Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ATX] Voeding ploft bij 7V afname

Pagina: 1
Acties:

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:33
Ik heb een (volgens mij) ATX computervoeding, en wil hierop een fan op 7V laten draaien. Het probleem is alleen, dat zodra ik de +5V op de min-draad van de fan aansluit en met de +12V de plus-draad aanraak, de voeding uitvalt. Als ik de voeding uitzet en weer aan, dan werkt hij wel weer gewoon, totdat ik weer 7V wil trekken ...

Doe ik iets verkeerd of is dit een ingebouwde beveiliging (en hoe schakel ik deze uit)?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Weet je zeker dat je fan dan wel goed is? Misschien zit daar wel kortsluiting in, dat is iets wat je het eerste zou kunnen testen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Wat zijn de specs van de fan en de voeding en de rest van het systeem?

1) Waarschijnlijk is het probleem dat je te veel "stroom terug in de 5V rail stopt". Dit kan je verhelpen door voor een extra belasting te zorgen op de 5V lijn. Probeer dus eens de desbetreffende fan aan te sluiten op 7V en tegelijktijd een andere fan (of nog beter 2) aan te sluiten op 5V (tussen +5V en aarding). Of zorg voor een andere belasting.

2) Het zou ook kunnen dat gewoon de 12V lijn overbelast wordt. Dit kan je als volgt testen: sluit de desbetreffende fan gewoon aan op 12V (tussen +12V en aarding). Als de voeding het dan trekt, wordt de 12V lijn niet overbelast en gaat het probleem waarschijnlijk 1) zijn.

EDIT> in de veronderstelling dat de fan in orde is :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 22:55 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:33

_Ernst_

Mark It Zero!

Hangen er op dat moment nog andere belastingen aan die voeding of alleen die fan? Zo nee, probeer de 5 en 12 volt rail dan ook eens te belasten als je die fan aansluit, ik kan me namelijk voorstellen dat een voeding het niet zo prettig vind als er stroom tussen de 12 en 5 volts lijnen gaat lopen, en niet via de massa...

Last.fm