Glas koude druivensap uit vriezer bevriest spontaan!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.926 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21921

Topicstarter
Ik zet net een lekker glaasje druivensap in de vriezer en haal het er een uurtje later weer uit, tot mijn verbazing was het nog niet bevroren. Totdat ik het glas opeens uit de vriezer haalde stegen er allemaal bolletjes ijs op en binnen 3 seconden bevroor het hele glas druivensap in 1 kettingreactie!

Het was fantastisch om te zien maar hoe kan dit in hemelsnaam nou gebeuren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> WL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-05 23:21

allure

Titaan fase 2/3

Is een reactie op de temperatuur,
hetzelfde gebeurd als je warm water over een bevroren autoruit zou gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Anoniem: 21921 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 22:53:
Ik zet net een lekker glaasje druivensap in de vriezer en haal het er een uurtje later weer uit, tot mijn verbazing was het nog niet bevroren. Totdat ik het glas opeens uit de vriezer haalde stegen er allemaal bolletjes ijs op en binnen 3 seconden bevroor het hele glas druivensap in 1 kettingreactie!

Het was fantastisch om te zien maar hoe kan dit in hemelsnaam nou gebeuren :D
Het enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat het sap heel makkelijk warmte (=energie) van de lucht kan ontrekken waardoor het snel kon bevriezen. Al klinkt 3 seconden wel erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Nee, als je warm water over een bevroren ruit gooit, knalt de ruit uit elkaar door het plotselinge temeratuurverschil. Het verschijnsel waar TS mee te maken heeft is superkoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 30-01-2006 22:59 . Reden: zo'n korte post, zoveel spelfouten :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Laatst online: 23-05 23:21

allure

Titaan fase 2/3

Anoniem: 35978 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 22:57:
Nee, als je warm water over een bevroren ruit gooit, knalt de ruit uit elkaar door het plotselinge temeratuurverschil. Het verschijnsel waar TS mee te maken heeft is superkoeling.
Dat warme water bevriest dan ook zo`n beetje direct, dat bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:35
Als water stilstaat, kan het gebeuren dat de moleculen nog niet kristalstructuur terrecht komen. Bij een kleine beweging gebeurd dat dan wel - je ziet het in enkele seconden bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Laatst online: 23-05 23:08

Hu9o

Schokkend

De kristallen moeten ergens beginnen met ontstaan, dit gebeurd meestal op ruwe plekken. Bij gebrek aan een begin punt kan de vloeistof niet bevriezen maar wordt het wel kouder dan de smelt temperatuur. Doordat je de vloeistof bewogen hebt, tijdens het uit de diepvriezer te pakken, is er wel de mogelijkheid ontstaan om te bevriezen.

Hetzelfde heb je ook met koken, dat heet een kookvertraging. De vloeistof wordt warmer dan het kookpunt, schud je het dan even dan gaat het in een keer helemaal koken en zal het uit de pan/glas schieten.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kan je zoiets ook kunstmatig creëren, of is de kans dat zoiets gebeurd zeer klein?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zag er in ieder geval ongelofelijk strak uit :D !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
r0ck3t kan vanavond niet slapen van opwinding ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hu9o schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:00:

Hetzelfde heb je ook met koken, dat heet een kookvertraging. De vloeistof wordt warmer dan het kookpunt, schud je het dan even dan gaat het in een keer helemaal koken en zal het uit de pan/glas schieten.
Klopt, daarom dus altijd een lepeltje (maakt niet uit of het van metaal is) in een glas stoppen als je een vloeistof verwarmt in de magnetron.

Dat van de Superkoeling wil ik ook wel eens proberen. Jij zette letterlijk een glas in de diepvries (longdrink?) met daarin druivensap en liet dat 1 uur staan?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Redelijk hoog glas ja, ik HAD toevallig een lepeltje er inzitten. 1 uur en 10 minuten laten staan. (het was wittedruiven sap O+ )\

edit:
maar ik heb het al 100 x gedaan en dit is de eerste keer dat dit is gebeurd!

