Toon posts:

LCD-TV aansluiting: mogelijk of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ola,

In een aanbieding heb ik de volgende LCD-TV zien staan voor € 400,- (Philips 17PF4310). Niet duur, alleen zitten er een paar puntjes bij die me laten twijfelen bij de aanschaf. Helaas is de aanbieding bijna voorbij, en moet ik de tv vandaag ophalen (als het de moeite waard is natuurlijk ;)). Grote dankbaarheid zal jullie ten deel vallen als mijn twijfels weggenomen worden bij de volgende zaken:
  1. De aansluitingen
  2. Compatibiliteit met laptop/Xbox 360
Zoals te zien in de productgegevens, zitten de volgende aansluitingen op de TV:

code:
1
2
3
4
Aantal SCARTS                         :  1
Extern 1 SCART                        :  Audio L/R, CVBS in/uit, RGB
Andere aansluitingen                  :  IEC75-antenne, DVI-D, PC audio in
Aansluitingen aan de voor- en zijkant :  Audio in, CVBS in, Hoofdtelefoon uit, S-video in

De conclusies die ik hierbij trek zijn dat:
  1. de Xbox 360 aangesloten kan worden via de externe SCART. Het is echter mijn eerste LCD-TV; ik neem aan dat de 5(?) composite stekkers van de Xbox hierop aangesloten kunnen worden? Ik kan namelijk geen afbeelding vinden met de aansluitingen, en ik weet niet hoe ik een externe scart moet zien... :?
  2. De laptop aan kan sluiten op of de DVI ingang, of de S-video ingang. De uitgangen op de laptop zijn VGA en S-video, dus het tweede ligt het meest voor de hand. Alleen verwacht ik dat het eerste een scherper beeld geeft. Nu heb ik een "VGA -> DVI gender changer" liggen, kan ik die heb beste gebruiken i.c.m. een VGA kabel, of zijn er aparte VGA->DVI kabels (ik vind hoofdzakelijk informatie over converters, en dat lijkt me weer overdreven)?
Alvast mijn hartelijke dank voor de verlichting die geboden kan worden...!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:16
Ik neem aan dat je de TV koopt om voornamelijk HD beelden te kunnen weergeven. Nu wordt dat een probleem met de 360, gezien het feit de TV geen component ingang of VGA heeft. Aansluiten via composite/scart(rgb) kan wel maar dit zal geen moeibeeld leveren, dan kun je beter op je SD-CRT-TV xboxen.

Aansluiten op je laptop/pc wordt ook lastig als je enkel VGA out hebt op je laptop. De igang van deze TV is DVI-D = digital, VGA= analog. Ik denk dat dit lastig gaat worden, en daarom een heel dure oplossing moet zoeken mocht dit al dan niet mogenlijk zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door BlowFish op 30-01-2006 10:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
BlowFish schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:09:
Ik neem aan dat je de TV koopt om voornamelijk HD beelden te kunnen weergeven. Nu wordt dat een probleem met de 360, gezien het feit de TV geen component ingang of VGA heeft. Aansluiten via composite/scart(rgb) kan wel maar dit zal geen moeibeeld leveren, dan kun je beter op je SD-CRT-TV xboxen.
Ik heb het idee dat ik dan iets mis. De TV geeft een 1280x720p resolutie, hetgeen HD is. Er zit een composite aansluiting op, voor het HD signaal. Waarom is een LCD-HDTV via composite minder mooi dan een CRT TV die aangesloten is via de RGB kabels?
Aansluiten op je laptop/pc wordt ook lastig als je enkel VGA out hebt op je laptop. De igang van deze TV is DVI-D = digital, VGA= analog. Ik denk dat dit lastig gaat worden, en daarom een heel dure oplossing moet zoeken mocht dit al dan niet mogenlijk zijn.
Aangezien beiden wel een S-video aansluiting hebben, zou dit hiermee gerealiseerd kunnen worden neem ik aan. Is text via S-video wel voldoende leesbaar, of is de TV dan alleen geschikt voor afbeeldingen en video's?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:23:
Ik heb het idee dat ik dan iets mis. De TV geeft een 1280x720p resolutie, hetgeen HD is. Er zit een composite aansluiting op, voor het HD signaal. Waarom is een LCD-HDTV via composite minder mooi dan een CRT TV die aangesloten is via de RGB kabels?
hd sluit je aan via component (iets heel anders dan composiet) of via dvi/hdmi.
component zijn drie tulp stekkers, composiet is 1 tulp stekker.

En aangezien composiet een vrij matig signaal is, zal een tv die een rgb signaal ontvangt zeker mooier beeld geven.

[ Voor 79% gewijzigd door job op 30-01-2006 10:32 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor zover ik in de specs kan zien is DVI-D de enige mogelijkheid om HD resolutie te krijgen met deze TV. Zelf heb ik de 20PF5320, en die ondersteunt wel echt HD TV via component en DVI/VGA. Maar die is wel een stukje duurder.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dus de term "HD ready" die gebruikt wordt is eigenlijk alleen geldig voor de DVI ingang, omdat het CVBS signaal wel op die resolutie aangeboden kan worden, maar de scherpte verloren is. Toch?

Conclusie: niet de moeite waard? Ik kan dus beter een LCD monitor kopen en die aansluiten d.m.v. een VGA connector om scherp beeld op hoge resoluties te krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:32:
Voor zover ik in de specs kan zien is DVI-D de enige mogelijkheid om HD resolutie te krijgen met deze TV. Zelf heb ik de 20PF5320, en die ondersteunt wel echt HD TV via component en DVI/VGA. Maar die is wel een stukje duurder.
:? De specs daarvan zijn hetzelfde als bij de 17PF4310.

code:
1
2
3
4
 Aantal SCARTS :  1
Extern 1 SCART :  Audio L/R, CVBS in/uit, RGB
Andere aansluitingen :  IEC75-antenne, DVI-I, FM-antenne, PC audio in
Aansluitingen aan de voor- en zijkant :  Audio in, CVBS in, Hoofdtelefoon uit, S-video in

Enige verschil is DVI-I i.p.v. DVI-D (als ik dat goed begrijp heeft die TV dus digitaal en analoog over dezelfde DVI)... Maar waarom ondersteunt die dan wel echt HD TV via component, en "mijn" tv niet?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:35:
Conclusie: niet de moeite waard? Ik kan dus beter een LCD monitor kopen en die aansluiten d.m.v. een VGA connector om scherp beeld op hoge resoluties te krijgen?
Yup, daar komt het hier wel op neer. Of gewoon een wat duurdere LCD TV kiezen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:39:
:? De specs daarvan zijn hetzelfde als bij de 17PF4310.

...

Enige verschil is DVI-I i.p.v. DVI-D (als ik dat goed begrijp heeft die TV dus digitaal en analoog over dezelfde DVI)... Maar waarom ondersteunt die dan wel echt HD TV via component, en "mijn" tv niet?
Daar zit 'm nou net het verschil: de DVI-I aansluiting ondersteunt ook analoge signalen, waaronder ook component signaal via een bijgeleverd kabelverloopje. Daarmee heb je dus zowel via VGA, DVI-D als component een HD resolutie.

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:41:
[...]

Daar zit 'm nou net het verschil: de DVI-I aansluiting ondersteunt ook analoge signalen, waaronder ook component signaal via een bijgeleverd kabelverloopje. Daarmee heb je dus zowel via VGA, DVI-D als component een HD resolutie.
Ah, ok :)

Zou ik dan tot slot nog mogen vragen voor hoeveel je dat model aangeschaft hebt?

En bedankt voor de moeite iedereen!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 11:05 ]

Pagina: 1