Toon posts:

[Voeding] Stekker moederbord verlengen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.009 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb op een site een leuk 2e hands pctje op de kop getikt.
Betreffende een 500mhz systeem die als server zal gaan dienen.
Helaas begaf de voeding het na 1 dag al (kat in de zak gekocht dus eigenlijk)
Goed, om hem toch maar weer werkend te krijgen heb ik wat zitten spitten op zolder
en kwam ik nog een andere voeding tegen (zelfde volt).

Ik dus deze voeding op de plaats gezet (kast iets wat gemodificeerd omdat hij anders niet erin past)
Nu het moederbord nog voeding geven,
en tot mijn verbazing was de stekker die op het moederbord komt veelste kort.
Helaas bestaat er geen "verleng stekker" om hem alsnog bij mijn moederbord uit te laten komen,
en aangezien de pc moest gaan werken, heb ik besloten om op de stekker alle kabels 1 voor 1 af te knippen en te verlengen.
Dit heb ik tijdelijk met kroonsteentjes gedaan. Toen deze klus geklaard was werkte helaas de voeding niet meer.
Hoogstwaarschijnlijk maakt 1 kabel net geen contact in het kroonsteentje?
De voeding deed het nog wel voor deze handeling.

Wat zou ik nu nog kunnen doen?
Andere voeding kopen heb ik weinig zin in, omdat er alleen maar > 250 watt voedingen te koop zijn,
en ik liever een 100 watt voeding erin hebt liggen i.v.m het stroomverbruik.

Bedankt vast.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:38
Misschien even met een multimeter checken of de kabels goed verbonden zijn?
En dan vervolgens de kabels verlengen door ze te solderen en af te schermen met krimpkous.

• Goat
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04-2025
Verlengstekkers zijn er zeker wel. Hier Bijvoorbeeld.

Nu misschien te laat. Misschien een tweedehands voeding kopen via marktplaats?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je kunt doen als je geen verlengstuk kunt vinden is een 20-> 24 pins voeding verloopstukje kopen. Dan heb je een stuk langere ATX kabel. Het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je wel wat plek heb op je mobo naast de ATX connector omdat deze iets zal uitsteken.

Of je controlleert gewoon alle kroonsteentjes. Op deze manier heb ik ook ooit een voedingskabel verlengt en dat werkte prima.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:59

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Er zijn prima ATX verlengkabels te koop hoor. Ik heb er hier zelfs nog eentje van ongeveer 25-30 cm.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:19

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

[quote]Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 08:51:
Andere voeding kopen heb ik weinig zin in, omdat er alleen maar > 250 watt voedingen te koop zijn,
en ik liever een 100 watt voeding erin hebt liggen i.v.m het stroomverbruik.
/quote]
Een voeding van >250W verbruikt alleen maar zoveel, als de computer zoveel stroom vraagt, heeft je compu maar 100W nodig, wordt er ook maar 100W geleverd door de voeding, en zal de voeding ook maar 100W vragen aan je stopcontact (ideale situatie natuurlijk).

Waarom? Omdat het kan!!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lolhozer schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:09:
[...]
Een voeding van >250W verbruikt alleen maar zoveel, als de computer zoveel stroom vraagt, heeft je compu maar 100W nodig, wordt er ook maar 100W geleverd door de voeding, en zal de voeding ook maar 100W vragen aan je stopcontact (ideale situatie natuurlijk).
Je hebt niet helemaal gelijk. Een voeding heeft een ideaal gebruik, daar is hij het efficienst. Als je hoger of lager gaat zitten gaat de efficientie toch wel met een paar % achteruit.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Hmmzz... een atx verlengkabel bestaat dus wel..
Dat is mooi balen dus, alles voor niets geweest.
Ik ga dan eerst maar even alles doormeten,
en als dat niet wil alle verlengkabels en kroonsteentjes verwijderen en het origineel weer vastzetten.

Weet iemand in Rotterdam (geen alternate) een winkel die deze ATX verlengkabels ook verkoop?
Paradigit, mycom enz heeft deze helaas niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 09:36 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
lemming_nl schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:12:
[...]

Je hebt niet helemaal gelijk. Een voeding heeft een ideaal gebruik, daar is hij het efficienst. Als je hoger of lager gaat zitten gaat de efficientie toch wel met een paar % achteruit.
Uiteraard, maar aan de andere kant is de efficiëncy van voedingen de laatste jaren behoorlijk toegenomen (daarom kunnen ze, onder andere, meer vermogen leveren). Het kan dus zelfs zijn dat, alhoewel de voeding niet op zijn piek-efficiëntie zit, toch zuiniger is dan z'n oudere broertje.

EDIT: Ik zo de kroonsteenjes sowiso dumpen. dat is gewoon vragen om problemen, zeker met zoveel kabels. Je kan veel beter wat krimpkous gaan halen en met een soldeerbout alles netjes aan elkaar solderen. Veel netter resultaat en ook een stuk steviger én veiliger.

[ Voor 19% gewijzigd door ShadowLord op 30-01-2006 09:59 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
EDIT: Ik zo de kroonsteenjes sowiso dumpen. dat is gewoon vragen om problemen
Hoezo? ik zie niet in waarom.
De behuizing van een kroonsteentje is niet voor niets plastic.
Als alles er goed in zit kan het geen kwaad verder toch?
Oke solderen is misschien netter, maar kroonsteentjes kennen geen kwaad verder toch.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:21:
[...]

