Toon posts:

[WLAN] 30 APs in 50 meter, en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem dat ik veel te veel bereik heb bij een thuiswerker. Hij wil zijn netwerkje van de meterkast naar zijn kantoor zonder draad (althans, z'n vrouw wil dat...) omdat het huis net nieuw is.

Nou hebben alle juppen in die wijk allemaal een hekel aan gaten boren en kabels trekken lijkt het. Of ze zijn allemaal met zo'n zelfde vrouw getrouwd. In elk geval zie ik er zó veel APs dat ik letterljik geen vrij kanaal meer kan vinden en de meeste kanalen hebben meer dan 5 zenders met signaal sterkte om en nabij de "30%" (volgens speedtouch software) of ongeveer -70 db volgens netstumbler.
Wat ik dus ook doe, er blijft altijd storing komen van het WLAN van de buren. Het probleem doet zich nu voor dat het opzetten va een stabiele verbinding niet lukken wil. Internetten (surfen) gaat wel, maar bijvoorbeeld Shutcast luisteren, VPNnen, flinke files up- en downloaden etc. gaat allemaal de soep in.

Uiteraard wil de thuiswerker werken, thuis. Over VPN en het liefst met behoud van de optie om 10 MB grote excel files te openen. Luisterend naar Shoutcast zal ook wel weer...

Wat heb ik al geprobeerd?
- een tweede AP in zijn kantoor gezet, middels WDC deze aan het WLAN-DSL modem gehangen en zo een soort uitgebreide antenne verzorgd voor zijn vaste PC, die er met een ethernet kabeltje aan vast zit. Het werkt wel maar VPN en grote files blijven lastig.
- stiekem een kabel langs de trap voeren en die om een hoekje achter een kast langs stiekem in de PC leiden. Toen ie er boven net in zat kwam mevrouw thuis en was ie er beneden weer uit.
- APs op elke keer andere kanalen zetten. Alleen kanaal 1 en kanaal 13 bevatten minder dan 3 APs, dat schiet dus niet tot nauwelijks op. Ik kan een paar kanalen wel ruimen (APs zonder WEP, WPA, MAC filter of wachtwoord...) maar dat vind ik een beetje asociaal.

Hoe krijg ik daar nu een verbinding in de lucht die ook stabiel is, zonder de buren en masse zonder WLAN te zetten?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Tja, zelf honderden mW's gaan uitzenden lijkt me wat asociaal ja, zet je er dertig mee uit :P Zou een pre-N routertje met channel bonding een uitkomst bieden? Die combineren verschillende kanalen om een hogere datadoorvoer te realiseren. Wellicht helpt het als je twee zwakke kanalen bundelt?

Hier stond een dode link.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 13:17
een 5ghz access point aanschaffen (cisco spul wel erg duur)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:35

Kettrick

Rantmeister!

Je zou kunnen kijken naar ethernet over het lichtnet, hier zijn volgens mij vrij betrouwbare oplossingen voor, in die situatie heb je niets met de buren te maken :)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24

Klippy

Still Game

Ik weet niet hoe dat met die speedtouch werkt, maar voor bijvoorbeeld Linksys heb je custom firmware versies waarmee je een extra kanaal krijgt, officieel heeft die 13 kanalen, dat 14e kanaal valt denk ik net niet in de range die in Europa geldt.
Dus misschien bestaat dat ook voor die router.

Anders weet ik 't ook niet, 30 is wel erg veel...

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Wat jij nodig heb zijn richt antene's, op i-net staan wat voorbeelden hoe je ze zelf kan maken met een lege chips bus.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

5GHz! Natuurlijk, niet aan gedacht :) Dan moet je geen last hebben van 2.4Ghz spul. Gelijk stuk veiliger ook, geen buurman die 802.11A signalen kan ontvangen :P

Hier stond een dode link.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24

Klippy

Still Game

5Ghz is ook een idee ja :)
Is alleen wat minder bereik denk ik, maar zal nog wel voldoende zijn.

pricewatch: Linksys WRT55AG (4x 100Mbps, 54Mbps) is niet al te duur.
Als je dat er voor over hebt :p

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-04 15:01

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Klippy schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:39:
5Ghz is ook een idee ja :)
Is alleen wat minder bereik denk ik, maar zal nog wel voldoende zijn.

pricewatch: Linksys WRT55AG (4x 100Mbps, 54Mbps) is niet al te duur.
Als je dat er voor over hebt :p
neem aan dat als ze kantoor aan huis hebben, dat ze die 100 euro ook wel op kunnen hoesten ;)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

bij zx-yagi.nl kan je 5ghz apparatuur halen.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
30 antennes in een wijk is wel erg veel zeg
zijn ze ook allemaal beveiligd?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
KatirZan schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:41:
[...]
neem aan dat als ze kantoor aan huis hebben, dat ze die 100 euro ook wel op kunnen hoesten ;)
Het bedrijf is van z'n vader dus het budget ietsiepietsie oprekken zal wel lukken gok ik zo :)
Sowieso is 100 euro niet zo duur, normaal leveren we een bekabelde ADSL lijn van xs4all op, met daaraan een vigor2900G, die is al duurder. Ik zal hier eens naar kijken, dit klinkt wel als een geschikte oplossing. Pringles cans in z'n huis bouwen gaat me vermoedelijk diezelfde avond nog een dood op de brandstapel opleveren als z'n vrouw het ziet. Het gaat ook maar om iets van vijf tot zeven meter dus ik vind het eigenlijk nonsens om daar met antennes te gaan tobben.

RE: Murcielago
Nee, zoals ik al aan geef kan ik best een kanaaltje ruimen omdat de helft niets beveiligt. Ik vind het alleen knetterasociaal. Bovendien, stel nou ik ruim kanaal 4 en kanaal 8 leeg. dan heb ik nog altijd last van de aangrenzende kanalen omdat dat bij 802.11b/g een beetje overlappende kanalen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 12:31 ]

• pleh
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:24
t voordeel van t spotcontact is natuurlijk wel dat je een theoretische snelheid van 85 mbit hebt tov ban de 54 mbit van wlan... en best storingsvrij >:)

pleh!

Pagina: 1