Netwerk over telefoonlijn

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161890

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met de aanleg van een netwerk over een redelijk groot gebied.
Naar de meeste plaatsen wordt glasvezel getrokken en maak ik volgens ster topologie een netwerk.
Bepaalde plaatsen zijn echter niet zo evident om glasvezel te leggen (moeilijk te bereiken, ver in afstand, ...).
Via via heb ik vernomen dat het mogelijk is om via de bestaande telefoonlijn een netwerk verbinding te maken. Dit zou beperkt zijn qua snelheid (10 à 15 kbps) maar voldoende echter voor hetgeen benodigd is.
Veel kaas heb ik hier niet van gegeten en ik zou hier graag wat meer informatie van hebben.
Ik heb al wat 'gegoogled' maar niet direct gevonden wat ik zocht.
Welk type van Cisco routers ondersteunt dit bijvoorbeeld ? Want als ik het goed snap werk je over de telefoonlijn dus heb je geen RJ45 connectors maar telefoonlijn connectors nodig.
Iemand die wat meer informatie hierover kan verschaffen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:50

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

netwerk over telefoonlijn klinkt mij als gewoon RJ45 connectors aan de bestaande lijnen plakken. LAN heeft namelijk niet alle 8 connectors nodig om te werken, maar 4 zoals de telefoondraad heeft. (waarvan er bij moderne telefoon toestellen ook maar 2 van nodig zijn om te werken) en zo kon je dus ook twee netwerken door 1 kabel laten gaan, meen ik.

[ Voor 44% gewijzigd door powerflux op 30-01-2006 13:54 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39586

netwerk over telefoonverbinding : zo deden we het vroeger toch ? Modems !
point to point verbindingen of inbellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39586 op 30-01-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
Ruikt als ISDN met dus ISDN-Routers.. Dan haal je geen 15kbps maar als je 2 kanalen tegelijk gebruiker 128kbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad, maar het bevindt zich allemaal in 1 fysisch gebied zonder dat je verbinding hoeft te maken.
Als ik het goed voorheb hoef je gewoon een soort switch aan te schaffen maar dan over een telefoon netwerk (via een interne telefooncentrale).
Vanaf die 'switch' moet je dan via utp een verbinding kunnen maken naar het gewone datanetwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Laatst online: 30-05 11:58
Anoniem: 161890 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 13:56:
Inderdaad, maar het bevindt zich allemaal in 1 fysisch gebied zonder dat je verbinding hoeft te maken.
Als ik het goed voorheb hoef je gewoon een soort switch aan te schaffen maar dan over een telefoon netwerk (via een interne telefooncentrale).
Vanaf die 'switch' moet je dan via utp een verbinding kunnen maken naar het gewone datanetwerk...
Juist en dat heet een ISDN Router die vervolgens verbindt met inderdaad een Hub of Switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39
Of met een baseband modem, een huurlijn modem of 'gewoon' via een xDSL verbinding.

De enige eisen aan de lijn is meestal dat er 1 of 2 paar draden inzetten waar je normaal je spraakverbinding over kan laten lopen.

[edit]
je zou natuurlijk ook gewoon blackbox eens (gratis) kunnen bellen, die hebben voor dit soort geintjes echt alle apparatuur (wel enorm duur, maargoed).
(ik heb geen binding met blackbox oid)

[ Voor 37% gewijzigd door Xiphalon op 30-01-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik denk dat de TS bedoelt, dat je een LAN verbinding over een telefoonkabel stuurt. Dus niet je netwerk overzetten naar een ISDN router oid. Je kunt aan een telefoonlijn een RJ45 stekker hangen. Dan moet je wel de goede pinnetjes gebruiken. Alleen: over welke afstand gaat het hier?

Een Cat5 kabel heeft twisted pair aders, om storingen tegen te gaan. Wat je in feite doet, is de twisted pair functie op te geven. In een twisted pair is één ader verantwoordelijk voor het ontstoren van de andere. Verder heeft hij geen functie (je kunt bv ook 2 LAN lijnen door 1 Cat5 kabel sturen). Maar nogmaals: je haalt de ontstoringsmethode eruit.

(http://www.derose.net/steve/guides/wiring/ kijk hier eens!)

[ Voor 5% gewijzigd door Eusebius op 30-01-2006 14:48 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Bart_NL schreef op maandag 30 januari 2006 @ 14:21:
[...]

Juist en dat heet een ISDN Router die vervolgens verbindt met inderdaad een Hub of Switch.
Om precies te zijn is het een router met een ISDN Terminal Adapter Interface...

