Overclocken van een Compaq Deskpro EP PC 600

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Ik vraag me af of ik een Compaq Deskpro EP Series PC 600 kan overclocken

Specs:
- Pentium III 600 Mhz Coppermine 256 Cache
- 256 RAM, 1x 128MB RAM PC100, 1x 128MB RAM PC133

In dat @#$LJ@#$ :( BIOS van Compaq kan ik niets vinden ala CPU SPEED SETTING
Alleen wat dingen om printerpoort enzo in andere modus te zetten

Weet iemand hoe het wel kan?
Of kan het gewoon helemaal niet ?

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien gewoon door wat jumpers te verzetten op het moederbord? Mijn oude Compaq kon zo namelijk worden ingesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door sunoke op 30-01-2006 16:34 ]

• ThinkPad
sunoke schreef op maandag 30 januari 2006 @ 16:33:
Misschien gewoon door wat jumpers te verzetten op het moederbord? Mijn oude Compaq kon zo namelijk worden ingesteld.
Ik kan geen jumpers vinden :(

En wat voor compaq had je precies (Model, Welk jaar >:) )

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
Meeste oude compaq deskpro's zijn passief gekoeld en moet je niet willen overclocken. Nu is het een heerlijk rustig geruisloos beestje en straks moet je voor die 100mhz extra die je niet merkt een straaljager ventilator op je proc zetten.

Opleiding Brandveiligheid

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:33

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Die oude compaqs staan er bekend om, moeilijk overclockbaar te zijn..

Je maakt de meeste kans met een gemodificeerde BIOS...die nu standaard erop zit is aangepast door compaq..

EDIT: van 600 naar 700 Mhz ga je zeker wel merken op zo`n P!!!`tje, echter moet de rest van het systeem wel een beetje meewerken. Als die vervuild is met meuk merk je der weinig van..

De straaljager-theorie klopt iig zeker wel, maar met een mooie (15dB) fan op het koelblok is dat toch wel te doen?

Hij heeft iig een thermische beveiliging, dus hij kan nooit doorbranden door te slechte koeling ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Michael Knight op 30-01-2006 17:07 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Emielio
  • Laatst online: 01-02 17:40
Michael Knight schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:03:
EDIT: van 600 naar 700 Mhz ga je zeker wel merken op zo`n P!!!`tje, echter moet de rest van het systeem wel een beetje meewerken. Als die vervuild is met meuk merk je der weinig van..

De straaljager-theorie klopt iig zeker wel, maar met een mooie (15dB) fan op het koelblok is dat toch wel te doen?

Hij heeft iig een thermische beveiliging, dus hij kan nooit doorbranden door te slechte koeling ;)
Die compaq's zijn juist zo leuk omdat ze bijna geen geluid maken. Daarom zou ik deze juist niet overclocken. Dan moet je er weer allerhande ventilatoren op zetten.

Ik heb zelf een deskpro 233, bij deze kun je (met een moderne harde schijf) niet horen of hij aanstaat. Deze is dus in gebruik als server. Ik heb ook een deskpro met p3 ooit in reperatie gehad en deze was ook nagenoeg geruisloos.

Dus ik bedoel waarom zou je juist de kracht (geluidsloos) van het beestje teniet doen.

Opleiding Brandveiligheid

• ThinkPad
Dat geluid maakt me niks uit, des noods doe ik er een extreem groot koelblok op.
Michael Knight schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:03:
Bla bla een verhaaltje van Michael Knight..............

Je maakt de meeste kans met een gemodificeerde BIOS...die nu standaard erop zit is aangepast door compaq..
Waar kan ik die weghalen, of als hij niet te downloaden probeer me even op weg te helpen (URL naar site) want dit klinkt wel goed

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Emielio schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:24:
[...]

Die compaq's zijn juist zo leuk omdat ze bijna geen geluid maken. Daarom zou ik deze juist niet overclocken. Dan moet je er weer allerhande ventilatoren op zetten.

Ik heb zelf een deskpro 233, bij deze kun je (met een moderne harde schijf) niet horen of hij aanstaat. Deze is dus in gebruik als server. Ik heb ook een deskpro met p3 ooit in reperatie gehad en deze was ook nagenoeg geruisloos.

Dus ik bedoel waarom zou je juist de kracht (geluidsloos) van het beestje teniet doen.
Omdat de TS vraagt naar de overclockmogelijkheden van deze compaq? :?

