Wat voor koeler te plaatsen?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Greenthumb1982
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 20:59
Hoi allemaal.
Ik heb een (waarschijnlijk domme) vraag.
Ik wil in mijn pc een nieuwe koeler zetten.
Ik weet echter niet wat voor koeler.
Het gaat om de koeler op mijn Mobo, over een aantal koelingsribbels, dus ik neem aan dat dit mijn CPU is.
Klopt dit, en wat voor koeler heb ik hiervoor nodig, en waarop moet ik letten bij aanschaf?
Alvast bedankt voor al jullie hulp, en sorry als dit inderdaad een stomme vraag was.

Verwijderd

Wat voor processor is het, een AMD, Intel, ...

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
als je niet weet hoe dat moet en wat je hebt laat het vervangen dan door iemand anders doen (niet negatief bedoeld :) ) je kan evt. kijken hoe die ander het vervangt zodat je het de volgende keer zelf kan doen

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Greenthumb1982
Het is een AMD Athlon 64 processor, en een MSI moederbord.
En het vervangen op zich lukt me wel, heb hem pas geleden ook eraf gehad om schoon te maken.
Het gaat er echter om dat ik hier via pricewatch een nieuwe silent fan wil bestellen, maar niet weet naar wat voor fan ik moet kijken.

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

MetalStef

gietijzer

Als je een beetje ruimte in je kast hebt: Neem een Scythe Ninja. Da's een reusachtige koeler, niet overdreven zwaar, maar wel superstil met de meegeleverde 120mm fan.

Overigens maken processorkoelers meestal niet het meeste lawaai. Begin eerst eens bij je videokaartkoeler (Arctic Silencer of zo) en kijk dan pas verder.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

Greenthumb schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:34:
Het is een AMD Athlon 64 processor, en een MSI moederbord.
En het vervangen op zich lukt me wel, heb hem pas geleden ook eraf gehad om schoon te maken.
Het gaat er echter om dat ik hier via pricewatch een nieuwe silent fan wil bestellen, maar niet weet naar wat voor fan ik moet kijken.
Wat heb je precies schoon gemaakt als ik vragen mag? Toch niet de onderkant van de koeler??

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
efgeha schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 10:00:
[...]

Wat heb je precies schoon gemaakt als ik vragen mag? Toch niet de onderkant van de koeler??
Naar zn verhaal denk ik dattie de fan heeft losgeschroefd en heeft schoongemaakt. Hij geeft zelf aan dat er koelribben onder zitten, dus zal het koelbok zelf er wel niet afgeweest zijn ;)

Anyway, terug on-topic: Die koelribben, dat is het koelblok. Bij de meeste nieuwe koelers komt ook een koelblok, en de oude zal er dus af moeten. Als je je nieuwe koeler niet goed er weer op doet, kan je processor flink heet worden en doorbranden. Dus zoek iemand die ervaring heeft, en laat het door hem of haar doen, of doe het zelf onder toezicht van hem/haar, leer je dr ook wat van ;)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zalman koelers zijn ook erg bekend, maar let wel op dat je dan het moederbord uit je kast moet halen om 'm te monteren.

Je kunt dus beter een koeler halen die je op het bestaande 'zwarte plastic' kunt klikken.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Prutz0r schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 10:05:
Zalman koelers zijn ook erg bekend, maar let wel op dat je dan het moederbord uit je kast moet halen om 'm te monteren.

Je kunt dus beter een koeler halen die je op het bestaande 'zwarte plastic' kunt klikken.
Haha, kan me nog herrineren dat ik voor het eerst een Zalman drop wou zetten! :P Heb het een halfuur geprobeerd om uit te zoeken hoe dat bestaande plastic eraf kwam, en toen uit pure frustratie maar lemming_nl (die weet het over het algemeen beter dan mij :P) drbij gebeld, en toen lukte het eindelijk :P

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
ik denk dat ie het beter kan laten doen, maar een zalman is niet zo moeilijk toch?

naja maar als je nog nooit een cpu-koeler hebt vervangen zal ik er zelf niet aan beginnen, ik zou het eerst wel willen zien hoe iemand anders dat doet, als zijn er wel duidelijk filmpjes op het internet te vinden.

• Greenthumb1982
MetalStef schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:57:
Als je een beetje ruimte in je kast hebt: Neem een Scythe Ninja. Da's een reusachtige koeler, niet overdreven zwaar, maar wel superstil met de meegeleverde 120mm fan.

Overigens maken processorkoelers meestal niet het meeste lawaai. Begin eerst eens bij je videokaartkoeler (Arctic Silencer of zo) en kijk dan pas verder.
Oke, zover alvast iedereen bedankt voor jullie advies.
En dan nog een vraag, is het vervangen van een videokaartfan wel iets dat zonder te veel problemen zelf moet kunnen worden gedaan?
Ik kan dan namelijk ook eerst proberen of dit het gewenste resultaat heeft voor ik er iemand bij haal.
De fan die ik er op ga zetten dan is de Arctic Cooling ATI Silencer 1 ARC-ATI-1 (Rev. 2).
Deze is geschikt voor mijn kaart (ATI Radeon 9800 Pro).

En nog een vraagje, als ik over een tijdje (op het moment nog niet het geld ervoor), op liquid-cooled zou willen overstappen wat zouden jullie dan aanraden?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Er zijn zat koelers te vinden en hier op GoT zijn ook genoeg topics over goede cpu en gpu koelers :)

Zoek eens een stukje verder dan je neus lang is en verdiep je wat meer in de materie, dan weet je al een stuk meer dan nu.

Bij gebrek aan eigen inzet gaat dit topic op slot

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.