Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PC/Aarde] Paar vraagjes over aarde en pc's

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik heb nu een aantal topics gelezen en websites over dit onderwerp .. maar ik blijf zitten met een paar vragen .. ik zal het bondig houden:

1- Ik beschik helaas niet over een stopcontact met aarde voor mijn pc .. Echter, ik lees dat het dan toch beter is om in ieder geval de pc en randapparatuur aan te sluiten op een verdeeldoos die WEL geaarde-stekkeringangen heeft .. ook al gaat de stekker van de verdeeldoos NIET in een geaard stopcontact (geen potentiaalverschil ofzoiets). Kan iemand mij dit voordeel even in total-newbie-taal uitleggen ?

2- Wanneer ik mijn kast aanraak en tevens de verwarming met mijn andere hand, dan voel ik een spanningsstroom. Het is maar een beetje .. maar het tintelt goed. Is dit normaal als je je pc niet aardt ? Of is er dan sprake van een of ander contact dat 'lekt' via de behuizing ?

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

1.
Door alles aan dezelfde aarde te hangen (aardes dus met elkaar verbinden) krijg je geen spanningsverschillen tussen de aardes vand e verschillende componenten. Sommige onderdelen vinden dit nl niet leuk, soms heeft het zelfs instabiliteit tot gevolg, en andere rare dingen als aardlussen enzo.

2.
In je voeding zit een filter, (tegen overspanning dacht ik) dat ervoor zorgt dat je chassis ca. 115V hoger in potentiaal zit dan de 0-draad die je pc in gaat en dus ook de aarde van je verwarming (beetje kortaf maar ik dacht dat het daarop neer kwam) Er is in principe niets aan de hand, dat heb ik ook :D Ik schrok er wel van ;)

Puntje 2 stond btw in de search :)

Hierbij nog een vraagje van mijn kant (sorry voor de topic-kaap, hierbij laat ik het :)): waarom kan ik mijn PC niet aarden aan de verwarming? De CV-ketel hangt bij ons aan het lichtnet, en dus is de CV-leiding gewoon geaard aan exact dezelfde aarde als de rest van de aardes in mijn huis.
Het enige wat ik mij kan bedenken, en wat ik ook schaamteloos uit de search jat, is het feit dat een CV-monteur de leiding wel eens door zou moeten zagen, beide uiteinden aanraakt en vervolgens een knal door zn vingers krijgt. Maar aangezien wij hier de CV zelf doen, en de desbetreffende PC 3 meter bij de CV-ketel vandaan staat, lijkt me dit geen groot probleem. Dus waarom zou het niet kunnen?

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• BoXie
Ok,

Punt 2 staat inderdaad hier prachtig uitgelegd :

http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html.

Maar het was me nog niet helemaal duidelijk WAAROM dat netfilter zo is opgebouwd dat de helft van de spanning op de KAST staat als er geen aarde is aangesloten. Hadden ze dat niet gewoon weg kunnen laten ..;) (domme vraag natuurlijk .. maar leg het es uit)??

Maar als deze lichte spanning dus 'normaal' is .. en niet duidt op een defect .. vind ik het prima voorlopig.

En de de wisselstroomweerstand (wat dat dan ook mag zijn .. ik noem het even een 'afknijper' ) zorgt er dus voor dat ik niet ge-electrocuteerd word door die 115Volt op mijn kast ?

[ Voor 4% gewijzigd door BoXie op 30-01-2006 03:14 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
oshiro schreef op maandag 30 januari 2006 @ 02:21:
Het enige wat ik mij kan bedenken, en wat ik ook schaamteloos uit de search jat, is het feit dat een CV-monteur de leiding wel eens door zou moeten zagen, beide uiteinden aanraakt en vervolgens een knal door zn vingers krijgt. Maar aangezien wij hier de CV zelf doen, en de desbetreffende PC 3 meter bij de CV-ketel vandaan staat, lijkt me dit geen groot probleem. Dus waarom zou het niet kunnen?
Of je hebt net aan je CV zitten klussen en per ongeluk heb je de aarde-kabel los gehaald. Nu staat er 115-volt op je hele CV-systeem. Niet direct dodelijk, maar niet zo fijn. Zeker niet als er bijv. iemand met een pacemaker aan de verwarming komt, of onder de douche kruipt.

