Antiek, wat is het waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:58
Heey mensen!!

Ik had ff een vraagje hé.
Ik loop nu stage bij een bedrijf als systeembeheerder, ik ben hier de enige want de systeembeheerder van het bedrijf heeft buitendienst en is er ééns in de 4 weken :o

Ik heb als pc een oude Dual P3 500Mhz (1 ghz) opgeeist met daarin een Voodoo3 (die ik zelf heb meegenomen...)

Kan ik hier nog wat uithalen met simpele truks?
ik heb windows XP erop draaien en alles al op minimum gezet, het draait op zich niet slecht maar ik moet me wel kunne vermaken het komend half jaar op stage als je me begrijpt.

Alvast bedankt!!

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-02 11:41
kan je er geen linux servertje van maken :+

• chaoscontrol
dat zou kunne als ik niet zon n00b met linux was...

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09
Dan heb je toch wat om te leren tijdens je stage? Of je zou je natuurlijk kunnen bezighouden met de stage zelf :Y)

• orionpax
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Gebruik je stage tijd dan nutig door jezelf te den00ben ;) Genoeg tijd om te spelen zou ikzeggen.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Hoeveel geheugen zit er in die bak? Met die config met minimum 256, maar liefts 512MB RAM, moet XP vlot draaien! Kan je er zelfs nog wat oudere spelletjes mee spelen :)
ook 2003 moet te doen zijn, en dat is wss meer het speelgoed dat je zoekt (moet zoeken :D)

[ Voor 50% gewijzigd door the_stickie op 30-01-2006 09:43 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:33:
Heey mensen!!

Ik loop nu stage bij een bedrijf als systeembeheerder, ik ben hier de enige want de systeembeheerder van het bedrijf heeft buitendienst en is er ééns in de 4 weken :o

Ik heb als pc een oude Dual P3 500Mhz (1 ghz) opgeeist met daarin een Voodoo3 (die ik zelf heb meegenomen...)

ik heb windows XP erop draaien en alles al op minimum gezet, het draait op zich niet slecht maar ik moet me wel kunne vermaken het komend half jaar op stage als je me begrijpt.

Alvast bedankt!!
dual P3 500Mhz is *niet* 1Ghz, maar 2 threads van 500Mhz ;)
oftewel: Mhzen mag je niet klakkeloos optellen ;) je performance zal ook nooit in de buurt van de 1Ghz versie komen ;)

anyway, persoonlijk zou ik op die bak voor W2K gaan en er een sloot RAM in gooien.
Dump de voodoo kaart en gooi er wat leukers in... een Matrox G450 Dualhead er in en dan 2 schermen er aan is wel cool :P

editje: owjah, simpele truuk om er meer performance uit te halen is de bussnelheid omhoog draaien (oftewel: overclocken :+ )

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 30-01-2006 09:43 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• chaoscontrol
er zit 512 in 100 mhz :/
khad geen 133 modules hier liggen.

Die video kaart (voodoo3) ondersteund ook gewoon openGL?

een snes emulator is geen probleem (ik heb de vaste gwoonte tijdens mijn stage old-skool games weer uit te spelen)

maar iets zwaarders kan ie denk ik niet hebben met zijn 8mb vram.

Is linux erg moeilijk te begrijpen? url naar faq of guide mss?

edit: overclokken zal heir moeilijk gaan aangezien ik zelfs mijn eigen gerredschap mee moest nemen omdat ik hier pc's moest repareren met een keuken mes :S

Ik kan hoog uit de multiplier iets omhoog gooien en dan hopen dat het niet te warm word en blijft leven :O

[ Voor 27% gewijzigd door chaoscontrol op 30-01-2006 09:45 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:44:
er zit 512 in 100 mhz :/
khad geen 133 modules hier liggen.

Die video kaart (voodoo3) ondersteund ook gewoon openGL?

een snes emulator is geen probleem (ik heb de vaste gwoonte tijdens mijn stage old-skool games weer uit te spelen)

maar iets zwaarders kan ie denk ik niet hebben met zijn 8mb vram.

