Toon posts:

7zip vreet resources

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie van jullie heeft nog meer het probleem dat 7zip het CPU-gebruik op 100% zet en ontzettend veel geheugen gebruikt? Zie onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://nijmegen.lommersonline.com/public/02/7zipVreetGeheugen.jpg

Ik ben hier een bestand van 1200 mb aan het uitpakken. Er is haast niet meer te werken met de computer en de estimated time geeft aan: 65 minuten. Waarom is 7zip zo traag? Is dit alleen bij mij?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29

Outerspace

Admin General Chat
Wat gebeurt er als je het bestand van 1.2GB uitpakt met Winrar :? Doet het dan ook zo raar?
Zo niet, dan ligt het aan 7zip en niet aan het bestand.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dan gebeurt hetzelfde. Het is echter niet alleen bij dit bestand hoor; bij alle 7zip-bestanden.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, zo'n groot bestand uitpakken vreet gewoon veel resources. Welk programma je ook gebruikt.
Al is die estimated 65 minuten wel erg lang. Heeft het echt zolang geduurd?

Je vertelt er trouwens ook niet bij wat je specs zijn. Op een pentium 500 duurt het langer dan op een Athlon 3700...

[ Voor 64% gewijzigd door Palomar op 30-01-2006 16:35 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-08 08:41
Heb je wel alle drivers etc geinstalleerd? (inf drivers van je moederbord onderandere)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 00:10
Nieuwsflits: (de)compressie is rekenintensief. ;)

Sowieso is het schrijven van een bestand van ruim 3 GB al erg traag, probeer maar eens zo'n groot bestand te kopiëren, dan ben je ook een tijd bezig.

Verder maakt het uit wat voor bestand je aan het uitpakken bent. Zip is bijvoorbeeld nauwelijks CPU-intensief om te decomprimeren (comprimeren wel meer, maar nog steeds relatief weinig). LZMA, het standaardformat voor 7zip archives, is echter zowel voor compressie als decompressie flink CPU-intensief. Het kan dus wel een tijdje duren.

Verwijderd

Topicstarter
Heb een pentium IV 2,5 met een gig aan intern geheugen. Als ik een RAR-bestand van hetzelfde formaat (of groter!) met Winrar extract, dan is er niets aan de hand. Het ligt echt aan de specifieke ZIP van 7ZIP. De normale 'zip' werkt wel prima.

Soultaker, oke... dat is duidelijk. Maar het extracten van 1.2 Gb hoeft toch geen uur te duren ofwel? Een RAR-bestand duurt nog geen minuut; je maakt mij dan ook niet wijs dat er zoveel verschil zit tussen RAR en 7zip.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 16:42 ]

• Soultaker
Is het nu een zip-file (extentie .zip) of een 7zip-file (extentie .7z)? Een gewone zip-file zou zeker niet zo lang moeten duren - sterker nog, dan zou de harde schijf de bottleneck moeten zijn en 7zip dus flink onder de 100% CPU moeten blijven.

edit:
Het geheugengebruik is inderdaad ook abnormaal. Is het misschien een 'raar' bestand in de zin dat het bijvoorbeeld een heleboel (denk: meer dan tienduizend) bestanden bevat, of iets in die trant?

[ Voor 31% gewijzigd door Soultaker op 30-01-2006 16:45 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:07:
Er is haast niet meer te werken met de computer en de estimated time geeft aan: 65 minuten.
Zet dan de prioriteit van die taak zo laag mogelijk met je taskmanager. Dan kan je in ieder geval normaal doorwerken met de machine.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de verwarring. Het is inderdaad een 7zip bestand (extentie: .7z). Het bestand bevat 1 grote AVI, dus niet duizenden bestanden ofzo. Ik snap het niet. Maar zoal ik al zei doe ie het met alle 7zip bestanden.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 05:25
Euh, mis je het principe van (de)compressie nu of is er iets met je aan de hand? Een decompressie programma zal alle cpu-kracht gebruiken die er is, namelijk 100%. Beetje vreemd als 'ie dat niet zou doen? Dan zou het alleen maar langer duren. Het geheugengebruik is ook niet vreemd: 7zip heeft bij het decomprimeren vrij veel nodig (het is afhankelijk van de woordeboekgrootte van de .7z). En 1,2GB decomprimeren duurt idd effe.

Heb je het volledige bestand al eens gedecomprimeert? Dat duurt volgens mij echt geen uur. Die ramingen van het programma kloppen nooit, let maar eens op. Als het echt een uur gaat duren, is er of veel fragmentatie op je schijf, of een ander programma dat veel schrijft/leest of er is iets mis kwa DMA/PIO. Het geheugen- en cpugebruik zijn echter volkomen normaal.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Heb ik ook...WinRar en WinZip gaan lekker snel [P4 3Ghz 1Gb Ram]. De enkele mafkees die een film inpakt met 7zip zorgt ervoor dat ik een kwartier aan het uitpakken ben :(

Ligt er ook aan onder welke instellingen diegene de film heeft ingepakt. Daarnaast is het ook afhankelijk van welke versie van 7zip je gebruikt. De hele oude versies moet je idd lang wachten.....de nieuwere versies gaat het wat sneller..... [heb nu zelf versie 7 Beta 4.18 draaien en die is al sneller, maar nog steeds traag over het algemeen]

Ook als je zelf test, pakt 7zip Avi bestanden beter in [al scheelt dat niks]. Dus voor de mensen die wat posten in 7 zip...graag hierbij verzoek om over te stappen naar normaal Zip of WinRar :Y)

Mooooooeeeee......