Of over een jaar ben je vergeten dat je PC aan de vverwarming is geaard en je sleuteld aan de CV. Of om een of andere reden moet er toch een monteur komen. Of.., of.., etc. Gewoon niet doen. Nu lijkt het een goed idee, later niet meer zo.
BoXie schreef op maandag 30 januari 2006 @ 03:13:
Maar het was me nog niet helemaal duidelijk WAAROM dat netfilter zo is opgebouwd dat de helft van de spanning op de KAST staat als er geen aarde is aangesloten. Hadden ze dat niet gewoon weg kunnen laten ..;) (domme vraag natuurlijk .. maar leg het es uit)??
Heel simpel eigenlijk. Om het filter goed te laten werken moet het geaard zijn. Dus die verbinding lijkt me duidelijk.
Om je PC afdoende te beschermen tegen elecromagnietische interferentie (EMI), zoals radio golven, etc. Maar vooral omdat het wettelijk verplicht is de behuizing van de PC (eigenlijk alleen de voeding) te aarden zit deze aan de aarde geknoopt. Dat betekend dus inherent dat de filter aan de behuizing van de voeding hangt.
Dat dan de hele kast weer aan de voeding hangt komt dus weer door die EMI bescherming en om te voorkomen dat er een spanningsverschil ontstaat tussen de voeding en de rest van de kast (met alle nare vonken en 'vuurwerk' tot gevolg).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
Ik werk al +15 jaar met computers die niet geaard zijn, en heb nog nooit problemen gehad met m'n hardware. Persoonlijk vindt ik dat te veel problemen worden afgeschoven op het niet aarden van je PC. Er zijn WEL uitzonderingen natuurlijk. Een niet geaarde PC die aangesloten is op een COAX kabel via een TV kaart kan enorm veel ruis geven, omdat de COAX kabel wel geaard is namelijk. Blijft natuurlijk een feit dat je niet je PC met je CV moet verbinden of een ander wel geaard apparaat. Dat kan een keer mis gaan.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
In oudere huizen hebben op normale app geen aarde zitten standaard.

Heb pas geleden bij een maat van me geholpen met de verbouwing. Heb als eerst alle electra uit het huis gesloopt
en opnieuw getrikken.. + nieuwe stoppen kast. koste plaatje 2000€ totaal..

PC hoeft niet geaard te zijn. maar tis wel lekker als je onderstroom staat dat dan je aardlek uitslaat.. scheeld hoop pijn :+

maar aarde aan je CV, of ander app afrader... sloop je meer dan je lief is mocht er een keer storing optreden sta je lekker onder 220

A Soldiers manual and a pair of boots.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Wat je ook zeker niet moet doen is geaarde verdeeldozen gebruiken als je geen aarde op je hoofdstopcontact hebt. Tenminste als je meerdere (computer)voedingen tegelijk gebruikt:
I.v.m ontstooring hebben voedingen condensatoren tussen de aarde en de fasedraden. Als je niet aard betekend dat dat er 115 volt op de kast staat. De condensatoren hebben echter zo'n lage waarde dat je van de ontlading bijna niets merkt wanneer je de kast aanraakt. (soms wel, als je bijvoorbeeld natte handen hebt). Als je nou meerdere aardes van verschillende computers op elkaar aansluit, kan je de waarde van de condensatoren optellen en wordt het steeds gevaarlijker.
Dus: als je geen randaarde hebt op je stopcontact, hou de rest van de aardes ook apart.

U vraagt, wij antwoorden.

• BoXie
MeMoRy schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:54:

Dus: als je geen randaarde hebt op je stopcontact, hou de rest van de aardes ook apart.
Lekker is dat ... diverse sites beweren juist het tegendeel: als je géén aarde hebt ... sluit dan TOCH alles aan op geaarde verdeeldozen.

AL met al blijkt wel weer dat er op het gebied van stroom vaak wel 1 waarheid is .. maar er veel meer 'waarheden' de ronde doen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:45
ShadowLord schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:31:
[...]
Of je hebt net aan je CV zitten klussen en per ongeluk heb je de aarde-kabel los gehaald. Nu staat er 115-volt op je hele CV-systeem. Niet direct dodelijk, maar niet zo fijn. Zeker niet als er bijv. iemand met een pacemaker aan de verwarming komt, of onder de douche kruipt.
En daarnaast: De CV leiding is ook niet altijd betrouwbaar als aarde. Bij koppelingen is soms geen goede geleiding door bv het gebruik van teflon. Ja, er is dan nog wel geleiding, maar enkel door het water in de buizen... da's niet echt de beste aarde die je je kunt voorstellen.
Wat je ook zeker niet moet doen is geaarde verdeeldozen gebruiken als je geen aarde op je hoofdstopcontact hebt. Tenminste als je meerdere (computer)voedingen tegelijk gebruikt:
I.v.m ontstooring hebben voedingen condensatoren tussen de aarde en de fasedraden. Als je niet aard betekend dat dat er 115 volt op de kast staat. De condensatoren hebben echter zo'n lage waarde dat je van de ontlading bijna niets merkt wanneer je de kast aanraakt. (soms wel, als je bijvoorbeeld natte handen hebt). Als je nou meerdere aardes van verschillende computers op elkaar aansluit, kan je de waarde van de condensatoren optellen en wordt het steeds gevaarlijker.
Ik heb juist altijd geleerd dat het wel op 1 doos moest? :P Tenminste, aardes van PC + monitor + andere randapparatuur...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
To_Tall schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:14:
...
PC hoeft niet geaard te zijn. maar tis wel lekker als je onderstroom staat dat dan je aardlek uitslaat.. scheeld hoop pijn :+
...
Ik ben blij dat je niet bij mij thuis aan de installatie geklust hebt als de aarde aan de aardlek vast zit ;)

de aardlek meet binnen of er een verschil is tussen de stroom die je huis in komt en verlaat (simpel gezegd). Is dat verschil meer dan 30mA, dan gaat-ie uit. Heeft weinig met het aarden van apparatuur te maken (tenzij je de fasedraad op de aarde aansluit bijvoorbeeld).

