[ABIT KT7A-Raid] Chipsetkoeler weglaten

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
Nadat ik me al een aantal jaar heb lopen ergeren aan het geluid dat mijn pc produceert, heb ik eindelijk actie ondernomen.
-De voeding is vervangen door een erg stille voeding
-De actief gekoelde videokaart vervangen door een passief gekoelde (die nog beter presteerd ook, en dat terwijl ik alleen maar office-dingetjes doe en daar dus weinig aan heb :D)
-De fan die standaard geleverd is bij mijn Zalman koeler (een wat ouder type, die gouden 'waaier' zegmaar, waar de fan een stukje boven hangt) vervangen door een volgens de omschrijving 'zeer stille' Nexus koeler.

Nou dacht ik er zo aardig te zijn, maar ik blijf een erg irritant geluid horen. Dit bleek mijn chipsetkoeler te zijn. Het chipset bij de KT7A-raid zit vlak naast de socket, en aangezien ik gebruik maar van de bovengenoemde Zalman koeler waarbij een 80mm fan een stukje boven het koelelement gemonteerd is, zit het chipset ook gedeeltelijk onder deze fan en pakt dus een aardig beetje van de 'flow' mee. Nou is mijn vraag:
Is het verstandig om de koeler van het chipset weg te halen
en
(hoe) kan ik meten wat de temperatuur van het chipset is
en
wat zijn de consequenties van (te) hoge temperaturen van een chipset

ik ben benieuwd

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
het zou normaalgezien goed moeten werken , doet dat het niet , zal je moeten overwegen om een zalman passief blokje te monteren

doet hij het niet , zal je het wel moeten merken , aangezien dat je dan random crashes en reboots zal krijgen , wanneer je chipset te warm wordt , is dat ook niet echt gezond voor de chipset , maar echt veel kwaat kan het niet.

Out of the box? What box? There is no box.

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
ik ga het proberen, bedankt

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Yuri de Jager
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-12-2025

Yuri de Jager

Assume good intent

Ik heb in mijn server de chipsetkoeler al meer dan twee jaar uitstaan. No problemmo. En dat apparaat heeft een slechte airflow.

5950@CTR3,85-4,875GHz|64GB 3600C14|32TB HDD|2.2TB SSD|RTX2070-XC-ULTRA|Alienware M17xR2 FTW!|i7 920XM(ES)|16GB DDR1333|750GB 7.2K HDD|256GB Crucial M4 SSD|3DV:P7671

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Is het niet zo dat dat bordje een KT133A chipset heeft? Die borden hebben niet voor niks een actieve koeler. Die krengen worden hartstikke heet! nForce4 style zullen we maar zeggen.

Verwijderd

He uit de oude doos.

Je kunt de koeler niet weglaten, maar je kunt hem vervangen door een passieve(o.a. zalman) of een actieve koeler, de aansluiting is standaard. Goedkoopst is het verwijderen van de fan, en een nieuwe opsnoren(40mm dacht ik, die kun je van oude cpu-koelers afhalen(486 tot aan de P2)

MAAR: Abit, heeft altijd toegegeven dat het niet helemaal lekker zat, en heeft in het verleden tientallen als niet honderden tweakers gratis van nieuwe koelers voorzien.

Ik heb er destijds zelfs 2 gehad, terwijl ik maar 1 emailtje gestuurd had en maar 1 kapot fannetje had(ik had wel aangegeven dat ik 2 KT7R's had, maar 1 van de twee was nog niet stuk)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 00:35 ]

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:42
p43000 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 15:10:
Is het niet zo dat dat bordje een KT133A chipset heeft? Die borden hebben niet voor niks een actieve koeler. Die krengen worden hartstikke heet! nForce4 style zullen we maar zeggen.
Er zijn zat KT133A borden geweest met passieve northbridge koeling, kijk de oude reviews maar eens door. Ik denk dat een zalman blokje deze chipzet makkelijk aankan.

Verwijderd

Heb hier en ASRock bordje met een KT133 chipsetje, passief koelblokje zit daar standaard op, van wel 0,5 cm _/-\o_ dus ik gok, dat een simpel (zalman) passief ding zeker net zo goed zo werken.
Pagina: 1