Is linux erg moeilijk te begrijpen? url naar faq of guide mss?
Linux is een ervaring :P
maja als je ermee wil werken, haal er dan een leuk beginnersboek bij ofzo... en pak een beetje simpelen distro, zoals Ubuntu.

btw, met 8MB video RAM kan je best nog wat leuke dingen doen hoor, maar en voodoo kaart mist gewoon wat dingen tenopzichte van een moderne kaart waardoor veel dingen niet werken.
je kan er wel UT op spelen bijv, of Quake 3

edit: multiplier omhoog van een P3? gaat niet werken joh... die dingen zijn MP locked ;)
bussnelheid kan je via de bios omhoog draaien, meestal.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 30-01-2006 09:47 ]

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
aj viasco schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:35:
kan je er geen linux servertje van maken :+
Inderdaad! Lekker knutselen met Linux... Steek je ook nog eens een hoop van op.
chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:37:
dat zou kunne als ik niet zon n00b met linux was...
Zo moeilijk is het niet hoor :) Gewoon ff een simpele distibutie als SuSE, Fedora of Mandravia installeren (is net zo makkelijk als XP). Daarna gewoon lekker klooien met het systeem en de command line. Je zal wel merken dat je enorm veel vrijheid hebt met het systeem, en dat is wat ik er zo geweldig aan vindt.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-02 22:35

BoAC

Memento mori

• Casteloni
chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:44:
ik zelfs mijn eigen gerredschap mee moest nemen omdat ik hier pc's moest repareren met een keuken mes :S
Bij wat voor bedrijf loop jij stage? 8)7

ontopic: Wat moet je eigenlijk met die machine doen? Misschien dat je die pc dan optimaal kan tunen voor dat ene doel.

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-02 11:41
VampireSlayer schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:48:
[...]

Bij wat voor bedrijf loop jij stage? 8)7
ik denk een slager :Y)

• chaoscontrol
nja, ik moet hier eigenlijk gewoon een beetje informatie op kunne zoeken maar ik denk niet dat ik me daarmee kan vermaken het komende half jaar

Ik kan met deze pc eigenlijk alles doen wat ik wil ik heb er vandaag dus die voodoo3 bijgezet en een geluidskaartje (een voodoo3 is het beste wat ik thuis nog had liggen en het is iig een vooruitgang op de intel I710 die erin zat :/)

beetje gamen is mijn doel, niet te moeilijk gewoon een beetje vermaak, maar alles vraagd al snel meer dan een voodoo3... zelfs de wat oudere games.

bedrijf is trouwens een dakgevel bedrijf met een t*ring netwerk :o
hopeloos gewoon... maar dat doet er nu niet toe

[ Voor 11% gewijzigd door chaoscontrol op 30-01-2006 09:53 ]

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 09:41

MRic3

Of praat ik weer poep?

Stage lopen als systeembeheerder?
Laat me raden iets vanaf het VMBO?
Wel lekker zo :)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• BoAC

BoAC

Memento mori

chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:52:
..
beetje gamen is mijn doel, niet te moeilijk gewoon een beetje vermaak, maar alles vraagd al snel meer dan een voodoo3... zelfs de wat oudere games.
En dat vindt dat bedrijf goed :?
Hm, toch een redelijke uitdaging ligt daar :P

• chaoscontrol
nja ik heb mmijn eigen kantoor hier dus gamen maakt neit zo veel uit en het netwerk mag ik nix aan veranderen anders had ik het wel gedaan... :(

(ik doe Systeembeheerder-medewerker niveau: 3 op het KW1C)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:52:
nja, ik moet hier eigenlijk gewoon een beetje informatie op kunne zoeken maar ik denk niet dat ik me daarmee kan vermaken het komende half jaar

Ik kan met deze pc eigenlijk alles doen wat ik wil ik heb er vandaag dus die voodoo3 bijgezet en een geluidskaartje (een voodoo3 is het beste wat ik thuis nog had liggen en het is iig een vooruitgang op de intel I710 die erin zat :/)

naja UT en Quake3 willen wel werken op een V3 afaik :)
wat je ook kan gaan doen daar is een serieuze poging doen om het hele netwerk daar om te spitten en alles perfect werkend te maken.
persoonlijk heb ik altijd zoiets... wil het altijd beter maken dan dat het is...

