Hoe herken je een kapotte CPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 14:37

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb eens geGoogled, en ook eens hier in de ervaringen met dode CPU's gelezen.

Ik heb hier thuis een Pentium 4 die ik tot vandaag mijn 'haunted pc' noemde. Ik kreeg hem om een defect te verhelpen, toen me dat niet lukte mocht ik hem houden (yeah!) maar na een fresh moederbord, install, alles wat het beestje lustte, van kabels tot harde schijven, van geheugen tot voeding: alles kon ik omwisselen maar de pc bleef op willekeurige tijden rebooten.
Soms na 2 weken, soms na 20 seconden. En dat terwijl alles vervangen was, op de CPU en de kast na!
De voeding en de molexen waren doorgemeten, geen kortsluiting met de kast...

Bij het vervangen van het moederbord heb ik de processor in mijn handen gehad! Oké het afhalen van de fan en er weer opzetten heeft wat wrikken gekost, maar dat zal ook in de fabriek ooit zo geweest zijn.
De core was zover ik kon zien onbeschadigd en alle pinnetjes zaten nog recht...
Toen ik de processor liet omwisselen met een Intel 2,8 ghz uit een ander systeem liep mijn haunted pc opeens als een zonnetje, en de andere pc waar hij in werd gezet vertikte het gewoon om normaal te booten.

Is zo'n processor dan al vanuit de fabriek 'risicovol' geweest? Zou hij een keer 'crazy' zijn geworden van een piekspanninkje ofzo, zomaar van de ene op de andere dag? De vorige eigenaresse had er niks mee 'getweakt' maar zou wel gelijk zijn teruggegaan als haar computer het al na 1 week niet meer had gedaan ofzo, en deze computer is gezien de harddisk wel max. een jaar of 5 oud (correct me if de P4's toen nog niet uit waren).

Kijk als je CPU toast is, dan ruik je dat, dan zie je ook wel iets zwartgeblakerds ofzo, denk ik :? of als er echt pinnetjes zijn afgebroken, dat merk je gewoon. Barstje in de core, hoekje eraf, je noemt het maar, het is te zien. Maar dit? Dat ik er nu mee te maken heb en dat ik door testen heb weten uit te vinden dat hij dus een beetje 'knetter in de core' is ;) ala, maar ik wil weten waaróm en hoe je dit kunt uitvinden zonder hem te hoeven wisselen met een werkende CPU?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-12 07:31

oshiro

Chill, dude.

Van een P4 kun je de core niet zien, daar zit een heatspreader op :)
Wat voor P4 is het eigenlijk? Van het pinnetjes-verhaal neem ik aan dat het een northwood S478 is, maar van je verhaal word ik niet echt wijs zegmaar :P
Wat is de rest van de HW? Is de PC geaard? Wat voor voeding? Etc etc :)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik las in het mededelingen topic dat je de kast nog niet had vervangen...
de PC reboot op willekeurige momenten, right?
misschien brakke power of resetswitch?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

daar heb je een punt :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

McKaamos schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:46:
ik las in het mededelingen topic dat je de kast nog niet had vervangen...
de PC reboot op willekeurige momenten, right?
misschien brakke power of resetswitch?
Als de CPU vervangen is door een ander exemplaar en er zijn dat geen spontane reboots, dan kun je er toch echt van uitgaan dat de CPU gaar is ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 14:37

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
oshiro schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:32:
Van een P4 kun je de core niet zien, daar zit een heatspreader op :)
Wat voor P4 is het eigenlijk? Van het pinnetjes-verhaal neem ik aan dat het een northwood S478 is, maar van je verhaal word ik niet echt wijs zegmaar :P
Wat is de rest van de HW? Is de PC geaard? Wat voor voeding? Etc etc :)
Ja, klopt, die heatspreader... maar als zelfs die er nog over heen zit, zou hij dan eronder gebarsten zijn, of gewoon intern niet helemaal alles op 'n rijtje hebben...
Naar ik me kan herinneren was het een Northwood ja.

Rest van de hardware kan ik zo even niet opnoemen, dan zou ik weer even Everest moeten installeren.

Het systeem is vanmiddag zonder nukken geinstalleerd met de P2,8 ghz en draait stabiel nu al een hele avond, terwijl de 2,4 cpu in mijn vriends Shuttle machine niet eens wilde booten.

De PC staat hierboven niet geaard. Dacht ook dat hij zou lijden onder spanningspieken of onregelmatige stroom, maar beneden in de woonkamer, wel geaard, bleef hij rebooten.

McKaamos:
Ik heb het geheugen + harde schijf ook in een Shuttle behuizing op een klein mobootje laten draaien, en overal waar die processor kwam veroorzaakte hij problemen.

Maar deze 'vraag' of aanzet tot discussie ging eigenlijk niet over mijn systeem zelf... meer over hoe je nou zo'n sneaky dode processor kunt herkennen, want daarover zegt de faq eigenlijk niets, wel over toasted, over afgebroken pinnetjes enzo ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ah op die manier :)

Een sneaky dode processor... volgens mij herken je die niet zomaar... ik denk niet dat die uiterlijke karakteristieken heeft die duiden op defectheid.