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 21921 op 30-01-2006 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42791

SanderTje! schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:05:
[...]
Klopt, daarom dus altijd een lepeltje (maakt niet uit of het van metaal is) in een glas stoppen als je een vloeistof verwarmt in de magnetron.
Dit heb ik een keer op pijnlijke manier in de praktijk meegemaakt :P Ik had een kopje water in de micro gezet, eruit gehaald en toen ik er een lepeltje in stak begon het in een keer als een debiel te koken. Ik weet het toen aan de magnetrongoden, maar nu snap ik dat het 'kookvertraging' heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Met die kookvertraging in de microgofl zijn zelfs al ongelukken gebeurd. Een soort van overkoken waarbij de persoon in kwestie verbrand wordt.
Met het bevriezen moet het wel heel mooi zijn, had ik wel willen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja was echt ongelofelijk mooi, maar het wordt niet echt 1 klomp ijs maar meer een soort drap, het is ook niet echt stevig maar heel glibberig.

Maar man ik dacht omg ik koop nooit meer druivensap bij de aldi het bederft gewoon spontaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Hier staan wat videootjes van superkoeling (2de is het leukste): http://f0rked.com/articles/supercooling :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Laatst online: 23-05 23:08

Hu9o

Schokkend

Anoniem: 21921 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:19:
Maar man ik dacht omg ik koop nooit meer druivensap bij de aldi het bederft gewoon spontaan.
Haha _/-\o_

Hoezo vooroordelen :p

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hu9o schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:00:
De kristallen moeten ergens beginnen met ontstaan, dit gebeurd meestal op ruwe plekken. Bij gebrek aan een begin punt kan de vloeistof niet bevriezen maar wordt het wel kouder dan de smelt temperatuur. Doordat je de vloeistof bewogen hebt, tijdens het uit de diepvriezer te pakken, is er wel de mogelijkheid ontstaan om te bevriezen.
Dat klopt. Er ontstaan wel zeer kleine kristallen van enkele moleculen, maar voordat die tot een grote bonk met dito interne aantrekkingskrachten kan groeien, wordt het klontje alweer uit elkaar gebeukt door botsende moleculen.
Anoniem: 21921 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:06:maar ik heb het al 100 x gedaan en dit is de eerste keer dat dit is gebeurd!
fsfikke schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:03:
Kan je zoiets ook kunstmatig creëren, of is de kans dat zoiets gebeurd zeer klein?
Ik denk dat het verschijnsel redelijk goed kunstmatig gecreëerd kan worden. Wat belangrijk is om te beseffen is dat er belangrijke voorwaarden gelden die op zich goed te beheersen zijn, maar in normale gevallen zeer zelden tegelijk optreden.

Voor dit experiment zijn dat :
- Gladde structuur van glas en eventuele lepel, waardoor er überhaupt vriesvertraging (?) optreedt.
- Precies de juiste temperatuur op het moment dat je het glas uit de vriezer pakt.

De temperatuur van een vriezer is ongeveer minus 18 graden Celcius. Ik stel even, geheel gegokt, dat het smeltpunt van druivensap op -3 graden Celcius ligt. Ik gok weer dat de vriesvertraging optreedt tussen -3 en -4 graden Celcius.

Tenslotte gok ik weer (Nee, ik ben op zich niet gokverslaafd hoor :P), dat het afkoelen van een glas druivensap tot -18 graden zo'n drie uur duurt.

Omdat de koelsnelheid evenredig is met het temperatuurverschil tussen sap en omgeving, gaat het in het begin sneller dan aan het einde.

Ik blijf maar schatten, maar stel nu dat de tijd dat het glas tussen -3 en -4 graden is zo'n 10 minuten is. Dat betekent dat wanneer je een glas in de ijskast zet, je na een tijdspanne in de orde van grootte van een uur, slechts een tijdspanne van ongeveer tien minuten hebt om het glas te pakken.

Wanneer je het glas voor die tijd pakt, is het nog gewoon te warm, wanneer je het glas ná die tijd pakt, is het al gewoon bevroren.

Zelfs in die tien minuten geldt niet dat het hele glas zal bevriezen wanneer je het uit de vriezer pakt en schudt. In het begin van de tien minuten zal er maar genoeg energie afgestaan zijn om een gedeelte te laten bevriezen.

r0ck3t heeft het glas dus precies op het juiste moment gepakt. Enkele minuten later zou het waarschijnlijk al bevroren zijn geweest :). Dat duidt in eerste instantie op een perfecte timing die een Tweaker waardig is, maar waarschijnlijk is het gewoon pure luck, en dat mag natuurlijk ook wel als het pas één keer in de 100 keer opgetreden is :P

Dat het zo weinig is kan drie dingen betekenen
- Mijn schattingen van de tijdsduren wijkt ver af van de werkelijkheid
- Normaal pakt r0ck3t het glas eerder of later
- De situatie dat er geen aanhechtpunten waar kristallen op kunnen beginnen (die het effect elimineren) treedt weinig op.

