Blokkerige lijnen Philips breedbeeld tv

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Baziz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-11-2025

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Een paar weken geleden hebben we een Philips 28PW8620 televisie toestel aangeschaft.
In eerste instantie een super mooi ding, maar nu viel mij tijdens de uitzendingen van voetbal wedstrijden op dat oa. de lijnen op het veld blokkerig zijn, ook de bewegende spelers zien er niet super uit. Omdat ik er op ben gaan letten zie ik nu ook bij andere programma's en zelfs bij het afspelen van DVD's dat dit blokkerige altijd in het beeld zit. Het probleem zit dus niet in het signaal van de kabel maar echt in de tv zelf. Heb ook met de instellingen gestoeid maar het word er niet beter op, 100 hertz of active scan het blijft hetzelfde beeld.
Nu heb ik eens rond gelezen op internet en zie meer mensen vertellen over beeld vervorming bij dit soort tv's.
Weet iemand of dit normaal is bij breedbeeld tv's? Ik zit er aan te denken om de winkel waar we hem hebben gehaald op te bellen.

Life can only be understood in reverse, but must be lived forwareds

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, welcome to the world of good TV's and bad sources :'(

TV kan 13xxX7xx ofzo, en je TV of DVD beeld is slechts iets van 768x486. Je Tv moet dus flink scalen, en daardoor ontstaat het blokkerige beeld. Afhankelijk van de scaling algo's is dat meer of minder zichtbaar.

Oplossing: wachten op HDTV ;) en in de tussentijd: niet met je neus op het scherm zitten :9

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 30-01-2006 22:52 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Met de source is niets mis want het ziet er op een normale TV immers ook goed uit. Dat de tv dat niet goed weer kan geven is totaal iets anders imho. Op een (normale) video wall worden de beelden toch ook niet blokkerig? Bovendien hebben we het hier over een normale breedbeeld tv, geen tft panel oid.

[ Voor 34% gewijzigd door Bor op 30-01-2006 22:55 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, een normale TV kan niet beter weergeven dan ie doet, en daarom valt het niet op. Ligt natuurlijk ook eraan dat de pixels wat handiger gerangschikt zijn.

• Bor

Bor

deepspace schreef op maandag 30 januari 2006 @ 22:54:
Nee, een normale TV kan niet beter weergeven dan ie doet, en daarom valt het niet op. Ligt natuurlijk ook eraan dat de pixels wat handiger gerangschikt zijn.
De 28PW8620 is naar mijn weten een normale breedbeeld tv. Overigens is het verhaal "dat een normale tv het gewoon niet beter kan weergeven en een flatpanel wel en dat je daarom blokjes / artifacts etc ziet" een veelgehoord onzin verhaal. Het ligt gewoon aan de techniek van flatpanels dat normaal tv beeld er slecht uit ziet. Het panel kan namelijk niet echt van resolutie wijzigen en gaat daardoor interpoleren waardoor het panel dat tot beter beeld in staat is dus een effectief veel slechter beeld neer zet.

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Je wilt dus zeggen dat de tv het signaal op beeld zo scherp weergeeft dat oa. die blokkerige lijnen zichtbaar worden? Lijkt me toch niet de bedoeling, en een dvd speler als bron moet toch "goed" zijn?

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Het gaat trouwens idd om een "crt" breedbeeld tv. Geen LCD of plasma.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ow ;)

dan heb ik natuurlijk niks gezegt :P Kun je misschien beter beschrijven hoe het fenomeen eruit ziet? misschien kun je een foto maken, of ergens een voorbeeldplaatje vinden?

[ Voor 61% gewijzigd door voodooless op 30-01-2006 23:40 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zet pixel plus eens uit :)
hoogstwaarschijnlijk is het dan weg. tijdens voetbalwedstrijden zet ik het hier ook uit.

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Zit Pixel Plus wel op mijn model? Hoe zet je dat bij jou uit dan?

Dit is het apparaat:

http://www.consumer.phili...USHOZFJ0RMRESHQVHKFSEKI5P

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik zie het inderdaad niet bij de specificaties staan. maar het probleem kwam me zo bekend voor. ik denk da tje het dan toch ergens anders moet zoeken.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:28
Ik zie dat bij voetbalwedstrijden ook wel eens bij een vriend van me (heb zelf geen breedbeeld).
Alleen mijn gedachtengang was dat dat kwam doordat er ergens onderweg een omzetting van analoog naar digitaal (en later weer terug) plaats vindt. Bijvoorbeeld het gebruik van een digitale camera. Maar dat is gewoon een gok van mij, ik heb er geen verstand van...
offtopic:
in mijn ogen is digitaal lang niet altijd beter dan analoog, maar da's offtopic

