Groot wirelessnetwerk maken

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• urkelman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Geachte mede-tweakers,

Ik wil graag een groot wirelessnetwerk aanleggen in een straat, met veel hoeken en veel metaal!
Ik heb gelezen over de WDS functie in andere newspostst, ik denk dat ik dat nodig heb omdat ik niet van plan ben om kabels te gaan trekken!
Als ik het goed begrijp heb ik dus 1 internetverbinding nodig met een (richt)antenne en talloze accespoints die dmv de wds functie het internet verzorgen....of zie ik dat helemaal verkeerd?

Zo niet dan zit ik nog met het feit dat ik de accespoints buiten op moet hangen, ik maak me dan zorgen om de electronica, vocht in accespoints etc is hier wat voor? zijn er speciale boxen of speciale accespoints???

kortom wie kan mij adviseren?

mvg Derk

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
ga es kijken bij bv dlink. Zij hebben speciale buitenantennes die heel krachtig zijn

edit: linkje: http://www.dlink.co.uk/?g...3yV3oVYpuh7cpP54iPa9i6w==

[ Voor 42% gewijzigd door webinn op 30-01-2006 18:34 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42
http://www.wirelesszierikzee.nl/index.php?id=41 nog maar eens..

Richtantenne / rondstraalantennes buiten ophangen, rest apparatuur binnen laten. Even goed opletten hoeveel signaalsterkte je gebruikt, zit een wettelijke limiet aan :)

Verder is een huis of 2, 3 verder niet zo'n probleem. Ik zie hier ook de accesspoints van buren een paar huizen verderop. Als je het netjes instelt en er zijn genoeg mensen die direct naast elkaar wonen kun je volgens mij zo van accesspoint naar accesspoint 'hoppen' om toch in de hele straat op hetzelfde netwerk te kunnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door FragFrog op 30-01-2006 18:39 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• urkelman
thnx!!! hier kan ik wel iets mee...
maar gdan, hoe zit het met de beveiliging, ik wil niet dat de buurman die niet betaald ervoor zomaar op het internet kan....wep 128 bits is redelijk makkelijk te kraken heb ik gehoord...
en welk merk spullen zijn hiervoor nou goed geschikt, linksys??

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42
linksys.. :X

3Com bijvoorbeeld heeft z'n eigen draadloze beveiligingstechniek, dat helpt. 128 bits WEP is een goede tweede. MAC filteren een leuke patchoplossing. WPA(2) werkt nog beter dan WEP, maar hiervoor heb je redelijk moderne aparatuur nodig.

Echter dat 'makkelijk' te kraken is ook overdreven. Tenzij je weet wat je aan het doen bent en je tijd teveel hebt kom je echt niet zomaar op een met WEP beveiligd netwerk dat MAC whitelists gebruikt. Een gemiddelde buurman zal dat zo snel niet voor elkaar krijgen gok ik :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
derk.d schreef op maandag 30 januari 2006 @ 19:02:
thnx!!! hier kan ik wel iets mee...
maar gdan, hoe zit het met de beveiliging, ik wil niet dat de buurman die niet betaald ervoor zomaar op het internet kan....wep 128 bits is redelijk makkelijk te kraken heb ik gehoord...
en welk merk spullen zijn hiervoor nou goed geschikt, linksys??
wel dlink ;) en by the way. Als je SSID broadcast disabled (en kies dan een niet zo makkelijk te raden SSID en geef die enkel door aan de mensen die moeten kunnen werken op het netwerk), mac filter doet en 128 bit WEP zal het moeilijk zijn om in je netwerk te geraken :)

[ Voor 7% gewijzigd door webinn op 30-01-2006 19:19 ]

• urkelman
bedankt voor alle reacties, het is voor een uiteenlopend publiek waar wiszzzkids zitten en leken!!
ik zit zelf te denken aan 1 of 2 internetverbindingen, met een server die als router fungeert waarop de accounts staan van diegene die zich bij mij aanmelden (mac adressen kun je met een programmatje zo kopieren van elkaar) hij moet dan goed beveiligd zijn dmv dat accountsysteem en wep op wpa key....
Ik wil per gebruiker kunnen instellen hoeveel bandbreedte zo'n iemand mag en misschien wil ik nog wel een download limit instellen ook....
wie denkt er te weten welke hard en software ik daarvoor nodig heb????

1 server=€ ongeveer 400 ?? ben niet zo thuis in linux, maar moet het denk ik maar leren om de kosten binnen de perken te houden...
internet verbinding wanadoo 20mb € 20,-
telefoonlijn belbudget € 10,-
accespoints kunnen ze bij mij kopen voor onder de € 100,- ik stel ze dan in (weet niet of hier zelf in ga investeren of dat ik zeg van, als je mee wilt doen moet je bijdragen aan het signaal..)
richtantenne...€50,-?
en dan de software????

Verwijderd

Mja, ik vind dit toch wel te makkelijk. Er is inmiddels ontzettend veel geschreven over soortgelijke situaties en ik zie jou daar niet bepaald gebruik van maken.

Daarnaast moet je je ook realiseren dat je ISP het niet toestaat dat jij je verbinding deelt met omwonenden, laat staan tegen betaling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.