VPN server verbindt wel wan client maar niet lan client

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RutgerB
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 10:40
Hi,

Ik probeer met wat vrienden een vpn te starten maar stuit nog op een laatste probleem:
We hebben een router die fungeerd als vpn server,
hierop kunnen winxp clients via wan(het internet) gewoon op inloggen en krijgen dan een virtueel ip toegewezen, wat ook allemaal prima werkt aangezien we elkaar gewoon kunnen pingen etc..
Het probleem is dat degene die "achter" die router op een lan zit op de een of andere manier niet kan inloggen op die vpn, het inloggen blijft hangen zodra het wachtwoord en de gebruikersnaam wordt gecontroleerd, en dat terwijl we exact dezelfde instellingen hebben gedaan als bij die clients die via wan inloggen.. ook hebben we zoveel het wan ip als het lan ip van de router als host adres hebben ingevuld..

Ik heb ter verduidelijking ook een schematje bijgevoegd..

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hvba/voorbeeld_vpn.GIF

Dus even kort het probleem:
de bovenste computer in het schema (met ip 10.42.10.2) kan niet inloggen op de vpnserver (z'n eigen router via welke hij wel gewoon op het internet kan met ip 10.42.10.1).
Tijdens het inloggen komt op een gegevens moment de melding "verifying username/password" en daarna timed ie gewoon uit.

Router: Eminent EM4032
vpn instellingen op winxp:
type vpn: PPTP met PAP authenticatie..

Ik heb overigens al veel rondgekeken op de forums hier en met google maar kon helaas niets vinden wat op dit probleem leek.. ook in de handleiding van de router staat helaas niets van nut.

iig alvast bedankt voor de hulp!

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-03 13:28
Maakt die persoon de VPN-verbinding via het externe of interne ip-adres, ik heb hier hetzelfde probleem. Als ik binnen het lokale netwerk zit en ik verbind met mijn externe ip-adres dan treedt er gewoon een time-out op.

Probeer in dit geval de persoon binnen het lan het interne ip-adres v/d router te laten gebruiken. In dit geval geloof ik dus 10.42.10.1

Wel lezen wat er staat ;-)

Staat de router toevallig niet alleen VPN-verbindingen van buitenaf toe, kijk eens of je op een andere computer een proxy kan opzetten en dan via die proxy een VPN-verbinding kan maken, dan zou het dus wel moeten werken.

Wat je natuurlijk ook kan doen is de interne computer een 2e ip-adres geven in de goeie range, gewoon bij TCP/IP-instellingen en dan een 2e ip-adres toevoegen.

[ Voor 40% gewijzigd door snoopy op 30-01-2006 11:24 ]

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Waarschijnlijk probeer je te vpn over hetzelfde subnet en dat vind vpn niet leuk. Gemakkelijkste oplossing is die vpn gewoon in je normale netwerk hangt (10.x reeks).

Specs

• RutgerB
- via proxy heb ik nog niet geprobeerd
- ik heb geprobeerd een alternate ip adres aan te geven, alleen kan ik niet hetzelfde subnetmask invullen.. want in het virtuale vpn lan krijgen we een ip met als subnet mask 255.255.255.255 dit kun je dus niet instellen..
Waarschijnlijk probeer je te vpn over hetzelfde subnet en dat vind vpn niet leuk. Gemakkelijkste oplossing is die vpn gewoon in je normale netwerk hangt (10.x reeks).
Ook geprobeerd, maar ik kan dus helemaal niets buiten het vpn pingen, en ook valt het me op dat het subnetmask 255.255.255.255 is

• RutgerB
Nou ben er niet in geslaagd aan de praat te krijgen wat ik wilde maar heb hetzelfde kunnen bereiken met Hamachi

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-03 13:28
Mocht je nog verder willen proberen zou ik je aanraden niet 255.255.255.255 als subnetmask te nemen. Dit heeft tot gevolg dat je dus een 32-bits netwerkgedeelte (v/h ip-adres) hebt en dan houd je geen bits meer over voor de pc's. 255.255.255.0 zou in dit geval een betere keus zijn.

• RutgerB
zoiets had ik idd ook al bedacht, alleen kon ik dit nergens veranderen.
Pagina: 1