ISDN router is een beetje een raar woord, omdat het lijkt dat er dan gerouteerd zou worden aan de hand van informatie in de ISDN gegevens...

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 30-01-2006 14:50 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:32
Het lijkt mij allemaal vrij kostbaar om een netwerk via de telefoonlijn te bouwen ivm de telefoontikken. Is het niet een optie om dit via DLS te doen? Evt een VPN tussen de locaties bouwen over het internet of een MPLS connectie nemen bij een provider met een lage snelheid?

Het heeft alleen nut als de verbinding maar voor korte tijd op hoeft te zijn, dan is via de telefoonlijn een optie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 17:08
je bedoeld dus dat allebei de uiteinden van jou zijn, en de kabel ertussen op jou gebied ligt? zegmaar een weiland ofzo. dan kan je ook 2 sdsl routers (cisco 828) back to back gebruiken. heb je max 2Mbit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39586

Eusebius schreef op maandag 30 januari 2006 @ 14:46:
Ik denk dat de TS bedoelt, dat je een LAN verbinding over een telefoonkabel stuurt. Dus niet je netwerk overzetten naar een ISDN router oid. Je kunt aan een telefoonlijn een RJ45 stekker hangen. Dan moet je wel de goede pinnetjes gebruiken. Alleen: over welke afstand gaat het hier?

Een Cat5 kabel heeft twisted pair aders, om storingen tegen te gaan. Wat je in feite doet, is de twisted pair functie op te geven. In een twisted pair is één ader verantwoordelijk voor het ontstoren van de andere. Verder heeft hij geen functie (je kunt bv ook 2 LAN lijnen door 1 Cat5 kabel sturen). Maar nogmaals: je haalt de ontstoringsmethode eruit.

(http://www.derose.net/steve/guides/wiring/ kijk hier eens!)
Niet helemaal correct mi. er zijn twee getwiste aderparen , transmit en receive. De twisting zorgt ervoor dat stoorsignalen op beide draadjes even sterk binnenkomen en door de differentiele ontvangst vallen de stoorsignalen weg. In jouw taalgebruik ontstoort ieder draadje de andere.
Verder is de karakteristieke weerstand anders. Een paar meter zal wel werken maar daarna???

Dat je twee LAN verbindingen over 1 CAT5 kabel kunt laten lopen komt omdat 1,2,3,6 wordt gebruikt , er blijven dus nog 4 draaden 92 twists) over voor de andere verbinding (niet bij 1 Gb over CAT, dan heb je alle 8 de draadjes nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Anoniem: 39586 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 14:53:
[...]

Niet helemaal correct mi. er zijn twee getwiste aderparen , transmit en receive. De twisting zorgt ervoor dat stoorsignalen op beide draadjes even sterk binnenkomen en door de differentiele ontvangst vallen de stoorsignalen weg. In jouw taalgebruik ontstoort ieder draadje de andere.
Verder is de karakteristieke weerstand anders. Een paar meter zal wel werken maar daarna???
Mwah ... het gaat om het resultaat ;-) Zonder gekheid: ik wist dat de lege ader er was om de storing tegen te gaan. Dat het om een opheffing ging was me even ontschoten. Ik bedoelde iig niet dat de ene de andere ontstoort - want dat kan niet eens.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:46

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2in1.png

FAQ - Network Troubleshooting

stond gewoon in de faq..

[ Voor 54% gewijzigd door ReseTTim op 30-01-2006 14:58 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XDK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 22:17

XDK

Je kan bijvoorbeeld Micronet VDSL converters gebruiken zie:

http://www.micronet.com.tw/Products/VDSL/VDSL.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:43
powerflux schreef op maandag 30 januari 2006 @ 13:51:
netwerk over telefoonlijn klinkt mij als gewoon RJ45 connectors aan de bestaande lijnen plakken. LAN heeft namelijk niet alle 8 connectors nodig om te werken, maar 4 zoals de telefoondraad heeft. (waarvan er bij moderne telefoon toestellen ook maar 2 van nodig zijn om te werken) en zo kon je dus ook twee netwerken door 1 kabel laten gaan, meen ik.
De telefoondraad die je huis binnenkomt (bij het ISRA-punt) heeft afaik slechts twee draadjes. De andere twee worden binnenshuis nog weleens gebruikt voor telefooncentrales e.d. Dus jouw idee gaat niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122000

Cisco 760 is wel een oude maar daar deden we het vrugah mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dirickteur schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:01:
[...]

