Toon posts:

[Postfix] Configuratie wordt niet gepakt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb postfix geinstalleerd via apt-get op een debian stable systeem.

Nu heb ik deze manual gevolgd: http://workaround.org/articles/ispmail-sarge/

Het rare is echter dat postfix dus niet wil verbinden met de mysql database (daar worden de gebruikersinstellingen vandaan getrokken)...

Nu zie ik in mijn logboek het volgende:
Jan 30 19:28:07 tamara postfix/trivial-rewrite[1582]: warning: connect to mysql server localhost: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)
Jan 30 19:28:07 tamara postfix/trivial-rewrite[1582]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_domains.cf(0,100): table lookup problem
Jan 30 19:28:08 tamara postfix/qmgr[1515]: warning: premature end-of-input on private/rewrite socket while reading input attribute name
Jan 30 19:28:08 tamara postfix/qmgr[1515]: warning: problem talking to service rewrite: Success
Jan 30 19:28:08 tamara postfix/master[1505]: warning: process /usr/lib/postfix/trivial-rewrite pid 1582 exit status 1
Jan 30 19:28:08 tamara postfix/master[1505]: warning: /usr/lib/postfix/trivial-rewrite: bad command startup -- throttling
Er staat dus dat hij niet kan connecten met de dataabase op "localhost" via een socket. Dit klopt ook wel aangezien deze socket op /tmp/mysql.sock staat (compiled mysql, dus niet debian versie)

Echter moet postfix helemaal niets met deze sockets doen, hij moet alleen TCP/IP gebruiken:
Create the file and replace the '...' by your database user and database server name. Do not use "localhost" as the server name because Postfix would try to use the MySQL socket for communication. If the database server runs on your server then 127.0.0.1 means to use TCP/IP communication.
Al mijn configuratiebestanden bestaan dus uit deze 127.0.0.1.

Het rare is dat als ik in mijn console het volgende invoer:
shell: mysql -u root -p
password: ********
mysql>
Dus wel gewoon kan connecten, de mysql-client werkt gewoon goed en dus via TCP/IP. Het probleem ligt dus bij postfix neem ik aan.

Ik heb alle configuratiebestanden zodanig aangepast dat ze via 127.0.0.1 moeten connecten maar toch doet postfix het op 1 of andere manier via localhost :S:S

Zie ik een configuratiebestand over het hoofd?

PS.
Voor de zekerheid het configuratie bestand mysql-virtual_domains.cf:
user = root
password = (password)
dbname = provider
table = domains
select_field = 'virtual'
where_field = domain
host = 127.0.0.1

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 19:36 ]

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Even een snelle reactie en vooral op het eerste gezicht, dus garantie tot aan de deur. Maar volgens mij heb je nog niet de juiste tabellen in mysql aangemaakt. Of er nog niet voor gezorgd dat die beschikbaar zijn door de gebruiker waarmee je inlogt op de mysql server.

Edit: Ik zie nu dat je inlogt met de root user op de mysql server en dat is niet veilig. Als mensen postfix overnemen dan kunnen ze via mysql overal in het systeem komen. Misschien kun je beter een dedicated user aanmaken in mysql.

[ Voor 31% gewijzigd door koffiedrinker op 30-01-2006 22:01 ]

Koffie werkt echt!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
Wel eens aan gedacht om in je Mysql configuratie of startscript de locatie van mysql.sock aan te passen?

Sowieso vraag ik me af wat je bezielt om die boel uit source te compilen op een distro die werkt met packages...

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:49:
Wel eens aan gedacht om in je Mysql configuratie of startscript de locatie van mysql.sock aan te passen?

Sowieso vraag ik me af wat je bezielt om die boel uit source te compilen op een distro die werkt met packages...
Omdat ik altijd gezeik krijg met dingen die niet via die debian releases werken en omdat stable gewoon TE oud is, maar niet alles wil met unstable, je kan ook wat unstable pakketten op een stable debian draaien maar dit vind ik gewoon ff beter

Dat localhost kwam door een entry in mijn /etc/hosts, hij werkt nu nog steeds niet maar dat moet ik zo even verder uitzoeken

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 13:41:
[...]

Omdat ik altijd gezeik krijg met dingen die niet via die debian releases werken en omdat stable gewoon TE oud is, maar niet alles wil met unstable, je kan ook wat unstable pakketten op een stable debian draaien maar dit vind ik gewoon ff beter
Beetje offtopic misschien, maar draai je Woody of zo? Als je Sarge draait zal dat wel meevallen met oud, zeker voor pakketten als Postfix lijkt me dat vrij recent.
En kijk anders een naar http://backports.org/

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
DeMoN schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 13:51:
[...]

Beetje offtopic misschien, maar draai je Woody of zo? Als je Sarge draait zal dat wel meevallen met oud, zeker voor pakketten als Postfix lijkt me dat vrij recent.
En kijk anders een naar http://backports.org/
Ik ben inderdaad maar bezig met alles via apt-get te installeren...

hopelijk gaat dat beter af

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 19:15 ]

Pagina: 1