• Bor

Bor

Baziz schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:00:
Je wilt dus zeggen dat de tv het signaal op beeld zo scherp weergeeft dat oa. die blokkerige lijnen zichtbaar worden? Lijkt me toch niet de bedoeling, en een dvd speler als bron moet toch "goed" zijn?
Nee, die worden niet om die reden weergegeven, ook niet op plasma's/ lcd's etc. Dat je bij die laatste groep blokken ziet komt juist omdat die tv's niet goed met een iets minder (maar nog wel de huidige standaard) om kunnen gaan. Het is gewoon een gebrek van de techniek op dat punt. Vandaar ook dat je altijd ook even gewoon tv moet kijken wanneer je een lcd gaat kopen. Diverse merken gaan hier heel verschillend mee om namelijk.

offtopic:
Helemaal gelijk zetje01, dat iets digitaal is zegt an sich totaal niets over de kwaliteit hoewel ze dat wel altijd als verkooppraatje gebruiken

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 31-01-2006 09:54 ]

• The Eagle
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf een 32PW86xx (ben ff de laatste letters kwijt). Maar is zelfde serie dus, alleen is die van jou iets kleiner volgens mij ;)
Ik heb een dergelijk effect eigenlijk alleen gezien wanneer er een digitaal signaal aangeboden wordt. Kijk je toevallig TV via een digitale ontvanger? Probeer het dan eens analoog :)
Verder kun je even kijken bij je digitale opties - mogelijk staat daar "dubbele lijnen" nog aan. Zet die op 100Hz en misschien is dan je probleem ook wel opgelost.
Welke kabelmaatschappij zit je eigenlijk :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Digital scan veroorzaakt die troep op je scherm hoogst waarschijnlijk, zet dat eens uit (kan als het goed is apart van de 100Hz)

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Ik ben abonnee bij Casema en heb geen digitaal signaal. Normale standaard tv aansluiting dus.
Het maakt ook weinig verschil of ik de tv op 100Hz, Digital Scan of dubbele lijnen zet.

Verwijderd

Wat is precies het euvel (digicam screenshot?)
Treedt dit probleem alleen op bij bewegende beelden? Zoja, dan is omzetting 50Hz => 100Hz meest waarschijnlijke oorzaak

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Het is idd vooral bij bewegende beelde. Bijvoorbeeld spelers die rond rennen op het voetbal veld.
Ik denk niet dat ik het probleem goed zichtbaar in een screenshot kan krijgen maar zal het vanavond is proberen.

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Let bij het screenshot op de lat (van het doel) kijk hoe blokkerig die is. Het lijken net grote pixels?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wiel0475/_screentv.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Baziz op 01-02-2006 20:32 ]

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Zoja, dan is omzetting 50Hz => 100Hz meest waarschijnlijke oorzaak
Hoe bedoel je dit? En is daar iets aan te doen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het signaal dat binnenkomt is 50Hz en wordt door middel van een aantal trucjes omgezet naar 100Hz. Als ik het goed voorheb wordt er eigenlijk van één beeld, twee beelden gemaakt. Aangezien het moeilijk is om iets te maken wat er niet is, krijg je soms lastige bijwerkingen. De ene TV is beter in de conversie dan de andere.

Verwijderd

Bij de omzetting 50->100Hz moet er om en om een extra beeld tussengevoegd worden. Simpelweg het vorige beeld herhalen is onacceptabel omdat dit hakkelige bewegingen oplevert. Voor vloeiende bewegingen moet voor tussengevoegde beelden berekend worden hoe e.e.a beweegt.

Wat de zaak nog lastiger maakt: De 50Hz beelden zijn geinterlinieerd.
Dit betekent dat er per second 50 halve beelden verstuurd worden, om en om alleen de even en de oneven lijnen. Bij omzetting 50->100Hz moet dus allereerst ook data worden toegevoegd in de de-interlace stap (omzetting 50Hz interlaced -> 50Hz progressive).

Bewegingen op een 100Hz TV zijn altijd minder mooi dan op normale TV. Vergelijk op dit punt bij aanschaf.
Als je denkt een goede 100Hz TV te hebben: vergelijk de aftiteling van Vara Kassa! (zeer snel lopende tekst van rechts naar links) eens met een gewone 50Hz TV.

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Dus ik heb een kut 100 Hz tv? Ik dacht met Philips toch wel een goed merk in huis te hebben gehaald...
Ik vind het beeld echt onacceptabel slecht trouwens, ik snap niet dat ze dit zo durven te verkopen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn oom heeft ook een 100Hz breedbeeld van Philips en die heeft erg veel last van ghosting. Dit is zeer duidelijk te zien bij cartoons (door de effen kleurvlakken) en snelle sporten. Mijn mening over Philips is vrij positief maar voor ik een 100Hz TV zou kopen zou ik eerst goed testen (bij elk merk).
Pagina: 1