Toon posts:

Resizing-tool voor Windows 2003 boot-partitie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help!

ik moet de boot/system partition van een windows 2003 server van grootte veranderen. Maar ik heb geen idee wat voor een software ik daarvoor kan gebruiken.

Vroeger had je altijd Server Magic (van powerquest). Maar Powerquest is overgenomen door Symantec.

Wat is er daar tegenwoordig een gangbare tool voor? Het maakt niet zoveel uit wat het kost als het maar werkt en het liefst van een beetje een bekend bedrijf is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 11:06 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ervaringen met partition resizing zijn een beetje verdeeld. Het is niet precies wat je bedoelt, maar horror verhalen over mislukte acties met Partition Magic zijn hier op GoT wel zat te vinden.

Ik kan je alleen aanraden mocht je uberhaupt ergens mee beginnen, is een goede backup hebben van je data. Ik weet niet of het een kritieke server is?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:07:
Ervaringen met partition resizing zijn een beetje verdeeld. Het is niet precies wat je bedoelt, maar horror verhalen over mislukte acties met Partition Magic zijn hier op GoT wel zat te vinden.

Ik kan je alleen aanraden mocht je uberhaupt ergens mee beginnen, is een goede backup hebben van je data. Ik weet niet of het een kritieke server is?
Het is 1 van onze 2 dedicated Active Directory Servers. Mocht er iets mis gaan dan heb ik zo weer een nieuwe draaien, dat komt wel goed. Maar om nou gelijk een hele server te gaan herinstalleren alleen om de boot/system partition kleiner te maken vindt ik een beetje onzin.

Het gaat er namelijk om dat ik 5Gb van de partitie afsnoep voor een D: partitie waar een mysql database op komt te draaien. Die wil ik namelijk niet op de C: zetten omdat dan de boot/system partitie vol kan lopen en de server dan onderuit gaat.

Ik had ook al het idee om hem te ghosten en dan weer te restoren. Tijdens de restore van een ghost kun je dan een nieuwe target size opgeven. Maar dat werkt met ghost versie 10 niet. Ik had een evaluatie-versie gedownload, maar daar zit voor zover ik zag niet gewoon het ouderwetse ghost wat je nog op een floppy kon zetten bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 11:14 ]

Verwijderd

Ik heb dat enkele keren gedaan met qparted, dat staat op de knoppix cd.
Wel eerst defragmenteren en een goede backup maken, want voor mijn gevoel kan het makkelijk misgaan.

Ik vond het verbazingwekkend makkelijk en snel gaan.

Een andere methode is met ghost 8 een boot cd maken, dan een ghost maken en via fdisk de partitie verwijderen en opnieuw aanmaken en de ghost terugzetten.
Naar mijn ervaring maakt de partitiegrootte dan geen verschil. (mits voldoende ruimte natuurlijk :) )

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik maak wel een backup, maar daarna gaat er gewoon een BartPE CD in (da's XP-based) en daarin kan ik doorgaans zonder problemen partities resizen met PM 8 (mits er niet teveel data op staat).

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 30-01-2006 20:20 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

diskpart.exe

Laat maar: You cannot extend the current system or boot partitions.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 17:53 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

AD Domein Controller + MySql???????????

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:00

FastBunny

Give it the Works !

Wat belangrijk is dat het geen dynamic disk is, daar kunnen heel veel partitieprogramma's niet tegen, waaronder Acronis Disk Director, TrueImage en Parttition Magic :/

[ Voor 3% gewijzigd door FastBunny op 31-01-2006 17:07 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Server Magic is trouwens tegenwoordig Volume Manager afaik: http://www.symantec.com/P...rise?c=prodinfo&refId=834
Ik verplaats je topic even van Windows Operating Systems naar Software Algemeen, omdat het niet echt specifiek over het OS zelf gaat, waar je een tool voor zoekt :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
how about: dat mysql spul onder een apart account laten lopen en met quota's gaan werken op je C schijf.

net de meest elegante oplossing maar zo voorkom je dat je C schijf volloopt

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1