Anyway, Dat BIOS zou je zelf ff uit moeten zoeken. Jaren geleden heb ik er wat over gelezen hier op dit forum, maar destijds had ik zelf geen compaqs staan..

Nu staat er een p!!! 500 als server (zie ook sig) en die kun je idd nauwelijks horen door de passieve koeling. Echter maakt een 15dB fannetje in zo`n systeem echt niet uit...tis geen verdubbeling van dB he... je hoort maar zo`n 3 dB meer bij het aansluiten van zo`n dingetje..

btw; kmoet wel zeggen: laatst zei iemand tegen me "zeg, word je `s nachts niet wakker van die oude compaq server..." waarop ik m`n P4 desktop (aka Straaljager) uitzet, en zeg "Waarvan wakker worden?" _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 30-01-2006 20:43 ]

• ThinkPad
Heb een tutorial uitgevoerd: http://www.techzine.nl/tweaks/394 Mijn PLL Chip is 9250-AF26

PLL Geselecteerd in CPU-FSB, Set frequency geklikt, opnieuw opgestart maar hij draait nog steeds op 600 Mhz

Wat me ook opviel bij CPU-Z dat de processor op 598.0 of op 598.1 loopt, dit wisselt per seconde :?

Is dit een optie ofzo 8)7

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gefeli, je CPU heeft nu een identiteitscrisis :P

ontopic:

Heb je de verhoging wel in kleine stapjes doorgevoerd...meteen 100Mhz omhoog is maybe iets teveel van het goede, ga in stapjes van 5 mhz ofzow...

Overigens kan het ook gewoon zijn, dat je CPU echt gewoon niet hoger wil dan deze snelheid..

• ThinkPad
Ja heb rustig aan in 5Mhz geprobeerd. Ik denk dat het gewoon ligt aan dat @#$)*@#$ MoBo van Compaq

Ik ga wel opzoek naar een ander S370 MoBo (Iemand suggesties?)

Bedank!

• successor
  • Laatst online: 28-01 13:32
waarom zou je op zoek gaan naar een nieuw socket 370 mobo ? je kan een sempron ofzo tweedehands kopen (socket A ofzo ) en dan daarmee gaan spelen , en die compaq , die nu zo lekker stil is zo laten , wat ik eigelijk wel goed vindt ...

maar als je echt een socket 370 bordje wilt , zou ik eigelijk eerst gaan uitzoeken welke fsb je processor heeft , is dit 100mhz , dan kan je een leuk i440bx bordje halen , dat haalt makkelijk 133mhz fsb en is nog eens lekker hard ook , is dit 133mhz , dan moet je andere dingen gaan bekijken , zoals bordjes met een sis of een via (of een intel chipset met rambus ? maar ik denk niet dat dat een optie is , aangezien rambus heel erg duur is )

Out of the box? What box? There is no box.

• ThinkPad
successor schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:03:
waarom zou je op zoek gaan naar een nieuw socket 370 mobo ? je kan een sempron ofzo tweedehands kopen (socket A ofzo ) en dan daarmee gaan spelen , en die compaq , die nu zo lekker stil is zo laten , wat ik eigelijk wel goed vindt ...

maar als je echt een socket 370 bordje wilt , zou ik eigelijk eerst gaan uitzoeken welke fsb je processor heeft , is dit 100mhz , dan kan je een leuk i440bx bordje halen , dat haalt makkelijk 133mhz fsb en is nog eens lekker hard ook , is dit 133mhz , dan moet je andere dingen gaan bekijken , zoals bordjes met een sis of een via (of een intel chipset met rambus ? maar ik denk niet dat dat een optie is , aangezien rambus heel erg duur is )
Ja, ik weet eigenlijk niet wat ik wil. Ik wil wel graag een beetje nieuwere PC maar ik wil er niet zo veel geld aan uitgeven.

• ThinkPad
Hmm... Heb nu de bios geupdate (Van xx.0.8 naar xx.0.10) er gebeurt nu in ieder geval wel wat. Want als ik de FSB nu ietsie omhoog gooi (133 > 140 Mhz) dan krijg ik allerlei rare strepen in m'n beeld en loopt de PC vast. Maar er gebeurt in ieder geval wat. :D

Binnenkort als er weer een PC Discount is maar even kijken of er nog wat leuks is te vinden

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2006 19:29 ]

Pagina: 1