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad zeg. 7-Zip sucks big time dus! En Breepee, het heeft toch echt 1 uur en 15 minuten geduurd om het volledige bestand te extracten. Ik heb GEEN fragmentatie volgens Diskeeper en heb verder geen I/O op de harde schijf. Een bestand van hetzelfde formaat met RAR gaat wel snel --> dus geen fragmentatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 18:40 ]

• Ew0ut
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Persoonlijk wil ik niets anders meer dan 7zip, ik vind het een super applicatie!

Ja, je moet wel een beetje cpu en geheugen in je pc hebben om grote, sterk gecomprimeerde archieven uit te pakken.

Het blijft bij het inpakken van bestanden trouwens altijd kiezen tussen de grootte van het archief en de snelheid waarmee het uitpakken gebeurt. Blijkbaar heeft degene die het archief gemaakt heeft gekozen voor zo'n klein mogelijk archief (wellicht om benodigde bandbreedte voor downloads enigszins te beperken?)

Die 200 MB aan geheugen gebruik vind ik nog wel meevallen. Voor mijn eigen creaties is nog weleens 667MB vereist en dat gaat nog niet eens om extreem grote bestanden.

• Soultaker
Tja, je moet geen gecomprimeerde data opnieuw inpakken. De meeste films en muziek zijn al gecomprimeerd (in een of andere mpeg-variant) en ze inpakken (met wélk algoritme dan ook) zal weinig winst opleveren.
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 18:29:
Inderdaad zeg. 7-Zip sucks big time dus!
Dat is volslagen onzin; het programma 7zip is niet fundamenteel trager dan andere archivers. Het gaat om het gebruikte bestandsformaat/compressie-algoritme. Ja, LZMA is trager dan RAR en ZIP, maar LZMA comprimeert ook veel beter dan die twee formaten. RAR is op zichzelf ook veel trager dan ZIP, maar ook beter.

Er is dus altijd een trade off tussen compressieratio en snelheid van de gebruikte algoritmen. 7zip 'sucks' dus helemaal niet.
Een bestand van hetzelfde formaat met RAR gaat wel snel --> dus geen fragmentatie.
Dat bestand is dus anders gecomprimeerd. Degene van wie je het bestand gekregen heeft moet leren het juiste algoritme te kiezen bij de juiste soort data. Hij had in dit geval het bestand niet nog een keer moeten inpakken.

Wat jij nu zegt komt overeen met stellen dat MP3 'sucks' omdat het decoderen meer CPU-kracht kost dan het decoderen van PCM audio. Dat slaat nergens op.

Verwijderd

Topicstarter
Naja, voor wat ik (en ik schat zo'n 90% van de gebruikers) ermee wil doen 'suckt' het dus wel. Ik ga liever voor snelheid. Die 200 kb op een archive van 900 mb boeit mij dan niet zo veel.

• Soultaker
Je bedoelt: jij gebruikt het verkeerd. Dat jij een hamer gebruikt om je fietsband te repareren, wat vervolgens niet goed lukt. Dat 90% van de gebruikers fietsbanden wil repararen met hamers zorgt er nog niet door dat hamers 'sucken'.

Laat dit topic dan leerzaam zijn en voer geen compressie uit op films, muziek of software installers, die al gecomprimeerd zijn. (Is ook een stuk makkelijker warez verspreiden trouwens, want daar gaat het om.)

[ Voor 12% gewijzigd door Soultaker op 30-01-2006 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf gebruik het niet! Het is alleen zo dat ik wel eens archives binnenkrijg die gecomprimeerd zijn met 7-zip. Ik vroeg me dan ook af of het aan mij lag dat het gebruik van 7-zip zo traag is. Niet dus. 7-Zip zelf is gewoon traag. Klaar. Slotje?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:46
Gebruik .cab, dat ownt pas :P. Daar krijg je iig wel de kleinste bestanden mee :).

• Soultaker
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 20:58:
Ikzelf gebruik het niet! Het is alleen zo dat ik wel eens archives binnenkrijg die gecomprimeerd zijn met 7-zip. Ik vroeg me dan ook af of het aan mij lag dat het gebruik van 7-zip zo traag is. Niet dus. 7-Zip zelf is gewoon traag.
Rhaaaa!!!! Wat schrijf ik nu net? 7-Zip is een programma, geen compressie-algoritme! 7-Zip is niet traag, LZMA decoderen is traag. Uit dit soort reacties begrijp ik opeens weer hoe het komt dat mensen het nodig vinden om avi's, mp3's en jpeg's gecomprimeerd aan te bieden - die hebben ook geen flauw idee waar ze mee bezig zijn.
Klaar. Slotje?
Goed. Klaar. Maar een slotje is niet nodig. ;)
Pagina: 1