[BIOS] Hoe kom ik er in bij een Compaq Evo

Pagina: 1
Acties:
  • 969 views sinds 30-01-2008

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Nooit gedacht dat ik zo'n topic zou moeten openen.... Mijn buurman heeft mij z'n Compaq Evo (welk type weet ik niet, staat nergens op de kast alleen maar "Evo") om de deur geschoven met de vraag of ik de zaak wil formatteren en er opnieuw XP en zo op wil zetten. Tuurlijk.... doe ik ff...

Helaas kan deze Evo niet opstarten vanaf de A-drive (en da's voor mij wel handig als ik de zaak opnieuw moet installeren) en ik heb geen flauw benul hoe ik in het Bios terecht moet komen. Volgens de site van Compaq / HP moet ik op of F1 of F10 drukken als het rode Compaq logo verschijnt. Direct na het rode logo zie ik rechts onderin het scherm iets staan als "F10 Setup", dus dan zal het wel F10 zijn.

Welnu, F10, F1 en DEL werken niet. Wel zie ik direct na die toetsaanslag een tekst links bovenin verschijnen (echt een onleesbare fractie van een seconde) en daarns start XP gewoon op. Ik wil vooralsnog het Bios niet flashen en ik weet niet eens of dat een oplossing zou zijn.

Het via de search wel gelezen dat het bij een Evo gewoon een kwestie van proberen is totdat je de juiste Bios-update hebt gevonden, maar het ding doet nu al zo raar.....

Hellup?

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Verwijderd

F10

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 11:33
je kan ook ffe de kast openschroeven, cmos resetten (compaq heeft daar vaak mooie knopjes voor)
dan kom je vanzelf wel het bios in omdat je datum en tijd niet meer goed zijn enzo

en verder zou het gewoon f10 moeten zijn

[ Voor 11% gewijzigd door sharkzor op 30-01-2006 21:21 ]

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Zoals ik al schreef werkt F10 dus niet..... (op geen van de drie ramplanken die ik eraan heb gehangen....) CMOS gereset, ik krijg een melding dat datum en tijd niet in orde zijn, linksonder F1=boot, rechtsonder F10=setup en F12=network boot device (o.i.d.). F1, F10 of F12.... maakt allemaal niets uit.

Geen wonder dat Compaq naar de kloten is gegaan..... :(

Iemand een ander goed idee?

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
Bij compaq's werden volgens mij altijd een rode cdrom meegegeven die een herstel installatie kon uitvoeren. Vraag daar is naar bij je buurman.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:15
Compaq maakt (soms) gebruik van een BIOS die op de harde schijf staat, en niet in een chip.
Als F10 niets meer doet, dan is die partitie verdwenen.
Om instellingen te kunnen wijzigen moet je nu dus booten vanaf een speciale floppy, en daarmee kan je, als het goed is, ook weer die partitie aanmaken.

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
"Evo" zegt net zoveel als "Compaq", dus als je niet weet wat voor type het is dan zit je vast.

Je kan proberen om te kijken of je van cd kan booten als je de HD ontkoppelt heb. Als dat namelijk lukt zou je de harde schijf kunnen legen door 'm ff in een andere pc te hangen. Zodat je Evo niet van HD kan booten, en dus in z'n menuutje doorloopt naar de Cdrom.

Doet dat ding trouwens helemaal niks meer? Als er nog wel windows opstart zou je daar vanuit XP setup kunnen draaien.

Firmpete on Aerie Peak

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Zoals al opgemerkt zegt 'Compaq Evo' bijzonder weinig, geef specs enzo...

Verder is niet duidelijk waarom je vanaf de floppy zou moeten opstarten (XP installeert normaal gewoon vanaf CD), tenslotte zeg je ook niets over de recovery CD procedure (als je die volgt met eigen CD, moet het toch wel lukken). Kortom, voortaan wat meer eigen inzet aub, en als je er niet uitkomt, volledige specs + verslag van wat je al gezocht hebt in topicstart.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.