Ik heb zelf 2 maal stage gelopen, eerste bedrijf had alles goed in orde. het enige was dat de computers daar per handje vol werden vervangen, terwijl er dik 100 users daar zaten...
de oudste machines waren daar nog Celeron of P2 machines @ 300 of 400Mhz en geinstalleerd met W98SE 8)7
de nieuwe machines waren wel lekker high-tech gelukkig. de snelste daar was destijds een P4 2.4Ghz (waar ik er ook een van kreeg :) )
de oude bakken hadden vaak problemen, dus daar kon ik dan wel wat aan doen. ook spyware was een groot probleem daar (bij sommige gebruikers dan :X )
dus heb zoveel mogelijk geprobeerd om de computers daar spywarevrij te krijgen en te houden, op zo'n manier dat bij mijn vertrek die machines zo schoon mogelijk zouden blijven.
Maarja, je kent het gezegde... Make somthing foolproof and nature will invent a better fool.

Bij de 2de was het netwerk ook wel aardig. netwerk veel kleiner maar wel nette switch apperatuur e.d.
internet met failover lijn, vette server...
chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:59:
nja ik heb mmijn eigen kantoor hier dus gamen maakt neit zo veel uit en het netwerk mag ik nix aan veranderen anders had ik het wel gedaan... :(

oooohkay? je bent daar om systeembeheerder te zijn en je mag geen fuck uitvoeren? leuke stage...
ik zou iig een reccomendation gaan schrijven en die indienen bij je chef oid...
een plan voor verbetering, tijdsplanning en kosten/baten schema erbij enzo...

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 30-01-2006 10:02 ]

• chaoscontrol
nja, ik hoef niet erg veel te leren over het Win2000 netwerk of over de Hardware (dat weer ik allemaal wel en heb ik allemaal al andere stage's voor gelopen)

maar deze keer is het doel van mijn stage het leren omgaan in een bedrijf etc...

Dit is allemaal heel leuk en aardig maar dit betekend dat ik me veel zal vervelen vandaar de games.
Is er mss een manier om die voodoo3 te clocken? *grijns* ik heb nog wel een klein koelertje (er zit alleen een heatsink op)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:06:
nja, ik hoef niet erg veel te leren over het Win2000 netwerk of over de Hardware (dat weer ik allemaal wel en heb ik allemaal al andere stage's voor gelopen)

maar deze keer is het doel van mijn stage het leren omgaan in een bedrijf etc...

Dit is allemaal heel leuk en aardig maar dit betekend dat ik me veel zal vervelen vandaar de games.
Is er mss een manier om die voodoo3 te clocken? *grijns* ik heb nog wel een klein koelertje (er zit alleen een heatsink op)
tuurlijk kan je een voodoo OC-en, maar verwacht er niet teveel van ;)

OCguide voor V3: http://www.firingsquad.com/guides/v3overclocking/default.asp

je kan ook nog Powerstrip downloaden en daarmee overclocken. dat progsel ondersteunt praktisch elke denkbare redelijk bekende videokaart :)

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 30-01-2006 10:08 ]

• domi235
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Misschien moet je gewoon eens aan je stagebegeleider aldaar vragen waarom ze een stagiaire systeembeheerder hebben aangenomen? Weten ze het niet doe je een belletje naar school en heb je zo een andere stageplaats.

Of je moet het nuttig vinden om stage te lopen in een bedrijf waar niks te doen is op jouw gebied :z

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Casteloni
Dan begrijp je toch ook wel dat je geen games kan gaan spelen tijdens het werk? Dat is nou juist precies zoals het niet gaat in een bedrijf!

