Toon posts:

inloggen op nt4/exchange5.5 vanuit nieuw domein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik loop tegen het volgende probleem aan:
Situatie:
1 windows nt server computer met daarop exchange 5.5 (domein xxx)
op een andere locatie een nieuw geinstalleerde windows 2003 machine. (domein yyy)
Ik heb een tweeledige trust relatie opgezet met de nt machine, en deze kan ik vanuit het nieuwe domein prima bereiken. (ping, netwerkshares etc.)

Het probleem is dat ik vanuit het nieuwe domein geen contact kan maken met de exchange server op de nt server.
Ik weet nog niet zoveel van exchange 5.5, dus mijn vraag is: Moet ik nog instellingen wijzigen in exchange?
Zijn er nog andere dingen, zoals verwijzigen naar exchange in active directory op de 2003 server?
De login namen van de gebruikers zijn niet veranderd, de passwords wel, vanwege de veiligheidseisen in 2003.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-04 20:15
heeft dat niet iets met DNS forward lookup zones en reverse lookup zones te maken?

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Tja dat vraag ik me af. Moet ik in de DNS configuratie een nieuwe mail exchanger configureren voor de exchange server?

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:34
Door het zetten van de two-way trust, heb je alleen aangegeven dat de domeinen elkaar vertrouwen. Dit zegt nog niets over toegang tot resources (zoals een Exchange mailbox).

Ik heb dit nog nooit opgezet, dus weet niet precies hoe je nu verder moet. In principe kun je nu wel rechten toekennen aan gebruikers uit het andere domein, maar of dat ook op mailboxen kan, ....???

Overigens als je vanuit een ander domein een mailbox wil openen, kan dat ook gewoon door Outlook te gebruiken en naar de betreffende mailserver te verbinden met een exchange connectie. Bij het aanmelden op Exchange (op de mailbox) moet je dan domein\gebruikersnaam gebruiken om in te loggen, waarbij domein de domeinnaam is van het NT4 domein waarin Exchange draait.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het punt is dat ik op het internet hier niet zoveel over vind.
Als ik probeer in te loggen op de exchange server krijg ik een foutmelding met de vermelding dat de (exchange) server niet gevonden kan worden. Ik ga morgen even proberen of het wel lukt als ik ipv de naam van de server het ip adres gebruik. Als ik op deze manier wel contact krijg lijkt het op een fout in de dns config. Ook ga ik morgen even kijken of ik het domein op een of andere manier aan exchange kan toevoegen.
Maar ik sta open voor suggesties.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-04 20:15
je gaat wel via de Naam naar de server? dus niet via IP?

en kun je vanaf de exchange server met \\naam naar de andere ?

dan klopt de DNS al wel...

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan vanuit het nieuwe domein zowel met naam als ip pingen naar de andere (mail)server. Dat werkt, maar ik vermoed dat de dns van de domeincontroller ook nog moet verwijzen naar de mailserver van het andere domein. Als het contact via met ip adres werkt ben ik in ieder geval al een stapje verder.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je een nieuw Windows 2003 domain in de lucht gebracht met dezelfde NetBIOS naam als het oude NT4 domain?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de klant wilde een andere domeinnaam.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

En nu verwacht je dat de Exchange server volautomatisch de conversie doet van "hé deze mailbox is van OUDDOMAIN\Jantje dus ik moet NIEUWDOMAIN\Jantje daar gewoon toegang op geven"?

Dat gaat dus niet vanzelf maar dat moet jij doen. Even in Exchange Administrator alle mailboxen langs en de Primary NT Account wijzigen van OUDDOMAIN\<user> naar NIEUWDOMAIN\<user>. Daarna maar eens een boekje gaan lezen over wat dat nou eigenlijk is, een trust

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik heb in mijn post gevraagd of ik nog wat moet instellen in exchange. Maar Brahiewahiewa, ik dank je voor deze tip. :7

Verder is het probleem van de connectie nog het grootste probleem denk ik. Vanmiddag de gebruikers vroeg naar huis sturen, en nog even wat proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... nog even wat test gedaan en de suggestie van Brahiewahiewa met een gebruiker uitgevoerd.
Het netwerk ziet in ieder geval de nt server op het andere domein, maar...
Bij het inloggen via outlook, krijg ik nog het oude domein: oudedomein/gebruikersnaam.
Dus niet inloggen. Is dit een cache/update probleem, en kan ik het proces versnellen?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Changes to Primary Windows NT Account on Mailbox Do Not Take Effect

Maar die 120 minuten zullen ondertussen wel voorbij zijn ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Brahiewahiewa op 01-02-2006 12:55 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa, hier was ik naar op zoek. _/-\o_

Je gelooft het niet, maar we hebben het nieuwe domein een uurtje in de lucht gehad om de wijzigingen in exchange te testen. Daarna werd ik er door de directeur uitgezet, want hij wilde naar huis.

Thanks! ik ga het morgen opnieuw proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Fijn! Het is gelukt om contact te maken met de mailserver. Weer een stap verder in het migratieproces.

Thanks Brahiewahiewa, als je in de buurt van Enkhuizen bent, moet je maar eens een biertje komen halen! :9
Pagina: 1