[XP]Bestanden rangschikken naar type & vinden op onderwerp?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Misschien een cryptische topictitel. Laat het me even uitleggen. Data kun je op ten minste 2 manieren opslaan: gerangschikt naar type (bv alle doc's in /doc, alle xls /xls etc) en op onderwerp (opleiding, werk, administratie).

Nu moet je fysiek voor één van de 2 manieren kiezen. Maar is er een mogelijkheid om deze 2 softwarematig te koppelen aan elkaar? Dat je op een bepaalde manier een indeling krijgt, waarbij je 'tags' aan bestanden geeft? Je krijgt dan bv wel grote mappen met allemaal verschillende bestandstypes, maar via een programma (explorer-kloon) kun je alle bestanden met bv de tag 'huishouden' of 'ideeën' terugvinden. Je zou een soort database moeten krijgen.

Weet iemand of dit bestaat? Of er (Foss) programma's voor bestaan? Loopt hier al een topic over?

==
hoi

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Je bedoelt dat je alle xsl bestanden automatisch automatisch onder de map 'financien' opslaat?

Human Bobby

• Eusebius
  • Niet online
Nee, alle xsl's worden in bv /xls opgeslagen, maar per xls-bestand zou je een tag kunnen meegeven, zoals "administratie" of "vereniging" of "beurs".

==
hoi

• Koopmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:14
Je kunt in de verkenner nog meer kolommen laten zien.
Ik zit hier met een engelse versie, maar onder view-->choose columns. Hier kan ik bijvoorbeeld ook voor subject kiezen.
In de properties voor een bestand kun je dan het subject van het document invoeren.

Volgens mij is dit dan wat je zoekt.

Verwijderd

Hoor ik daar iemand database roepen ??

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:48:
Hoor ik daar iemand database roepen ??
Mij! :Y) Ja, idd. Het zou een db achtige programma zijn. Het meest ideaal iets wat je na een reinstall gelijk weer kunt gebruiken.

Het toevoegen van een extra kolom en dan steeds onderwerp invoeren, is een beetje een omslachtige manier. Net even uitgeprobeerd: om een onderwerp toe te voegen, moet je veel handelingen verichten. Ik zou liever snel ff (in een explorer vervanger?) het bestand opslaan en met 2 klikken / toetsaanslagen een bestand willen toewijzen aan een bepaalde label ofzo.

Ik had meer in mijn hoofd zitten: een dubbele tree structuur, waarbij bestanden meermalen (viruteel dan wel) in voor kunnen komen. Dus dan heb je:
code:
1
2
3
4
5
6
+ op type
|     - /xls
|     - /doc
+ op onderwerp
      - /administratie
      - / opleiding

oid

[ Voor 17% gewijzigd door Eusebius op 30-01-2006 16:00 ]

==
hoi

• Koopmans
Je kunt natuurlijk ook de bestanden zelf in je type boom opslaan en dan in je onderwerp boom shortcuts naar de bestanden neerzetten.

• Eusebius
  • Niet online
Uhm? Hoe moet ik dat voorstellen? De ene boom geeft fysiek weer hoe de bestanden staan, de andere boom filtert op label.

==
hoi

• Koopmans
Voor nieuwe bestanden is het dan even wat meer werk.
Je slaat gewoon een bestand op in bijvoorbeeld type/doc
Vervolgens moet je dan handmatig een shortcut naar dit bestand aanmaken in onderwerp/opleiding

Wat je trouwens ook zou kunnen doen is een index.html bestand aanmaken met linkjes naar je verschillende documenten op onderwerp.

• Eusebius
  • Niet online
Volgens mij haal je zo een stuk flexibiliteit uit het programma. Softwarematig moet je toch heel makkelijk een database kunnen laten filteren?

==
hoi

• Koopmans
Je hebt zo dus geen extra programmatuur nodig.

Ik zelf vind trouwens het toevoegen van een onderwerp aan een bestand niet echt veel werk. Ok, je moet 4 keer klikken ipv 2, maar je hoeft er verder helemaal niks extra's voor te installeren/ontwikkelen.

Als je trouwens al een paar onderwerpen hebt ingetikt, kun je deze bij de volgende bestanden gewoon selecteren vanuit een dropdown box.
Pagina: 1