Net zoals anderen voor mij zeiden, je zou ook kunnen proberen om de ICT omgeving van dat bedrijf te verbeteren. En geloof mij maar, dat is veel leuker dan een oud pc-tje overklokken.

• Wijnands
  • Laatst online: 07-02 11:19
Als je daar toch zit kun je net zo goed wat aan dat netwerk gaan doen. Of zie ik dat nu verkeerd?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

dus jij gaat een half jaar bij een bedijf zitten, op je 1 tje op de it afdeling om alleen leren om te gaan in een bedrijf :?

Je stage is vaak een periode waar je voor jezelf lange periodes tijd in kan delen, sommige bnenutten dat om dingen te doen die ze al kunnen (windows XP installeren) (overclocken- trouwens totaal niks te maken met serieues bussines IT), anderen gaa de uitdaging aan om hunhorizon te verbreden, pakken een boek wat hun leuk lijkt en gaan flink aan de slag om iets te maken van scratch.
-programmeren
-meer electro techniek kennen (beetje dingen aan elkaar verbinden vb: TV aan je horloge of je baas aan een lantarenpaal weet ik veel wat, als het maar iets is waar je wat van leert)
-networking: verdiep je meer in TCP/IP, verschillende applicaties, server besturingssystemen, en ga dingen van scratch bouwen met bv linux met apache, samba, ftp, mysql etc. etc. allemaal gratis dingen waar veel over gedocumenteerd is.

dus kortom, ga wat nuttigs doen :+

edit:

de topictitel slaat nergens op, ik dacht dat het om antieke meubels/schilderijen ging ofzo. en P3 is echt niet antiek hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 10:43 ]

Verwijderd

Op een stage leert het bedrijf JOUW toch dingen of begrijp ik het verkeerd en moet je zoals bovenstaande je zelf vermaken met (nuttige) dingen?

• chaoscontrol
ok ok, ik snap wel dat ik dingen voor het bedrijf moet doen maar mensen, ik heb een half jaar!
na 2 dagen overclockken ben ik het beu en ga ik serieuze dingen doen.

Aan het netwerk kan ik nix doen

Aan deze PC wel dus doe ik dit ff :)

Even iets anders, naast de voodoo3 (die ik net heb proberen te clocken, maar eindigde in een systeemherstel :S) heb ik ook nog een Nvidia Riva 128 gevonden, welke kiezen jullie als betere?

• BoAC

BoAC

Memento mori

chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:05:
..

Even iets anders, naast de voodoo3 (die ik net heb proberen te clocken, maar eindigde in een systeemherstel :S) heb ik ook nog een Nvidia Riva 128 gevonden, welke kiezen jullie als betere?
Je hebt een halfjaar de tijd :) ik zou zeggen test et zelf :P

• chaoscontrol
oh :o

tot mijn verbasing heb ik in plaats van 2x een p3 500 2x een p3 1ghz :o
nu komen we ergens, nu nog een mooi videokaartje ervoor 8)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

McKaamos schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:42:
[...]

dual P3 500Mhz is *niet* 1Ghz, maar 2 threads van 500Mhz ;)
oftewel: Mhzen mag je niet klakkeloos optellen ;) je performance zal ook nooit in de buurt van de 1Ghz versie komen ;)
Ben ik niet met je eens :)

2 slot 1 500 Mhz CPu's met iedere 512 KB cache reargeren absoluut een stuk prettiger dan 1x een 1 Ghz CPU met 256KB Cache :)
Ook al gebruik je dat ding als windows bak, het werkt echt heel prettig 2 cpu's.
Ik zit op dit moment achter een dual MP2400+, en als ik dat vergelijk met een p4 3.6 Ghz @ 4Ghz, dan is mijn PC sneller :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• chaoscontrol
ja maar ik heb 2x 1Ghz slot 478 :o

dus nog sneller en fijner ;)

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 12:54

Kortfragje

......

Hmm, ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken dat je je tijd zo aan t verdoen bent. Gamen kan thuis ook prima. Wat hier boven reeds gezegd is, dien een voorstel in voor netwerk verbetering en werk het vervolgens uit.

