Compatibiliteit laptop in linux

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:51

Gotiniens

Fairly odd Tim

Topicstarter
Ik wil binnenkort deze laptop kopen: Toshiba satellite l20-155

Nou moet ik hier natuurlijk niet aan denken om windows op te gaan draaien, maar kan niet echt vinden in hoeverre linux op deze laptop werkt? Ik heb al enkele site's afgezocht zoals deze: linux-on-laptops.com. Hier staat wel een andere toshiba's maar niet een direkte afgeleide van het model wat ik zoek. Ook heb ik een mailtje gestuurd naar www.linuxbelgiumshop.be, waar ze deze laptop aanbieden maar die zeiden dat ze niks kunnen zeggen over de werking in linux en ook niks over de chipsets die er in zitten.

Nou weet ik eigenlijk wel zeker dat ik wel beeld zal krijgen (ati chipset, geen fijne drivers maar toch), en waarschijnlijk zal de ethernet aansluiting het ook wel doen. Maar met een laptop vind ik het juist wel belangrijk dat WiFI het doet, dat ik kan zien hoe vol mijn batterij is en dat alle stroom besparing dingen werken zoals fan langzamer laten draaien als het mogelijk is, CPU op half v/d capaciteit enzovoort. Kan iemand van jullie mij daar wat meer duidelijkheid over geven?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik vond laptopsupport in ubuntu geniaal. Inmiddels op 4 verschillende laptops gebruikt, en werkt erg goed in Breezy Badger (5.10). Inclusief wlan out-of-the-box enzo.

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 17:15
quote vanop de eerste link: ""Grote 15" XGA TFT beeldscherm voor krachtig audio geluid."" loool

ontopic: Als ik L20 linux of l20 ubuntu intik in google vind ik een paar topics die niet erg positief zijn, maar met linux acpi=off bij de install zou het moeten lukken. Je moet het dan wel zonder acpi doen.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Kan je niet met een Live-CD naar de winkel gaan? Als die het doet, doet een normale versie van Linux het ook wel.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

Topicstarter
Hmmm dat is idd een goed idee, alleen was ik van plan hem in een webwinkel te kopen, dus moet ik ff een echte winkel opzoeken die hem heeft staan.
kaconst schreef op maandag 30 januari 2006 @ 19:08:
ontopic: Als ik L20 linux of l20 ubuntu intik in google vind ik een paar topics die niet erg positief zijn, maar met linux acpi=off bij de install zou het moeten lukken. Je moet het dan wel zonder acpi doen.
ACPI dat is toch om de laptop via de power-button netjes uit-te-zetten?

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 17:15
Gotiniens schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:02:
Hmmm dat is idd een goed idee, alleen was ik van plan hem in een webwinkel te kopen, dus moet ik ff een echte winkel opzoeken die hem heeft staan.

[...]

ACPI dat is toch om de laptop via de power-button netjes uit-te-zetten?
Inderdaad het regelt zowat alles wat een laptop heeft dat een desktop niet heeft.
Batterijstatus enzo...
Maar zoek er eens wat over op, ik ben niet echt een expert op acpi-vlak. :P

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

een laptop zonder ACPI wil je niet!

wireless is altijd wel aan de gang te krijgen, desnoods met ndiswrapper.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Voor WIFI is dit wel een leuke site: A survey of Linux and WiFi. Dit geeft een overzicht van een aantal WIFI kaarten met welke chip erop en welke drivers ze gebruiken. Deze gebruik ik in ieder geval om wat WIFI kaarten uit te zoeken voor een toekomstig Linux Server (moet oa als access point gaan dienen).

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

gevonden via TuxMobile: SuSE 10.0 auf enem Toshiba L20-101 (in het duits)

als ik het zo snel goed lees werken een aantal zaken niet meteen na installatie:
Batterijstatus (werkt wel na wat updates)
APIC
WLan (werkt wel na een andere driver)

een aantal andere zaken zijn niet getest, of niet als boeiend bevonden.
Ik verwacht dat je met je ati kaart wat moeite zal moeten doen.

anders is dit forum topic ook nog wel interessant.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik denk dat je met toshiba wel goed zit.

er zit allemaal zooi in de kernel speciaal voor toshiba laptops. dus dat zal wel goed zitten.

>.< >.< >.< >.<

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Linux Hardware Compatibility HOWTO - Laptops

[ Voor 12% gewijzigd door iH8 op 31-01-2006 14:06 ]

Aunt bunny is coming to get me!

• smokalot

smokalot

titel onder

daft_dutch schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 13:56:
ik denk dat je met toshiba wel goed zit.

er zit allemaal zooi in de kernel speciaal voor toshiba laptops. dus dat zal wel goed zitten.
mmm, vind dat juist meer een teken dat ze zich niet zoveel aantrekken van standaarden. Maar als ze daarentegen wel actief meedeveloppen aan linux-drivers maakt dat wel weer veel goed (doen ze dat?)

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

Topicstarter
Ik heb de oplossing gevonden!

Ik was van plan de laptop via een webshop te kopen, bij deze aankoop geld dus de wet koop op afstand. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten mag je als je op afstand koopt het product binnen 7 dagen terugsturen zonder opgaaf van reden.

Ik kan dus gewoon opstarten vanaf en live-cd dan kijken of alles werkt en dan terugsturen als hij niet bevalt. Dat de laptop dan al gebruikt is is niet erg want hoe moet je anders weten dat de laptop niet bevalt? Je mag hem van de wet dus minstens 1 keer opstarten om te kijken of hij bevalt.

• smokalot

smokalot

titel onder

kost je alleen wel de transportkosten (en de moeite).

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Voor acpi hier eens kijken: http://gaugusch.at/kernel.shtml en http://acpi.sourceforge.net/
Moet wel aan de praat te krijgen zijn.

Geluid werkt eigenlijk altijd wel, 3d ook met ati, branden van cd's en dvd's ook, acpi met een beetje prutsen ook (zelf ervaring mee, is niet zo heel lastig en voelt lekker als het gelukt is ;-) ) en wifi gaat ook lukken met ndiswrapper. Ethernet ook, maar dan zonder ndiswrapper :P

Verder nog?

[ Voor 6% gewijzigd door wzzrd op 04-02-2006 22:50 ]

Pagina: 1