Toon posts:

Nieuwe CPU koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 1.428 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Al weken ben ik me aan het orienteren voor een kompact CPU koeler ( socket 478 ) van 8 bij 8 cm.
Op pricewatch heb ik al diverse CPU koelers gezien maar zijn allemaal helaas tegroot.\
Op mijn moederbord ( asus p4s533 vl ) heb ik ruimte voor een CPU koeler 8 cm bij 8 cm
( heel mischien 8.5cm bij 8.5 cm, maar dan word het echt echt krap, mijn videokaart en een aantal condensators zitten in de weg ).
Heb even een en ander bekeken, een koeler moet een slanke voet hebben en mag wel breed uitlopen. Met andere woorden de voet stuk waarmee je hem aan je moederbord monteert mag niet langer en breder zijn dan maxx 8 cm.

Weet iemand een geschikte CPU koeler voor mij?
Koeler moet echt stil zijn, want de comp staat in mijn slaapkamer.

Alvast bedankt

GR

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 15:52 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kijk simpelweg welke koeler geschikt is voor jouw CPU-socket. In principe zullen die allemaal passen.

ARME AOW’er

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 12:11

ReseTTim

Chocolate addicted

zalman heeft mooie fijne koelers.. koop anders van die koelers met van die heatpipes..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Is dit misschien iets? http://www.thermaltake.com/coolers/volcano/rs/a1365.htm Ik heb er gisteren twee van opgehaald. Helaas zijn ze nog niet in actie geweest. Ik zit nog te wachten op mijn Dual Athlon bord die uit Taiwan moet komen. :D Maar misschien kun je reviews vinden of zeggen de specs je voldoende.

P.s. Ik weet niet wat voor socket jij gebruikt, kijk daar wel even naar.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 30-01-2006 00:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

ehm...Volcano 9
17 dB at 1300 rpm
48 dB at 4800 rpm.

Mooi plaatje van het moederbord

Passende zalman:
CNPS7000B-Cu

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
De topicstarter zoekt een voeding van 8 bij 8!!!! Dan weet je toch wel dat die zalman vééél te groot is! |:( Hij zoekt wellicht een delijke stille koeler ter vervanging van zijn luidruchtige boxed cooler. Maar de tweaker heeft willicht een kleine kast + skt van mobo bevindt zich helemaal bovenaan waardoor zijn voeding dicht tegen zijn CPU cooler komt! Gevolg: Hij kan geen oversizede cooler installeren!

Verwijderd

dieter87 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:18:
De topicstarter zoekt een voeding van 8 bij 8!!!! Dan weet je toch wel dat die zalman vééél te groot is! |:( Hij zoekt wellicht een delijke stille koeler ter vervanging van zijn luidruchtige boxed cooler. Maar de tweaker heeft willicht een kleine kast + skt van mobo bevindt zich helemaal bovenaan waardoor zijn voeding dicht tegen zijn CPU cooler komt! Gevolg: Hij kan geen oversizede cooler installeren!
Topic starter geeft niet aan:
1 Welke koelers hij al bekeken heeft
2 Waarom er geen grotere koelers op kunnen dan 8x8cm (max 8,5x8,5cm)
(bijv in de weg zittende voeding, rond de socket zitten er componenten erg dicht bij zodat de voet niet groter mag zijn dan 8x8CM)
3 ^^ Geld de 8x8CM alleen voor de base en kan de koeler naar boventoe wel groter zijn etc.

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Hoe moeilijk is het om wat pc winkels af te struinen, web winkels voor mijn part... Boxed coolers werken ook altijd prima, ik heb nog een p4 boxed cooler liggen,.. mag je zo hebben,...

Irrelevant by default - rm -rf /

Verwijderd

Topicstarter
sniek schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:52:
Hoe moeilijk is het om wat pc winkels af te struinen, web winkels voor mijn part... Boxed coolers werken ook altijd prima, ik heb nog een p4 boxed cooler liggen,.. mag je zo hebben,...
Dank je sniek,

Heb mijn bericht even aangepast.

Gr.

Verwijderd

Topicstarter
sniek schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:52:
Omdat de CPU koeler aan een aantal voorwaardes moet voldoen ( stil,passend op mijn moederbord, en niet te prijzig), en aangezien er hier heel wat techneuten zitten, vraag ik het liever dan dat ik met een miskoop zit.

Verwijderd

Beste wie dit leest,

Dit topic is oud, maar ik zit met het zelfde probleem als de topic-starter. Ik heb een 478 socket van ca. 8x 8 cm. Aan alle zijden is het krap: voeding aan de bovenzijde, DDR aande zijkant en nog meer attributen. Ik denk dat de voeding het grootste probleem is. Die staat ca. 1-2 cm van het voetstukje af. Kan ik dan een koeler als bijvoorbeeld de Scythe Ninja Mini installeren? Wat zijn anders goede 'smalle' alternatieven?
De temperatuur is momenteel veel te hoog (70 C) en ik wil de koeler vervangen. Ik wil het meteen goed doen, zodat de mogelijkheid bestaat een keer te gaan overklokken. Ik wil daarom echt een degelijke koeler, maar ze komen mij allemaal zo groot over.