• MeMoRy
Ok, dan alleen apparatuur die op elkaar aangesloten is wel. bijv monitor en pc. Je zou ander idd het geval kunnen krijgen dat apparaten ondeling over de gronddraad grote stromen leten stromen. (Zelf nooit last van gehad). Netwerkverbinding hoeft dan weer niet, die hebben geen aardedraad: het is een differentieel signaal.

Het is gewoon zo. de aarde zit in de case aangesloten volgens onderstaand schema
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
fase (oud +115 volt, modern 230 volt)
  |
condensator
  |
aarde
  |
condensator
  |
nul (oud -115 volt, modern 0 volt)

Hierdoor staat er steeds 115 volt op de kast, als die niet geaard is. Zodra je je kast aanraakt en jij bent wel geaard, ontlaad iig 1 condensator zich over jou. Hoe snel dat gebeurt, ligt aan jou geleiding. Als je bijv natte handen hebt, is je weerstand lagen en voel je de schok meer.
Al met al valt het wel mee, aangezien de condensator niet zo'n hoge waarde heeft en niet zoveel energie op kan slaan valt de stroom die door je lichaam loopt wel mee.
Heb je nou veel van die apparaten naast elkaar staan, dan kan je de waarde van die condensatoren met elkaar optellen. Dan slaat de resulterende capaciteit dus meer energie op en kan de resulterende stroom die door je lichaam loopt gevaarlijk worden!

Eigenlijk kan je beter gewoon aarden: meestal zit er op je stoppenkast (aan de zijkant) wel een aansluiting voor een aardedraad. geel/groen... gewoon een draad trekken. een 1,5 mm2 kabel zou genoeg moeten zijn... 2,5 mm2 nog iets veiliger, mocht er een keer kortsluiting zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
BoXie schreef op maandag 30 januari 2006 @ 14:34:
[...]

Lekker is dat ... diverse sites beweren juist het tegendeel: als je géén aarde hebt ... sluit dan TOCH alles aan op geaarde verdeeldozen.

AL met al blijkt wel weer dat er op het gebied van stroom vaak wel 1 waarheid is .. maar er veel meer 'waarheden' de ronde doen.
Er is hier zeker en vast één waarheid: je PC moet geaard zijn (zowel wettelijk verplicht, als wenselijk voor jezelf).

Zomaar met wapens rondlopen mag ook niet, ook al beweer je dat je alles onder controle hebt. Als je in je voet schiet, daar heb ik geen problemen mee. Maar als een kind toevallig met je geweer speelt, en enkele mensen neerknalt, dan weet je meteen weer waarom verboden wapendracht alweer verboden is.

Zelfde met aarding, als je me kan garanderen dat enkel jij zelf risico loopt bij het prutsen met de aarding, dan doe je wat je wil. Maar dat ben je nooit zeker. Vandaar dat aarden moet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Alles wat je aan 1 PC hangt zou ik persoonlijk gewoon in dezelfde doos aarden. Bij het aansluiten van meerdere losstaande systemen via een centrale aarddoos zonder te aarden heb je wel gelijk met je stelling, de rotzooistroom op het gehele systeem wordt groter naarmate je er meer aan hangt.
Waarom wel je beeldscherm/PC/printer/whatever tezamen op 1 centrale geaarde doos: via de interface kabels gaan ze toch wel opelkaar "aarden", wat niet de bedoeling is. Als ik met gescheiden contactdozen mijn beeldscherm aansluit op mijn PC, krijg ik vonkjes. Gooi ik alles achter dezelfde UPS, heb ik nergens last van, aangezien alles al met elkaar verbonden is.

• MeMoRy
ik zou uitkijken met gooien... de meeste apparatuur kan niet zo goed tegen schokken...

Maar je hebt wel gelijk: die vonkje die je ziet als je de videostekker aansluit komt doordat op de pc idd 115 volt op de aarding staat en de monitor dat niet heeft. Als dat via de pinnentjes zou gaan dan zou je waarschijnlijk je vid-kaart of je monitor beschadigen, vandaar dat de sub-d stekker ook zo ontworpen is dat de aarding eerst kontact maakt en de pinnetjes daarna pas.

Mijn verhaal gaat vooral op wanneer je meerdere pc's parallel aansluit.

Pagina: 1