[W2K3] ISA server 2004 in netwerk met DHCP zonder domein

Pagina: 1
Acties:

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik ben nu 3 weken en 5 nieuwe instalaties verder met W2K3 i.c.m. ISA server 2004 en ik krijg maar niet voor elkaar wat ik wil. De zoekfunctie en tutorials hier hebben me niet verder kunnen helpen, dus ik waag zo even een poging.

Ik heb thuis een netwerk van 13 computers die allemaal gebruik maken van internet (@Home breedband). We hebben nogal veel last van hoge pings en packet loss, daarom heeft iedereen Netlimiter op zijn PC met de upload gelimiteerd tot 5 tot 10KB/s. Dit houd de ping meestal onder de 100. Er zijn nog 2 dingen die ik heel moeilijk kan controleren. Het komt voor dat iemand vergeet NetLimiter aan te zetten, dan vliegt de ping naar soms wel 2000. Sommige mensen maken ook gebruik van eDonkey e.d. Als iemand dan 20+ bestanden aan het downloaden is worden er zo veel verbindingen tegelijk gemaakt dat internet erg instabiel wordt.

Ik gebruik nu de (prima) WL-500g van ASUS voor routing, maar wanneer ik probeer te traceren wie er te veel verbindingen maakt in het netwerk, of is vergeten NetLimter aan te zetten moet ik 1 voor een de mac-adressen blokkeren omdat de router geen sniffer oid bevat. Dit kost me bijna dagelijks minimaal een half uur. Ik wil dit oplossen door Windows 2003 Server R2 standard edition te gebruiken op een capabele machine i.c.m. ISA server 2004. Maar ik wil de clients niet aan hoeven melden op een domein (geen Active Directory dus) en wil gebruik maken van DHCP.

Ik heb al eerder een W2K en een W2K3 server gebruikt. De W2K server als domeincontroller en de W2K3 server als Gateway m.b.v. RRAS. Het configreren van RRAS is een eitje. Dat werkt direct, maar zodra ik ISA server 2004 wil gaan gebruiken wil DHCP niet meer werken. Ik ben er vrijwel zeker van dat ik de ISA server correct heb geconfigureerd (address-range en firewall settings), maar er worden geen leases uitgedeelt.

Er zijn genoeg tutorials te vinden over de configuratie van een W2K3 server in een Domeincontroller situatie met gebruik van Ative Directory, maar ik kan nergens vinden hoe ik de ISA server moet gebruiken wanneer ik de server gebruik als DHCP server.

Zoals je waarschijnlijk al kunt opmaken uit mijn schrijven heb ik niet erg veel ervaring op dit gebied.
Kan iemand me in de goede richting sturen? Moet ik de DHCP en DNS server geinstalleerd hebben en RRAS uit bij gebruik van ISA 2004? Ik heb begrepen dat ISA 2004 met DHCP/NAT werkt. RRAS lijkt me dus overbodig? Heeft ISA2004 een ingebouwde DHCP server of maakt het gebruik van de DHCP server die je los kunt activeren in W2K3?

b.v.d.

Verwijderd

gewoon de win2k3 dhcp service gebruiken (config geen rras van tevoren), alleen zou je wel isa zodanig moeten instellen dat hij geen dhcp requests blokt, wat waarschijnlijk nu het geval is. Makkelijker is overigens om de dhcp naar de win2k server te verhuizen :)

• Bram77
Hoe zorg ik ervoor dat ISA geen DHCP requests blockt? Ik heb nu maar 1 firewall rule (alles naar buiten toegestaan vanaf Local Host en Internal network, niets naar binnen).

Zorgt de DHCP service ook voor NAT? Of lost de ISA server dat op?

edit: Voor alle duidelijkheid....Ik heb in het verleden een W2K server gehad. Ik heb nu dus maar 1 server (W2K3)

[ Voor 20% gewijzigd door Bram77 op 30-01-2006 14:28 ]

• Bram77
Soms is het net dat ene woordje wat google nodig heeft om tot de juiste resultaten te komen. In dit geval was het "ISA dhcp request"....

http://www.microsoft.com/...plan/isaondhcpserver.mspx

Bedankt :)

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:28

mrsar

waar een sar is,is een wodka

zet je dhcp op je interne netwekadapter/range en de rule :
accept dhcp request etc: local<=>intern

:) ---^^ gevonden ziet ik :P

[ Voor 19% gewijzigd door mrsar op 30-01-2006 15:04 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Bram77
Ik heb zo'n beetje alles voor elkaar en begrijp het ook nog, maar zit nog met 1 probleem.

Ik wil niet op alle clients de proxy instellingen hoeven doen. Nu is het gelukt om via WPAD (Automatic discovery) Internet te krijgen via Internet Explorer, maar dit wil maar niet werken met Firefox, bovendien wil ik dat ALLE programma's automatisch de proxyserver vinden. OP de een of andere manier wil de Firewall Client dit ook niet verzorgen. Ik kan dan n.l. wel torrents downloaen, maar b.v. niet pingen (?)

Iemand een idee over hoe ik dit aan moet pakken? Het liefst installeer ik ook niet de Firewall Client op alle pc's omdat ik dan elke keer als een huisgenoot per ongeluk de client heeft afgesloten, geuninstalled of windows opnieuw heeft geinstalleerd kan komen opdraven om de configuraties en installatie te doen van de Firewall Client.
Pagina: 1