Dat zal ook nog is mooi staan op je cv na je stage !

http://www.gjpvanwesten.nl

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:51

Sa1

als je iets wilt leren op deze stage raad ik je toch aan om ook linux te gaan leren, een netwerk op win2k waar je niets aan mag doen zal je ook niet veel van leren. van Snesroms spelen leer je ook niet echt bijzonder veel.

Persoonlijk zou ik kiezen voor gentoo niet de makkelijkste distro, maar emerge is zo makkelijker :), zit een hele goede install guide bij..

gewoon proberen, anders weer hdd leeg maken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:50:

Wat je ook kunt doen als je toch wat wilt leren is eens kijken wat je nou in huis hebt... een Slot 478 bestaat niet eens nameljik. Dus verdiep je eens wat in de hardware die je daar hebt, dan leer je er ook nog eens wat van :)

• chaoscontrol
Niet dus, ik heb thuis een p3 1ghz 1 proc en hier 2 ik heb alleen een iets betere video kaart thuis (tnt2)

maaaaaaaar ik heb nu multiboot met mandrake gemaakt, ben nu aant klooien :)

• Wijnands
  • Laatst online: 07-02 11:19
chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:59:

Dan kun je alsnog een plan schrijven.

Opzet 1: Wat er aan te doen valt zonder geld uit te geven
Opzet 2: Wat ik met 25k kan doen
Opzet 3: Wat ik met 50k kan doen.

Bijvoorbeeld.

Beetje initiatief!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:50:

Waarschijnlijk heb jij 2x socket370 PIII 1GHz.

nu weer even over je stage.
Overclocken gamen en dergelijke zijn leuk, maar je bent op je stage om wat te leren.
dus zoals alle mensen die hier boven al tegen je zeggen dat je wat zinnegers moet gaan doen kan ik me alleen mar aansluiten.
wellicht met een packetsniffer een beetje het netwerk gaan evalueren. Misschien vind je nog wel een hacker of zo ;)
daarnaast vergeet niet dat je waarschijnlijk ook een verslag moet schrijven wat je gedaan hebt tijdens je stage. Als je daarin dan gaat zetten dat je alleen maar aan het overclocken en gamen bent geweest weet ik iig zeker dat je niet naar het volgende jaar toe gaat en dat bij volgende stages je altijd te horen krijg van, ja maar toen.....(deed je niks). dus beter gewoon actief aan de gang gaan en later kijken of het mogelijk is om misschien een keertje te gamen.
www.gamespot.nl of zo en dan beetje java games gaan spelen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Atlas schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:47:
[...]

Ben ik niet met je eens :)

2 slot 1 500 Mhz CPu's met iedere 512 KB cache reargeren absoluut een stuk prettiger dan 1x een 1 Ghz CPU met 256KB Cache :)
Ook al gebruik je dat ding als windows bak, het werkt echt heel prettig 2 cpu's.
Ik zit op dit moment achter een dual MP2400+, en als ik dat vergelijk met een p4 3.6 Ghz @ 4Ghz, dan is mijn PC sneller :)
mjah ok, das waar.
MultiCPU systemen zijn een stuk "happiger" dan singleCPU systemen.
Maar als jij bijvoorbeeld iets gaan renderen of gaat gamen zal de peformance wel wat achter lopen. je haalt nooit de volle 200% er uit.

sowieso is gamen op een singleCPU systeem fijner afaik... er zijn maar weinig games die geoptimaliseerd zijn voor multiCPU.

maargoed, ik ben het met je eens dat MultiCPU prettiger werkt en gevoelsmatig een stuk sneller is.
vooral binnen windows als je dan vanalles tegelijk doet (meerder threads enzo, verdeling over 2 CPU's)

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:33:
Heey mensen!!

Alvast bedankt!!
Als je Tiny Xp (zoek ff bij google) erop zet draait dat gewoon zeer goed.
Dat gebruikt maar 58mb geheugen! Draait echt vlotjes.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dit heeft voor de rest weinig met CSL te maken -> dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.