Experimenteel verwacht ik dat het verzorgen van een glas waarin vriesvertraging optreedt niet zo moeilijk is. Het bepalen van het juiste tijdstip kan lastiger zijn. Een mogelijkheid lijkt me om een digitale thermometer in de druivensap (of een identiek ander sample, om verstoring van de gladheid van het glas te voorkomen), en daarmee de temperatuur te meten.

Als er eerst bepaald wordt wat het normale vriespunt is van druivensap, kan je vervolgens vlak nadat het vriespunt zou moeten optreden het glas uit de vriezer kunnen trekken en kijken of het effect inderdaad optreedt :).

* eamelink moet binnenkort maar eens naar een geschikte thermometer en een pak druivensap op zoek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:08
Dat hebben ze in amerika soms met regen, dat heet onderkoelde regen. Doordat je het water (of druivesap) zonder schokken langzaam laat afkoelen, beseft het niet dat het onder 0° gaat, en "vergeet" het te bevriezen. Eenmaal je het glas vastneemt, beweegt het druivesap en beseft het opeens dat het eigenlijk bevrozen is. Net als onderkoelde regen, die bevriest direct op de plaats waar het tegen de grond, een huis, ... komt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
naftebakje schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:40:
Dat hebben ze in amerika soms met regen, dat heet onderkoelde regen. Doordat je het water (of druivesap) zonder schokken langzaam laat afkoelen, beseft het niet dat het onder 0° gaat, en "vergeet" het te bevriezen. Eenmaal je het glas vastneemt, beweegt het druivesap en beseft het opeens dat het eigenlijk bevrozen is. Net als onderkoelde regen, die bevriest direct op de plaats waar het tegen de grond, een huis, ... komt.
Onderkoelde regen komt me inderdaad bekend voor. Komt over het algemeen voor waar meerdere luchtstromingen bij elkaar komen (warm en koud) of bergachtige gebieden. Is uiterst gevaarlijk voor onderandere de luchtvaart omdat het vleugelprofiel verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurabes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 12:10

Vurabes

Homo Sapiens Informaticus

Dat hebben ze in amerika soms met regen, dat heet onderkoelde regen.
Alleen in Amerika? Volgens mij ook gewoon in ons kikkerlandje hoor. :)

On a clear day you can C#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70038

Dit is volgens mij de clue:
Water typically won't freeze without some impurities around which its molecules can begin to coalesce. For this reason, researchers who study supercooled water do so with the purest water they can get.

Zoiets had ik ook gehoord van mijn Natuurkunde leraar. Deze gaf een voorbeeld. Het hield in: superschoonglas, en dan zuiver water en volgens mij zout erbij. Dit in de vriezer doen. Als je het eruit haalt en het water komt in contact met iets (vuiltje in de lucht, lepeltje whatever), dan bevriest het water meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Dit klinkt inderdaad als superkoeling. Wel vind ik het apart dat je het voor elkaar krijgt met druivensap, omdat dat zo vol met grote koolhydraten, vezels en andere organische troep zit dat er meer dan genoeg kristalkernen beschikbaar zouden moeten zijn voor het bevriezen. Maar goed, het zal wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Ik verdenk de TS van het drinken van Dubbelfris :) Chemisch suikerwater is dat.

En een andere gok (aangezien eamelink's schatting redelijk lijkt, maar een hogere frequentie voorspelt): TS heeft geen afwasmachine, maar wast met de hand af (dan hou je meer kristallisatiekernen)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 21:09

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Zoiets was ook een keer bij Discovery,

Zo'n vent (volgens mij dangerman) ging naar 1 of ander sneeuwstadje ergens bovenin Rusland.
met buiten een temp van ong -30 ofzo.

