[Win2k3] Sync files met XPpro

Pagina: 1
Acties:

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Topicstarter
Na heel wat zoeken op forums (GoT, Expert Exchange), proberen en googlen kom ik maar niet tot een goede oplossing voor het synchroniseren van files.

Wat ik heb:
Win 2k3 server met hidden-shares voor de gebruikers.
8 laptop gebruikers die graag hun files willen veiligstellen op de server. Zodat het op SDLT komt te staan en buiten hat pand bewaard wordt.

Probleem omschrijving:
Het is de bedoeling dat files automatisch gesynchroniseerd worden na het inloggen / uitloggen van de pc. Dit alleen als er netwerkconnectie is met de server.
Verder staan de bestanden lokaal op de de pc geëncrypt. niet met 56bit EFS maar 128bit EFS via GPO geactiveerd.

We hebben een aantal pakketten geprobeerd.

Sync via windows:
Voordelen: Werkt redelijk goed. Met netwerk-drive gesynchroniseerd.
Nadelen: Als notebook gebruikers op locatie zijn, is soms in een keer de data weg. Geeft fouten bij sommige bestanden. (ook al zijn *.db *.dbx enz. aangeschakeld)
Overall: Werk zeer onprettig. Zeker als je weg bent in het buitenland en je data is weg. :/

Sync via Synctoy:
Voordelen: Geeft minder fouten.
Nadelen: Moet met de hand gesyncroniseerd worden.
Een task om een bepaalde tijd werkt niet. gebruikers zijn namelijk vaak maar een uurtje binnen.
Gaat van folder naar folder, dus moet er geëncrypt worden. Bij verlies mag data niet op straat komen te liggen. Alleen als je encrypt aan hebt staan werk het pakket weer niet.
Overall: Niet mee te werken. :|

Zo zijn er nog vele pakketten dit niet met encrypted files werken. Ook de xcopy in een script, met vele opties erachter, werkt ook niet.

Wie werkt er ook met data op laptops die autom. gebakupt moeten worden?
Wat gebruiken jullie voor tools hiervoor?
Gebruikt iemand ook EFS op 128bit hierbij?
heeft iemand een soortgelijk probleem?

Het gaat deels om zeer gevoelige bedrijfsdata wat in foute handen heel veel geld gaat kosten. :+
Encrypted files zijn dus erg belangrijk!

Alvast bedankt!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Een dergelijke sync is bij mij niet van toepassing, maar ik sync wel data van een pc op een andere lokatie met robocopy, misschien kun je daar iets mee.....

Encrypten kan die ook niet helaas....

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

wat ik niet begrijp is waarom de data opeens weg zou zijn. Ik heb dit zelf iig nog nooit gezien.

wat de windows sync doet is simpelweg de lokale data wegschrijven naar een netwerkshare, zodra er contact is met een netwerkshare en andersom.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Topicstarter
Wat er gebeurd is dat soms als je niet online bent met de server. Dat de netwerkshare waar je data op staat in een keer leeg is. Alles staat dan nog wel op de server en met een nieuwe sync ben je dan weer up to date.. maar er willen nog wel eens collega's niet elke dag op de zaak zijn en dan is de data van de vorige dagen opeens weg. zoals bezoekrapporten e.d. Deze zijn vaak moeilijk opnieuw te maken. omdat je niet meer in het gesprek zit. Heel vervelend dus.

Verder lijkt robocopy een leuk pakket, ben nog bezig met testen. Jullie horen nog meer over of die wel werkt met encryptie. De andere pakketten van MS doen het iig niet goed. :'(

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:44
Volgens mij moet je de installatie van je Windows synchronisatie eens gaan debuggen want dat is echt ideaal voor dit soort dingen. Lees anders eens het hoofdstuk "mobile computer usage" in de resource kit. Daar staan veel tips een methoden om dit aan te pakken in. Mocht je trouwens problemen hebben dan laat je ze toch even via VPN inloggen om te synchroniseren?

Je hebt het trouwens over enkele dagen, is er geen timeout ingesteld voor de offline files? Dus dat ze na x dagen ongeldig worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 13:38:
wat ik niet begrijp is waarom de data opeens weg zou zijn. Ik heb dit zelf iig nog nooit gezien.

wat de windows sync doet is simpelweg de lokale data wegschrijven naar een netwerkshare, zodra er contact is met een netwerkshare en andersom.
Probleem met de windows briefcase is dat als je de data op de server verwijderd, de data ook op het notebook verwijderd wordt in plaats van dat de data nogmaals gekopieerd wordt.

Wat wij doen is simpelweg de belangrijke data na het inloggen met winrar in de achtergrond naar een backupbestand kopieren. Heeft de gebruiker geen last van en is snel genoeg om klaar te zijn voordat de gebruiker weer wil uitloggen. We hebben een schilletje gemaakt waarmee de gebruiker de directories kan kiezen en in de autostart een bestandje wat de beschikbaarheid van de fileserver test en het script start. Vrij simpel allemaal maar voor ons voldoende.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:41
Het is een bekend probleem dat de data kan verdwijnen met synchronisatie.
Dit gebeurd ook wel eens met DFS.

Wij gebruiken voor de laptop gebruikers:
http://www.2brightsparks.com/syncback/sbse.html

Het is gratis en werkt prima.
Tijdens het aanloggen en of afloggen kan je een scriptje meegeven die dan een commandline opstart van het programma.

Dit doen wij echter niet.
De gebruikers zijn goed geinstrueerd over de gevaren van het niet backuppen van data.
Het programma start automagisch op met windows, maar ze mogen zelf beslissen wel of niet de data te backuppen.
Reden is hiervoor de hoeveelheid data.
Soms moet de gebruiker meteen weer weg, en heeft geen tijd om de data te backuppen.
Deze wil alleen snel iets uitprinten of emailen bijvoorbeeld.

Bovenstaande afspraken zijn uiteraard gemaakt ism de directie.
Zij staan achter dit beleid.

Ervaring hiermee is dat de gebruikers ongeveer 1 * per 2 dagen een backup maken.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
Nadelen: Als notebook gebruikers op locatie zijn, is soms in een keer de data weg. Geeft fouten bij sommige bestanden. (ook al zijn *.db *.dbx enz. aangeschakeld)
Hebben ze dan op lokatie een netwerk verbinding? Dat is wat mij vaak gebeurd met sync. Draadloos netwerk thuis, auto connect, windows ziet een netwerk verbinding en gaat op zoek naar de netwerk share om de sync te doen, die is er niet (op dit netwerk) dus zal het wel leeg zijn......
Hiervoor nog niet echt een oplossing gevonden.

Ronald van Doorn

Pagina: 1