en nu, aan het eind van de periode, kan ik mijn begeleiders al wel eens wijzen op een puntje dat ik hier-of-daar vandaan heb getoverd ;) Afhankelijk van het soort kennis dat je wordt verwacht op te doen, is opschrijven toch wel aan te bevelen. Ik hield de eerste weken ook een schriftje bij, zeker bij 1-op-1 gesprekken.

Over die sfeer op het werk... dat is lastig. Meestal kun je wel snel aanvoelen of de sfeer ergens je aanspreekt, is mijn ervaring. Als dat nu (nog) niet het geval is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb het eigenlijk precies andersom.

Wanneer ik bij een nieuwe werkgever (en vroeger opdrachtgever) begin stort ik me er helemaal in. Ik vind het gewoon leuk om een relatief onbekende organisatie te ontdekken.

Het gevoel wat jij nu hebt, krijg ik meestal na een maand of 6. Tegen die tijd ken ik de organisatie aardig, weet ik redelijk wat de sfeer is en zijn er nog maar weinig nieuwe dingen. Juist dan ga ik twijfelen of ik wel op de juiste plek zit.

1x heb ik gehad dat ik binnen 10 minuten had van: "Dit is echt 3 x niks". Ik heb het 4 maanden moeten volhouden (was een detacheringsopdracht). :/

Voor de rest wat alle andere zeggen, kijk het nog een tijdje aan en stel jezelf sociaal op, dan zal het iig niet aan jou liggen. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mensen die meeschrijven pikken dingen doorgaans niet zo snel op :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Standeman schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 09:23:
Ik heb het eigenlijk precies andersom.

Wanneer ik bij een nieuwe werkgever (en vroeger opdrachtgever) begin stort ik me er helemaal in. Ik vind het gewoon leuk om een relatief onbekende organisatie te ontdekken.

Het gevoel wat jij nu hebt, krijg ik meestal na een maand of 6. Tegen die tijd ken ik de organisatie aardig, weet ik redelijk wat de sfeer is en zijn er nog maar weinig nieuwe dingen. Juist dan ga ik twijfelen of ik wel op de juiste plek zit.

1x heb ik gehad dat ik binnen 10 minuten had van: "Dit is echt 3 x niks". Ik heb het 4 maanden moeten volhouden (was een detacheringsopdracht). :/

Voor de rest wat alle andere zeggen, kijk het nog een tijdje aan en stel jezelf sociaal op, dan zal het iig niet aan jou liggen. :)
Ik heb beiden, zoals in de startpost al aangegeven door me, en ook na 6 maanden, komt waarschijnlijk door mijn onzekerheid. Maar ik ga nu weer verder stoeien met XSLT....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Als je het na 1 of 2 weken nog steeds niks vindt, zou ik even met een collega of een leidinggevende gaan praten. Wellicht dat je je takenpakket even kunt doornemen en daarbij aan kunt geven wat je momenteel nog niet lukt of duidelijk is.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik zit in de detachering en Projecten. Hierdoor heb ik soms meerdere malen per jaar ander werk. Elke keer heb ik hetzelfde als wat jij hebt.

Maar na een aantal weken gaat het "wennen" en kun je het veel beter aan.

http://www.hroling.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit er nu anderhalve week, en ik vind alles nog steeds lastig, vooral ook omdat ze een eigen XML standaard gebruiken bij dit bedrijf, waar ik niet helemaal uitkom. Ik moet dus alles vragen en vind dat ik nogal dom overkom, ik kan namelijk niets op het internet vinden. Dit is nogal frustrerend voor me en levert me iedere dag hoofdpijn op maar verder lukt alles wel... :+

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 143019 op 07-02-2006 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167858

Niet opgeven!
Het komt heel vaak voor dat je je in een nieuwe baan de eerste tijd onzeker voelt. Als je denkt dat je na 2 weken alles onder controle moet hebben leg je de lat voor jezelf wel heel erg hoog. Bij mij heeft het een maand of 2 geduurd voordat ik me al het nieuwe een beetje eigen had gemaakt. En stel vooral vooral vooral veel (!) vragen. Ook dat is de normaalste zaak van de wereld. Niemand verwacht van je dat je na anderhalve week al het reilen en zeilen in je nieuwe baan in de gaten hebt.
Kortom: je bent niet dom, je bent gewoon nieuw.
Succes!
Pagina: 1