Hij nam een beker met kokend water naar buiten, en wanneer die het omhoog gooide ( inhoud) was het instant sneeuw geworden, erg mooi om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 19:50
Pendaco schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:49:
Zoiets was ook een keer bij Discovery,

Zo'n vent (volgens mij dangerman) ging naar 1 of ander sneeuwstadje ergens bovenin Rusland.
met buiten een temp van ong -30 ofzo.

Hij nam een beker met kokend water naar buiten, en wanneer die het omhoog gooide ( inhoud) was het instant sneeuw geworden, erg mooi om te zien :)
Dat heeft niks te maken met wat de TS beschrijft. Hier word gewoon water geconfronteerd met een hoog temp verschil en reageert daar naar. Het koelt razendsnel af en word dus sneeuw.

De TS weet iets onder 0 graden te krijgen en als hij het vervolgens naar een warmere omgeving brengt bevriest het alsnog, dat is het bijzondere. Scheikunde blijft een mooi en apart vak. :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Banjy schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:59:
[...]

Dat heeft niks te maken met wat de TS beschrijft. Hier word gewoon water geconfronteerd met een hoog temp verschil en reageert daar naar. Het koelt razendsnel af en word dus sneeuw.

De TS weet iets onder 0 graden te krijgen en als hij het vervolgens naar een warmere omgeving brengt bevriest het alsnog, dat is het bijzondere. Scheikunde blijft een mooi en apart vak. :)
sinds wanneer is bevriezing scheikunde?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik kan het allemaal niet zo geweldig goed volgen.

Natriumthiosulfaat is zo'n stofje waarmee het ook kan. Alleen komt de temperatuur vrij nauwkeurig en moet het glaswerk allemaal perfect schoon zijn. Pas als je er een kristalletje in laat vallen en andere voorwaarden ook voldaan zijn, zal de vloeistof in no-time in kristal veranderen.

Bij druivensap heb je niet echt wat je noemt te maken met een zuivere stof. Daarom verbaast het me wat. Ik geloof je overigens op je woord want ik heb het zelf al eens meegemaakt met een fles 7-up. Ik pak de fles; niks aan de hand, allemaal vloeistoffen. Ik wil de fles kantelen en zie wat troebeling in de 7-up; ik zie een paar kristalletjes. Ik dacht toen 'oh, koelkast maar wat minder koud zetten want het begint te bevriezen'. Ik ga door met schenken, komen er maar een paar druppels uit de fles; de fles is ineens knoerthard geworden (PET-fles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zeer mooie post :) Is het dan ook zo dat het glas in de vriezer ook zo plots bevriest? Dan kan je er toch ook een webcam op richten voor de mooie beelden?

[ Voor 86% gewijzigd door Sendy op 01-02-2006 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Dat noemen we ijzel, hoewel het eigenlijk een te groot woord is.IJzel kan namelijk ook 'warme' regen zijn die aanvriest op een koudere grond.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:52

Bob

BasieP schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:03:
[...]

Sinds erg lang, ik heb er vrijdag examen van en het vak heet fysicochemie :)
Beetje fysica en chemie blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

BasieP schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:03:
Sinds wanneer zijn scheikunde en natuurkunde verschillende dingen? Het onderscheid is een beetje arbitrair: studenten van het ene vakgebied leren ook onderwerpen van het andere vakgebied; in ieder geval op technische universiteiten.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:33
Rey Nemaattori schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 00:09:
[...]

Dat noemen we ijzel, hoewel het eigenlijk een te groot woord is.IJzel kan namelijk ook 'warme' regen zijn die aanvriest op een koudere grond.
Ja ijzel is eigenlijk een beetje een verzamelwoord voor neerslag die op de grond bevriest. Men maakt bijv ook geen onderscheid tussen ijzel en ijsregen (dan vallen er ijskorreltjes) in de weerberichten voor het publiek.
http://www.knmi.nl/VinkCM...ubject_detail.jsp?id=3495
http://www.vwkweb.nl/weerinfo/weerinfo_ijzel.html
http://www.keesfloor.nl/elmar/10neerslag/10neerslag.htm

IJsafzetting of 'icing' is idd erg gevaarlijk voor het vliegverkeer. Ze krijgen daarmee te maken omdat in wolken ook onderkoelde waterdruppels aanwezig kunnen zijn.
http://www.hetweermagazin...elen/verkeer_nr1_2002.htm
Pagina: 1