De telefoondraad die je huis binnenkomt (bij het ISRA-punt) heeft afaik slechts twee draadjes. De andere twee worden binnenshuis nog weleens gebruikt voor telefooncentrales e.d. Dus jouw idee gaat niet werken
Ow ja, dat is ook nog waar.

Ik vind wel dat de TS iets meer info mag geven. Hoe ziet de fysieke situatie er verder uit? Om 2 aparte panden, mag je ertussen graven, wat ligt er al?
[edit] Als ik het goed begrijp, ligt er al een interne Tel lijn. KPN levert 2 adertjes, maar hoeveel heeft die interne lijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Eusebius op 30-01-2006 15:08 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 15:54

ralpje

Deugpopje

Dirickteur schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:01:
[...]

Bij de meeste huizen komen er wel vier (twee paar) binnen, maar worden er inderdaad maar twee (één paar) gebruikt. Het andere paar is voor 'uitbreiding' (een extra lijn, bijvoorbeeld).
Oudere centrales gebruiken inderdaad vaak vierdraads aansluitingen voor de 'flash' functie om door te verbinden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 17:08
als je de draadjes van een utp verkeerd aansluit, is na een meter of 5 tot 10 je signaal weg.
analoog telefoondraad (zoals het in de grond zit) is vaak getwist per 4 draadjes, terwijl utp per 2 draden getwist is.
botweg je ethernet aan een telefoonsnoer knopen gaat dus nooit werken. :)

@ onder: bij iedereen komen er 4 draadjes binnen, tenzij je in zo'n glas-tot-de-deur woonwijk woont, dan heb je misschien 2 draadjes, + glasvezel ofzo

[ Voor 21% gewijzigd door Meester_J op 30-01-2006 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:50

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

bij mij komen er inderdaad gewoon 4 binnen hoor :) *oud huis

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 18:38
als je telefoon kabels met 4 draden hebt liggen is het geen probleem gewoon de draden op 1 2 3 en 6 aansluiten en je hebt een netwerk verbinding
kijk maar eens op een netwerk kaart daar zijn ook niet alle ingangen doorverbonden

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 18:38
Meester_J schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:16:
als je de draadjes van een utp verkeerd aansluit, is na een meter of 5 tot 10 je signaal weg.
analoog telefoondraad (zoals het in de grond zit) is vaak getwist per 4 draadjes, terwijl utp per 2 draden getwist is.
botweg je ethernet aan een telefoonsnoer knopen gaat dus nooit werken. :)
dat gaat prima werken :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow, mega veel replies intussen tijd.
Om wat meer informatie te geven, het betreft in een park met eigen telefooncentrale en zo.
Bedoeling is om netwerk overal in de gebouwen in het park te krijgen.
Telefoon is er zoiezo overal, ma glas vezel is kostelijk plus redelijk veel werk (soms betreft het verschillende kilometers).
Vandaar dat een optie zou zijn om de bestaande telefoonlijnen te gebruiken voor veraf gelegen plaatsen.
Dus een VPN of dergelijke is niet van doen. Het is volledig over een eigen telefoonnetwerk.

Dus komt erop neer dat je zoiezo niet met RJ45 fiches rechstreeks kan werken, want je zit met een afstand langer dan 100 m waardoor je teveel signaal verlies hebt. Juist ?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 161890 op 30-01-2006 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Kijk anders eens naar Long Reach Ethernet. Dat is speciaal ontwikkeld om ethernet over lange kabels van slechte kwaliteit te sturen...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 20:45
powerflux schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:17:
bij mij komen er inderdaad gewoon 4 binnen hoor :) *oud huis
Waarvan er maar 2 aangesloten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 18:25
Anoniem: 161890 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 16:31:
Wow, mega veel replies intussen tijd.
Om wat meer informatie te geven, het betreft in een park met eigen telefooncentrale en zo.
Bedoeling is om netwerk overal in de gebouwen in het park te krijgen.
Telefoon is er zoiezo overal, ma glas vezel is kostelijk plus redelijk veel werk (soms betreft het verschillende kilometers).
Vandaar dat een optie zou zijn om de bestaande telefoonlijnen te gebruiken voor veraf gelegen plaatsen.
Dus een VPN of dergelijke is niet van doen. Het is volledig over een eigen telefoonnetwerk.

Dus komt erop neer dat je zoiezo niet met RJ45 fiches rechstreeks kan werken, want je zit met een afstand langer dan 100 m waardoor je teveel signaal verlies hebt. Juist ?
Is het geen optie om dit alles met wifi te gaan doen? Als je werkelijk een aantal gebouwen hebt waar het moet komen dan neem je gewoon 1 sterk accespoint/router met sterke accespoints als clients en daar knoop je vervolgens weer een switch oid aan.