Hoezo? ik zie niet in waarom.
De behuizing van een kroonsteentje is niet voor niets plastic.
Als alles er goed in zit kan het geen kwaad verder toch?
Oke solderen is misschien netter, maar kroonsteentjes kennen geen kwaad verder toch.
Omdat je nu werkt met verbindingen die veel gammeler zijn. Er loopt nog aardig wat stroom over, zo'n kroonsteentje kan makkelijk voor slecht contact zorgen wat heel slecht is voor de hardware.

Verwijderd

Je kan ook gewoon een andere voeding kopen toch? waarvan de kabels zoiezo al langer zijn.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bij paradigit onder "behuizingen en voedingen":
http://www.paradigit.nl/pdf/10008994v.htm

En dan 4 aders van de 24-pins stekker afsnijden.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Waarom gebruik je geen pico PSU, die pas nog op de FP stond? Heb je niet eens een kabel nodig voor naar het moederbord, is superklein en handig. Alleen weet ik niet wat ie kost. Maar hij levert iets van 120 watt vermogen :).

Verwijderd

Omdat die krengen 80 euro zijn, en voor die 80 euro heb je een mooie tagan o.i.d.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35
Voor dat pico ding heb je nog steeds een externe 12V voeding nodig, dus dat schiet niet op.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

KifArU schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:49:
Bij paradigit onder "behuizingen en voedingen":
http://www.paradigit.nl/pdf/10008994v.htm

En dan 4 aders van de 24-pins stekker afsnijden.
Als je de omgekeerde variant gebruikt hoef je helemaal niets af te snijden :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Koop nu maar gewoon een nieuwe voeding, dat lijkt me een stuk beter. Kijk eens naar Huntkey voedingen, rond de 25 euro. Die voedingen hebben lange kabels, ze zijn fluisterstil en er zijn gigantische hoeveelheden kabels beschikbaar.

Deze http://www.azerty.nl/default.jsp?pid=2446 bijvoorbeeld ofzo, nog op voorraad ook. :P

Verwijderd

Ga gewoon verder met de verlenging die je begonnen bent. Soldeer beter de contacten ipv kroonsteentjes te gebruiken en gebruik krimpkous om elk kabeltje afzonderlijk te isoleren. Zo hoef je geen nieuwe voeding te kopen, of geen verlengstuks. Zo maakt alles veilig contact en is alles goed geisoleerd en afgewerkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok we gaan hier weer verder.
Voeding werkt ondertussen:

Er was de voeding stuk, ik dus een ander voeding gemonteerd en de stekker verlengd met kroonsteentjes. Alles deed het weer en de pc zat weer in windows.
Ik wat geheugen erbij gestoken en huppa hij deed niets meer.

Je zal nu denken, haal het geheugen eruit dan moet hij het weer doen, helaas niet dus.
Ik heb ook een nieuwe voeding gehaald gisteren en die vervangen door mijn 'kroonsteentjes' voeding, zodat ik in ieder geval de voeding kon uitsluiten dan.

Wat doet hij niet?
- Hij geeft geen signaal aan het beeld (monitor springt niet aan)
- De harde schijf ratelt ook niet verder

Wat doet hij wel?
- Alles heeft stroom, moederbord, harde schijf, koelers enzovoorts.

Wat heb ik geprobeerd?
- Andere schijf
- Andere voeding
- Andere IDE kabels
- Andere videokaart
- Andere monitor
- Geheugen van bank verwisselt
- Ander geheugen geplaatst

Aanvullende info:
- Misschien door de kroonsteentjes een beschadiging op het moederbord??
Lijkt me overigens sterk omdat hij prima opstarte hiermee,
alleen na de reboot niet meer

- Aangezien hij het niet meer deed na het geheugen,
zou je denken het is het geheugen, ook dit lijkt me sterk omdat ik alles al vervangen hebt en er gebeurd niets verder

- Het lijkt erop dat hij niets meer aanstuurt omdat ik de schijf ook niet hoor lopen verder

- De 'mini' stekkertjes op het moederbord zijn niet meer aangesloten (reset / powerled / hdled)
Dit omdat ik ze per ongeluk eruit gehaald heb en ze even niet meer terug kan plaatsen hoe ze zaten.
De power button zit wel goed erop, dus ik kan hem wel aan zetten.

Wat denken jullie wat ik nu nog kan doen?

Moederbord is een asus p3b-f

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 10:26 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
prbeer je cmos te wissen , er moet een jumper of iets dergelijks op je moederbord zitten, en als je die kortsluit kan je je cmos resetten , dit staat in het manual van het moederbord of soms zelfs op het bord zelf .

ook zou ik eens prberen je cpu er eens uit te halen en er dan weer in te steken , en met zo weinig mogelijk hardware draaien , dus met 1 lat ram (waarvan je zeker weet dat ze werkt) een pci graka (waarvan je ook zeker weet dat ze werkt) en met een voeding waar je niet mee gepriegeld hebt , als het dan niet werkt , ligt het ofwel aan je cpu , ofwel aan je moederbord , (dat dan door een of andere mysterieuze reden ineens niet meer werkt )

Out of the box? What box? There is no box.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sorry, maar "we gaan hier even verder" en dan nog steeds totaal geen specs (muv een p3b-f onderaan ergens) is onzinnig. Zet specs voor jezelf op een rij, trek daar de conclusies uit. Als je ons geen info geeft, kunnen wij jou ook geen suggesties geven :Z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.