[XP Home] Domme programmas werkend krijgen onder useraccount

Pagina: 1
Acties:

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:15

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Ik heb op een verse Windows XP Home installatie de stoute schoenen aangetrokken en iedereen een beperkte user gemaakt. Verder een losse "Beheerder" aangemaakt die natuurlijk wel alle rechten heeft.

Software installatie gebeurt als Beheerder en de rest als user. Nu zijn er helaas een paar programmas (1 spel en wat educatieve zooi) die niet willen werken onder een beperkte useraccount (zullen ergens wel schrijfrechten willen hebben).

Mijn vragen zijn nu:
1. Hoe kom ik erachter wat die programmas precies willen en waarom dat niet lukt
2. Hoe kan ik voor iedereen schrijfrechten instellen op 1 bepaalde map in "Program Files" of een bepaalde key in de registry.

Het is XP Home, dus helaas is er bij "Eigenschappen" van een map/bestand geen "Beveiliging" tab en het programma xcacls.exe bestaat ook niet. Is er nog een andere manier om toch rechten in te stellen in XP Home?

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco op 30-01-2006 10:25 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 09:47

pasta

Ondertitel

Dit is meer iets voor Windows Operating Systems, ik verplaats je topic even. :)

Signature

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
met file en regmon kijken waar het programma dingen probeert te schrijven..
Rechten in je register kan je gewoon met regedit zetten..
hoe je dat op files ze in home.. geen idee eigenlijk normaal zou je het via een policy moeten kunnen zetten maar of dat in home zit weet ik dus niet.
xcacls zou je wel gewoon ergens moeten kunnen downloaden op internet zat iig altijd in resource kit

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Smurff schreef op maandag 30 januari 2006 @ 13:03:
Rechten in je register kan je gewoon met regedit zetten..
hoe je dat op files ze in home.. geen idee eigenlijk normaal zou je het via een policy moeten kunnen zetten maar of dat in home zit weet ik dus niet.
Dat kan dus niet, de registry editor en de file manager in XP Home bieden niet de mogelijkheid om rechten in te stellen. Hetzelfde geld voor policies. Ik zoek dus iets waarmee ik die rechten alsnog in kan stellen.
xcacls zou je wel gewoon ergens moeten kunnen downloaden op internet zat iig altijd in resource kit
Die heb ik inmiddels gevonden in de Windows 2000 resource kit, als ik weer thuis ben ga ik 'em gelijk proberen. Hopelijk doet hij niet eerst een "if(XP_HOME) return "Not Supported"" achtige check...

Dat hele rechtenmechanisme zit wel in XP Home ingebouwd, maar vziw zijn alleen de tools om het in te stellen allemaal weggenomen. Beetje debiel wat mij betreft, want ook al wil ik dat ding niet in een domain of netwerk gebruiken, je hebt het nodig om oude crappy software aan de praat te helpen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gerco op 30-01-2006 15:18 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In veilige modus is het rechten/security tabje wel zichtbaar ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
xcacls werkt gelukkig prima en de registry editor in XP Home heeft de Security opties nog, zijn ze zeker vergeten weg te halen :D

Pagina: 1