[IME] Japans typen wil niet

Pagina: 1
Acties:
  • 4.560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Sinds enige tijd ben ik bezig met het leren van Japans.
Nu zou het stukken makkelijker zijn als ik het kon typen ook, maar daar komt het probleem.

Ik heb bij toetsenbord instellingen Japans toegevoegd en Windows besloot toen IME toe te voegen.
So far so goed.

Ik heb de settings toen even grondig doorgespit en zat staan "Romaji" input, top!
Maar dat werkt dus niet, niet in word, niet in kladblok en niet in mijn MSN vensters :?

Ik snap er niets meer van, en schijn ook verkeerd te googlen daar ik het niet kan vinden :?
Iemand een ideetje?

Edit: Plaatje
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~romamideero/jpns.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door SH4D3H op 29-01-2006 20:58 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-03 19:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Wat ik altijd doe is gewoon de standaard taal verwijderen en de taal die je wilt gebruiken toevoegen... zo heeft Windows geen keuze en moet ie wel de taal gebruiken die er als enige in staat. Anders wil ie nog wel eens switchen..

Twitter

• SH4D3H
En dan kan ik enkel Japans typen?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik gebruik njstar voor koreaans en japans, dat programma werkt ook voor chinees.

Het programma njwin (1.89) vertaalt alle windows in de desbetreffende taal die je instelt (die je trouwens on the fly can veranderen), volgens mij werkt het op de GDI-laag. Echt een aanrader, werkt erg fijn.
Klein detail, uit ervaring kan ik je vertellen dat het programma in windows XP de titelbalk (de blauwe balk van een programma waar ook het minimaliseer/sluitknopje opzit) alleen vertaalt als je de default skin gebruikt, bij de win2k skin werkt het niet (tenminste bij koreaans is dit het geval).

Ze hebben op die site ook een specifieke wordpad programma (word processor) voor japans.

Alleen het typen op een westers toetsenbord is een beetje moeilijk, aangezien de tekens er niet opstaan met je een beetje onthouden welke combinatie wat is (voor koreaans geldt dat de tekens gemaakt worden door 2 ascii-tekens te combineren. Maar de koreanen hebben een 'gewoon' alfabet van 38+10 tekens, ik weet niet of chinese en japanse tekens op dezelfde manier samengesteld worden).

Voorbeeldje hoe njwin werkt:

In de standaard ansi-mode/no cjk (chinese, japanese, korean)
Afbeeldingslocatie: http://www.home.versatel.nl/sewers/korea_ascii.JPG

Met koreaanse instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.home.versatel.nl/sewers/korea_goed.JPG

Voor de rest hoef je dus niet te kloten met de 'regional settings' instellingen van windows.

[ Voor 32% gewijzigd door sewer op 29-01-2006 22:47 ]

Verwijderd

pfff, waarom een apart programma gebruiken wanneer het al in xp zit. njstar en dergelijke is wel handig win98

btw, probeer effe ook ms natural input bij jp keyboard toe te voegen,

wanneer je japans wil typen, klik op de taal icoon op je taakbar. verander het in jp, verleng of show de taalbar en klik op de A. zet het op hiragana input voor hiragana, katakana voor katakana. het werkt dan net zoals een normale japanse invoer methode, je typt je japanse woorden en dan druk je op space om het te veranderen in de kanji die je wil, enter om het te bevestigen.

Verwijderd

NJStar gebruikt een "fake" laag om aziatische karakters te typen en weergeven. Heeft een slechte ondersteuning

Ik raad je aan om een Aziatische windows te gebruiken voor volledige ondersteuning.

In windows zelf moet je dingen goed instelling.

Als je van venster verwissel schakelt hij automatisch naar de standaard invoertaal (dus kijk goed naar je incoontje van taalinstelling).

En je moet goe dopletten dat windows niet per ongeluk weer terug schakelt... zoals in IE, ik moet altijd 10x op chinees drukken voordat hij alles in het chinees weergeeft.

Ik weet niet hoe alles bij Alle andere niet chinese aziatische talen gaat maar bij chinees moet je eerst zeggen hoe je wilt invoeren (manier) in windows zelf of NJstart(afrader). en dan naast je toetsenbord/landinstelling goed zetten, Vervolgens je "snel" toetsen instellen!

Ik weet niet hoe graag jij Japans wilt hebben..... als je zelf japans bent, zet ff gewoon japanse windows erop. ben van alle gezeik af.

Welk gezeik? Als je netjes met NJstar een emailtje tikt, dan komt bij de andere kant niet goed over. Hij/Zij moet dan ook NJstar gebruiken anders gaat het helemaal fout. Want lees Windows die Characters als ASCII in (correct me if im wrong). Hij moet als Unicode inlezen! En dat lukt met NJstar niet ALTIJD.

Verwijderd

nooit problemen gehad met mijn japanse invoer, ik gebruik het dagelijks en ik gebruik gewoon een engelstalige Xp hoor.

belangrijkste om the onthouden is, dat japanse invoer of welk andere taalinvoer via de taalbalk alleen geldt voor die text-box die je hebt geselecteerd.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Welk gezeik? Als je netjes met NJstar een emailtje tikt, dan komt bij de andere kant niet goed over. Hij/Zij moet dan ook NJstar gebruiken anders gaat het helemaal fout. Want lees Windows die Characters als ASCII in (correct me if im wrong). Hij moet als Unicode inlezen! En dat lukt met NJstar niet ALTIJD.
Ik gebruik njstar niet omdat ik japans/koreaans wil leren, maar omdat ik voor mijn werk soms als 3e lijnssupport problemen oplossen met programmeercode in het japans/koreaans (waarbij de variabelenamen dus in het japans/koreaans zijn, dan zijn de echte tekens een stuk makkelijker dan de standaard ansi-rommel).

Ik heb iig nog nooit van problemen gehoord als ik wat terugstuur wat ik op mijn engelstalige windows (+ engelstalige instellingen) icm njstar heb gewijzigd. Blijkbaar werkt dat op hun native japans/koreaans windows-versie gewoon goed. Misschien dat het bij chinees anders is, wij hebben geen chinese klanten...

[ Voor 23% gewijzigd door sewer op 30-01-2006 15:45 ]

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Hé vergeet niet dat je font wel Japanse characters moet ondersteunen. Een aantal standaard Windows fonts doen dat niet in default namelijk ! :D

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:40

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik kan op mijn NL en EN Windows versies probleemloos Chinees en Thais typen. Ik kan mij haast niet voorstellen dat Japans niet zou werken.

In het genoemde screenshot heb ik inderdaad NL met VS Int als standaard staan plus de Chinese en Thaise taal. Zodra ik MS Word opstart schakel ik met alt-shift (dit kan ook een andere combinatie zijn) naar de betreffende taal (te zien aan het icoontje rechtsonder, NL/CH/TH). Daarna kan ik probleemloos typen.

Sommige programma's accepteren inderdaad geen "vreemde" talen. Heeft over het algemeen met Unicode support te maken. MS Word ondersteunt het zeer zeker! Test daar dus in eerste instantie even mee

[ Voor 19% gewijzigd door sh4d0wman op 30-01-2006 15:59 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• SH4D3H
sh4d0wman schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:57:
Sommige programma's accepteren inderdaad geen "vreemde" talen. Heeft over het algemeen met Unicode support te maken. MS Word ondersteunt het zeer zeker! Test daar dus in eerste instantie even mee
Het lukt me echt niet.
De taal staat op [JP] en het toetsenbord is zo'n IME tekentje geworden.
Als ik de instellingen opvraag krijg ik
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~romamideero/jpns2.JPG
Pagina: 1