Trial-and-error is in dat geval volgens mij de enige manier om te merken of de CPU niet goed is.
Misschien dat er nog zoiets bestaat als een testbed voor een processor, maar ik verwacht van niet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Neem contact op met Intel? Die weten wsl. als geen ander of het een defecte processor is of niet. Misschien is het zelfs nog garantiewerk :)

We are shaping the future

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een defecte cpu is vaak moeilijk te vinden, zeker als die niet geheel defect is. Een totaal defecte cpu doet niets, maar gezien die van jou dat niet doet is het wat lastiger. Je zult van tenminste je geheugen en mobo moeten weten dat die het goed doet. Nu je dat redelijk uitgesloten hebt is het een kwestie van stresstesten om het probleem te achterhalen.
Als je een P80 debugger kunt vinden is het altijd handig om daarmee te testen, dan kun je zien of je geen vage postcode te zien krijgt. Dit vergt alleen veel geduld omdat het gewoon lang duurt. Wat je kunt doen is het ding gewoon continu onder 100% belasting laten draaien en kijken of het fout gaat (dus continu een bench draaien op het ding).

Verder is het niet direct aan te wijzen waar het zit. Wat je kunt proberen is cachegeheugen in de biosuitzetten om uit te sluiten dat de cache gaar is van de cpu (maar als dat zo is dan kun je de cpu alsnog weggooien, maar weet je tenminste WAAR het zit :))

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb nog nooit of slechts 1x ofzo een defecte P4 gezien, laat staan een half defecte. Het kan echter zeker wel. Heb wel AMD CPU's gehad waarvan de core een beetje afgebrokkeld was die instabiel werden.

Kortom, je diagnose zou juist kunnen zijn, maar mijn ervaring is dat je snel iets over het hoofd kan zien. Is die 2.8 GHz bijvoorbeeld toevallig een 533 FSB processor, en je 2.4 een 800? In dat geval zou het al kunnen dat je mobo 533 gewoon fijner vind. Ik noem maar een rare hypothese.

[ Voor 4% gewijzigd door smvs op 31-01-2006 08:35 ]

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
smvs schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 08:35:
Ik heb nog nooit of slechts 1x ofzo een defecte P4 gezien, laat staan een half defecte. Het kan echter zeker wel. Heb wel AMD CPU's gehad waarvan de core een beetje afgebrokkeld was die instabiel werden.

Kortom, je diagnose zou juist kunnen zijn, maar mijn ervaring is dat je snel iets over het hoofd kan zien. Is die 2.8 GHz bijvoorbeeld toevallig een 533 FSB processor, en je 2.4 een 800? In dat geval zou het al kunnen dat je mobo 533 gewoon fijner vind. Ik noem maar een rare hypothese.
ik heb in een jaar werken by MyCom maar 2 X een defecte cpu gehad 1X een p3 nog iets die overhit was geraakt en gefrituurd, en de andere was een DOA P4 2,8 ghz

1337

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tip dat niet alles uitsluit, maar wel bepaalde zaken in de CPU kan testen:

Zet eens de L1 en daarna de L2 cache uit in BIOS. Vaak zit daar het probleem als het op de CPU fout gaat. Let wel op dat zonder L1/2 cache het systeem *gruwelijk* traag loopt, maar het zou wel stabiel moeten zijn. Als de crashes niet optreden als L1 of L2 uitgeschakeld is zit daar de fout en moet CPU vervangen worden. Maar als het nog steeds instabiel is, dan is dat het niet.

Trouwens, ik lees nergens expliciet over de gebruikte voeding(en). Defecte/instabiele voeding komt veel vaker voor dat CPU problemen die soms wel, soms niet optreden. Meestal is een dode CPU *echt* dood.

Oslik blyat! Oslik!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:08

Zenix

BOE!

Mijn vorige Amd XP was ook zomaar 'dood' en je kon ook niks aan de buitenkant zien dus het is heel goed mogelijk ja.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Statische electriciteit kan een processor aardig slopen. Wanneer je een paar KV loslaat op de pinnetjes kan het nog wel eens zijn dat er een paar baantjes in de core erg dun worden of zelfs compleet wegslaan.

In mijn tijden bij Siemens heb ik een keer een leuke expositie mogen zien over de gevolgen van statische electriciteit. Daar zag je echt dat de baantjes in de IC of helemaal weg zijn of er een enorme hap uit is waardoor het IC instabiel werd (signalen kwamen lang niet altijd aan)..
Daar werd je dan ook bijna neergeschoten wanneer je spullen zonder enkelband oppakte.

Ik weet niet hoe dit met hedendaagse IC's zit, misschien zijn ze er op 1 of andere manier enigzins beveiligd. Echter geloof ik niet dat de banen die in een hedendaagse CPU lopen erg veel breder zijn geworden.

m.a.w. Alleen als je mazzel hebt kan je zien dat je CPU kapot is (wanneer deze bijv. door het midden is gebroken :+)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1