Mijn pc is trouwens redelijk oud (van 2003), het moederbord is ASrock P4145D.

Hopelijk leest iemand dit en kan iemand mij advies geven. Mijn ervaring in winkels is dat mensen er geen verstand van hebben of je iets proberen aan te smeren (''het is toch voor een socket 478, dan past het toch!''

Vriendelijke groeten van Jip :)

Verwijderd

Die afmetingen zou het ongeveer moeten hebben, maar is die koeler wel sterk genoeg? Ik zit nu op 70 graden en zou echt naar 40 willen, of iets in de buurt. Ik geef geen zak om flashy apparaten en geruisloosheid boeit me ook niet zo veel, ik wil gewoon een apparaat dat flink koelt. Kan dat met die koeler die je als voorbeeld geeft??
Groet, Jip

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-01 10:45
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 00:04:
Die afmetingen zou het ongeveer moeten hebben, maar is die koeler wel sterk genoeg? Ik zit nu op 70 graden en zou echt naar 40 willen, of iets in de buurt. Ik geef geen zak om flashy apparaten en geruisloosheid boeit me ook niet zo veel, ik wil gewoon een apparaat dat flink koelt. Kan dat met die koeler die je als voorbeeld geeft??
Groet, Jip
80x80 mm is geen grote ruimte voor een koeling. Je temperatuur word niet alleen bepaald door je koeling maar ook door je airflow. Als de warme lucht niet (goed) afgevoerd word dan heb je ook een probleem.
Of deze goed koelt op jouw proc weet ik niet, zoek eens naar reviews via Google. Die zullen er zeker zijn.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Houd er rekening mee dat de meeste fatsoenlijke koelers tegenwoordig ter hoogte van de componenten niet breder zijn dan het socket. Pas een cm of 2 hoger worden ze breder. Bekijk de foto's van de Schyte Ninja maar eens. De vinnen daar van zijn pas maximale breedte boven de hoogte van het gemiddelde latje DDR geheugen.
Thank god for heatpipes ;) Die maken dat nl mogelijk.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Je zou naar de airflow van je kast kunnen kijken. Als deze niet voldoende is blijft de warmte in de kast hangen. Tevens zou je de huidige koeler er af kunnen halen en ontstoffen en van de CPU en de koeler de koelpasta schoonmaken.
Ter grootte van een rijstkorrel koelpasta van artic silver op de CPU netjes en gelijk verdelen en terugplaatsen.
Ruim je (IDE/Molex/ATX) kabels op want die verzieken de airflow.

Kijk in de bios of de voltage niet hoger staat dan (1,525v voor 3Ghz) (klik).

Mocht dat niet werken dan kan je nog een ZALMAN CNPS7000-Cu CPU koeler kunnen kopen en plaatsen. Ik heb deze zelf ook op twee moederborden gehad met weinig hoofdruimte en past gewoon omdat het onder smal is en naar boven breed uitvalt.
Deze koeler in mijn HTPC kast (Silverstone LCM-16s) koelt onder load mijn CPU tot 70 graden (1080p MKV film, bird scene anyone?). Omdat er nou eenmaal weinig ruimte is voor airflow. Als ik mijn P4 3.0 Prescott processor terug klok van 3,0Ghz naar 1,5Ghz en 1,325v dan valt het 15 graden lager uit. Op mijn P4 3.2 Northwood deed ie het wel beter met 3,2Ghz standard volt 60 Graden.

En ja 70 graden in IDLE is te veel, onder LOAD 70 graden kan wel. Het blijven heet hoofden.

[ Voor 0% gewijzigd door uname -r op 23-07-2009 22:36 . Reden: Foutje sempron moet prescott zijn ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

FYI: Sempron is AMD ;) P4 is Intel, wich is it? Bedoel je Northwood vs Prescott?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Mijn moederbord staat tegen de koeling aan, dus vanaf het voetstukje tot de voeding is maar een heel klein beetje ruimte. Ook al is de koeler van onder smal, als hij te breed uitloopt naar boven toe heb ik er alsnog niks aan. Dit is mijn moederbord: http://www.overclockzone....ock/p4145d/DSCN0634-1.jpg
Zoals te zien zit de socket (zeg ik dat goed?) helemaal boven aan en direct tegen het moederbord staat mijn voeding.

Ik zat te denken aan deze:
http://www.pcmegastore.nl..._119&products_id=44917696
Maakt het wat uit in welke richting je de koeler plaatst? Ik denk dat deze namelijk wel net past als ik hem in de lengterichting parallel met het voedingskastje kan plaatsen, maar dan blaast ie wel omlaag. Is dit erg?

Groetjes, Jip

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 16:15 ]

Verwijderd

foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 16:15 ]

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Je kan het zo plaatsen dat deze koeler richting de voeding blaast, als je voeding daar een ventilator heeft dan gaat de warmte via je voeding naar buiten.

Maak eens een foto van de huidige situatie dan kunnen we hier beter beoordelen en je dan ook beter helpen.

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 16:26

Patjeee

Ik woon in Boston MA

-delete post please-

[ Voor 97% gewijzigd door Patjeee op 24-07-2009 09:17 . Reden: foutje ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

dit mag wel op slot....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.