Toon posts:

HD Optical recording... en nu in het Nederlands graag

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een begrijpbare en correcte vertaling van onderstaande zin in het Nederlands. Het gaat me natuurlijk vooral over hoe ik optical recording het beste kan vertalen. De rest is minder relevant.

High Definition Optical Recording is here at last.

Het gaat over een Blu-ray recorder, maar de vertaling mag niets over Blu-ray bevatten.

(sorry als dit in het verkeerde forum is geplaatst, ik dacht dat hier wel de meest relevante tweakers komen)

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Optical Recording is volgens mij gewoon 't branden van een CD/DVD etc etc. Normaliter worden deze namelijk geperst in de fabriek.

[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentium op 30-01-2006 10:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar dan kom ik het volgende probleem tegen:

Vertaling: Het branden van High Definition televisie op ??? kan nu eindelijk.

Verwijderd

hoge kwaliteit/rendement (iets in die richting) drukken van leesbare media.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03 15:23

Dido

heforshe

Hoog-rendements-DVD?
DVD met extra hoge dichtheid?

Wat betekent mijn avatar?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:38

kraats

Ik rol

Gaat het wel over HD-tv? of andere slaat High Definition hier op andere zaken?

Je zou er iets van kunnen maken als:
Eindelijk High Definition beeldmateriaal op een optische drager opslaan

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Gaat het hier niet over een hoge "datadichtheid", oftewel het aantal bits/cm²?

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
Die van Kraats gaat het worden denk ik.

Het gaat gewoon over een Blu-ray recorder, het is een reclame filpje van Sony. Ik wil daar een ondertiteling bij hebben.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dat iets vertalen een harde klus kan zijn begrijp ik. Maar daarom valt dit toch niet onder Harde Waren?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Maakt me niks uit. Ik ben er uit....

Hij is toch iets anders geworden:

Eindelijk is High Definition televisie
op een disc op te nemen.

Tja, de beperkingen van ondertiteling....

Afijn.... deze week dus bij RTL nieuws een item over de opvolger van DVD, Blu-ray of HD-DVD. Mét prachtige tweakers ondertiteling.

Bedankt!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nou, dan gaat RTL nieuws toch echt de fout in. Een disc is een schijf en dat is niet per definitie een optische schijf. :)

ARME AOW’er

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:07

job

Optisch opnemen van beelden van een hoge resolutie is nu eindelijk mogelijk.

Maarja, dat is ook weer zo'n kromme zin en eigenlijk niet kloppend.
Op een hd-dvd op blu-ray kan je volgens mij ook prima mp3tjes branden.

[ Voor 50% gewijzigd door job op 30-01-2006 11:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Potverdrie..... ik maak er wel optische schijf van...... kan dat?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:00:
Potverdrie..... ik maak er wel optische schijf van...... kan dat?
Ik hoop dat RTL dan ook even goed uitlegd wat een optische schijf is, aangezien dat niet blijkt uit jouw ondertitel, en de gemiddelde RTL-huisvrouw het waarschijnlijk ook niet zal weten.

Waarom? Omdat het kan!!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Melkkan, theekan, waterkan, alles kan. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
@ Lolhozer: Het hele item gaat over die schijfjes, dus dat moet dan wel duidelijk zijn, niet?

En als alles kan, dan kan disc ook gewoon blijven staan. Dat optische is veel te verwarrend voor de kijker.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Lolhozer schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:02:
[...]

Ik hoop dat RTL dan ook even goed uitlegd wat een optische schijf is, aangezien dat niet blijkt uit jouw ondertitel, en de gemiddelde RTL-huisvrouw het waarschijnlijk ook niet zal weten.
net zoals een gemiddelde NBC kijker High Definition Optical Recording niet snapt... daar draait het net om: flitsende termen die eigenlijk zo hol zijn als wat.

Eigenlijk zegt dit niet meer dan Kijk eens een technologisch fratsje dat wel zinvol lijkt! Overigens is dit niet 1 op 1 te vertalen (net zoals meestal in reclame).
ik zou er iets van maken in de trant van: "Eindelijk branden aan hoge kwaliteit!"

Verwijderd

Topicstarter
Zolang jullie haren niet helemaal overeind gaan blijft de vertaling:

Eindelijk is High Definition televisie
op een disc op te nemen.

Het gaat er mij een beetje om dat het redelijk technisch klopt. Ach na het zien van dat item, zal ik toch wel op mijn sodemieter krijgen van jullie. Probeer het maar eens uit te leggen in 2 en een halve minuut..... Wees al blij dat er sowieso iets van techniek in het nieuws komt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:07

job

Waarom moet je het meteen in een pakkende zin weten samen te pakken.
Misschien kan je het aanpakken in een analogie.
nu: tv opnemen op dvd speler
straks: hdtv opnemen op hd-dvd of blu-ray.

Het nieuwe hdtv heeft een betere beeldkwaliteit en kost daarom meer opslag ruimte. Waar vroeger dvd's groot genoeg waren moet de consument nu een een hd-dvd/blu-ray recoder aanschaffen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Vergeet er niet bij te zeggen dat HDTV pas ergens na 2010 redelijk vaak te ontvangen is. :)

Het is geldklopperij om de WK te promoten, daarna wordt er vrijwel niets meer in HDTV uitgezonden in Nederland volgens een woordvoerder van de NOS.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Wat het is, ik heb een flardje van een Sony reclame in een item over Blu-ray en HD-DVD gemonteerd. Dat flardje is alleen beeld van een recorder en een tv met de zin: High Definition Optical Recording is here at last.
Daarna gaat het item gewoon verder met de uitleg en dergelijke. Dat zinnetje moet gewoon vertaald worden, en dat is nu gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:34:
Vergeet er niet bij te zeggen dat HDTV pas ergens na 2010 redelijk vaak te ontvangen is. :)

Het is geldklopperij om de WK te promoten, daarna wordt er vrijwel niets meer in HDTV uitgezonden in Nederland volgens een woordvoerder van de NOS.
Ik weet het. WK wordt inderdaad in HD opgenomen maar of het uitgezonden wordt is nog maar zeer de vraag. Er komt ook een deskundoloog vertellen dat Tante Truus nog jaren vooruit kan met DVD.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:36:
[...]
Ik weet het. WK wordt inderdaad in HD opgenomen maar of het uitgezonden wordt is nog maar zeer de vraag. Er komt ook een deskundoloog vertellen dat Tante Truus nog jaren vooruit kan met DVD.
Wordt wel definitief uitgezonden, sowieso via de Duitse satellietzenders hoor en waarschijnlijk ook via de NOS, tenminste, dat zei de voorlichter van hen. Is best iets over te vinden denk ik.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft weinig met harde waren van doen. Dat soort dingen kunnen beter in SG of zelfs HK. Maar je hebt genoeg inkoppers gehad denk ik zo ;) Dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.