En met sterk bedoel ik dan kwa zendbereik ;)

Overigens ga ik waarschijnlijk deze week nog kijken of LAN over een telefoonkabel mogelijk is. Ik heb namelijk een heel kort stukje telefoonkabel in huis welke ik gewoon domweg niet kan vervangen door UTP en toch moet het netwerk gaan worden. In mijn geval wordt dit een stukje van 1 meter 4 aderige telefoonkabel waar ik 100 MB/s over wil gaan draaien, liefst zelfs full duplex maar ik weet niet in hoevere dit mogelijk is over telefoonkabel.

Ik zal hier de resultaten posten als ik meer weet :)

[ Voor 19% gewijzigd door GH45T op 30-01-2006 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
==> Network Troubleshooting

Telefoonlijn kun je prima gebruiken, namelijk op de volgende manier:
- Huur bij KPN een point-to-point telefoonlijn van locatie 1 naar locatie 2. Kost zo'n €50 ex per maand.
- Hang hier twee modems aan, let erop dat er eentje de lijn powered. (Spanning op de lijn zet).
- Je kunt, indien twee 56k modems gebruikt, zo'n 33k halen maximaal. (Dat is hoogste upload van 56k inbellen).

Bedenk wel dat KPN alle frequenties boven het analoge gebied filtert. Even twee SDSL modems eraan hangen kan dus niet. Alleen analoog 56k kun je gebruiken.

Wil je een hogere snelheid, dan moet je gewoon een huurlijn bij KPN kopen. Die gaan op basis van SDSL, en kunnen 2.3Mbit aan maximaal. Kost wel iets meer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 18:25
Xandrios schreef op maandag 30 januari 2006 @ 16:50:

- Huur bij KPN een point-to-point telefoonlijn van locatie 1 naar locatie 2. Kost zo'n €50 ex per maand.
- Hang hier twee modems aan, let erop dat er eentje de lijn powered. (Spanning op de lijn zet).
- Je kunt, indien twee 56k modems gebruikt, zo'n 33k3 halen maximaal. (Dat is hoogste upload van 56k inbellen).

Bedenk wel dat KPN alle frequenties boven het analoge gebied filtert. Even twee SDSL modems eraan hangen kan dus niet. Alleen analoog 56k kun je gebruiken.

Wil je een hogere snelheid, dan moet je gewoon een huurlijn bij KPN kopen. Die gaan op basis van SDSL, en kunnen 2.3Mbit aan maximaal. Kost wel iets meer helaas.
TS maakt gebruik van een eigen telefooncentrale waar allebei de lijnen aan zijn gekoppeld dus ik denk dat het merendeel van dit verhaal niet van toepassing is.

Ik weet alleen niet of een telefooncentrale ook filtert op frequenties of iets dergelijks. Let ook op met voltages, op een telefoonlijn staat een hoger voltage dan op een lan netwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Xandrios schreef op maandag 30 januari 2006 @ 16:50:

- Je kunt, indien twee 56k modems gebruikt, zo'n 33k halen maximaal. (Dat is hoogste upload van 56k inbellen).

Als de huidige bekabeling van het bedrijf zelf is, dan is een lijn huren natuurlijk overbodig en wordt er ook niet gefilterd. DSL is dan wel mogelijk.

Andere optie zou evt wifi verbinding zijn, snelheid hiervan is ook stukken hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36
Anoniem: 11193 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:15:

Als de huidige bekabeling van het bedrijf zelf is, dan is een lijn huren natuurlijk overbodig en wordt er ook niet gefilterd. DSL is dan wel mogelijk.

Andere optie zou evt wifi verbinding zijn, snelheid hiervan is ook stukken hoger
Helemaal aangezien het hier over relatief enorme afstanden gaat. UTP over een kilometer zonder repeaters is al niet zo'n hip plan, dat ook nog eens te doen over braque (TM) kabels.. Denk dat je dan inderdaad aan een 56k verbinding zit, wat uiteraard niet een echt fijn idee is.

Handiger (en duurder, dat wel) is om een mooie straalzender te kopen en op een mast te plaatsen, doen ze bij Wireless Zierikzee ook over 1.5Km met ~5Mbit :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Als je gewoon alle frequenties kunt gebruiken, is een setje SDSL modems waarschijnlijk het makkelijkste. Kost je 150 euro per modem, maar heb je wel 2.3Mbit (Over een afstand tot 6KM).
Pagina: 1