SD-RAM wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik heb via familie een pc gekregen. een P4 1.5 met 128 MB ram. Deze pc is aanzienlijk beter dan mijn P3 550 met 265 MB. Ik wil graag mijn ouwe SD-RAM meenemen naar mijn nieuwe.

Ik plukte ze uit mijn oude pc en ik stak ze in mijn nieuwe pc. Ik drukte hem aan hij begon te piepen. Hier was ik het niet mee eens. Ik probeer het nog eens maar dan alle reepjes apart. Hij piepjes met het reepje dat standaard de pc gekregen zat. Ik vond dit niet vriendelijk. Alle rammetjes werken wel me elkaar als ik ze in mijn P3 bak doe. Ik wil graag weten waarom hij dit doet. En hoe ik dit kan oplossen.

Mijn P3 bord is een asus p2b-d
Mijn P4 bord is een fujitsu siemens branded moederbord.

Ik heb de FaQ doorgenomen maar daar kan ik niks uit vinden

Alle rammetjes zijn 128 MB

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Wat ik niet precies zie aan je post is of alle bankjes dezelfde snelheid hebben. Is het allemaal pc133? Kan natuurlijk zijn dat dat mobo gewoon picky is over z'n geheugen, of niet om kan gaan met de indeling van de banken. Heb je single of dubble sided geheugen?

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Misschien lul ik wel uit m'n nek, maar ondersteunen de P4 generatie moederborden niet alleen DDR-RAM en geen SD-RAM? Puur een gok hoor.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Om wat voor geheugen gaat het hier? Daarmee doel ik op zowel je huidige geheugen als het geheugen uit de nieuw verkregen PC. Als je niet precies weet hoe je dit vast kunt stellen is het kopje
'Welke soorten geheugen bestaan er allemaal?' in de RAM FAQ een goede hulp :)

Waarschijnlijk is het "nieuwe" geheugen simpelweg incompatibel met je moederbord danwel chipset.
In dat geval zul je het ook niet aan de praat krijgen.
Lawrentium schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:15:
Misschien lul ik wel uit m'n nek, maar ondersteunen de P4 generatie moederborden niet alleen DDR-RAM en geen SD-RAM? Puur een gok hoor.
Dat klopt inderdaad niet. De P4 heeft van velerlei geheugentypen gebruik gemaakt, zoals in het begin bijvoorbeeld ook veel gebruik gemaakt werd van Rambus geheugen dat in 1999 werd geïntroduceerd.
Dit staat ook allemaal onder het kopje 'RDRAM' in de bovengenoemde RAM FAQ :)

[ Voor 44% gewijzigd door Rone op 29-01-2006 20:27 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
Als z'n mobo geen SDRAM aan kan, had 'ie vast wel de splinters opgemerkt toen hij de reepjes erin forceerde ;) En mensen de de i845 chipset niet kennen moeten hun mond wassen met zeep.

TS, geef eens wat meer specs. Is je ouwe PC misschien een Compaq met speciaal geheugen ofzo? Misschien dat het daarom niet werkt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 21:47
Breepee schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:24:
Als z'n mobo geen SDRAM aan kan, had 'ie vast wel de splinters opgemerkt toen hij de reepjes erin forceerde ;) En mensen de de i845 chipset niet kennen moeten hun mond wassen met zeep.

TS, geef eens wat meer specs. Is je ouwe PC misschien een Compaq met speciaal geheugen ofzo? Misschien dat het daarom niet werkt.
Nou er waren wel degelijk kort P4 mombo's met sdram.

Maar ik zou als ik jou was dit even goed controleren of het echt sdram is. Ook heeft je P3 pc standaard PC100 sdram, als jou P4 sdram gebruikt zal dit PC133 sdram zijn, dus dan zou je het geheugen langzamer moeten zetten mits moglijk natuurlijk.

Voor meer info over je PC kun je het vast wel met een beetje googlen vinden.

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 04:16
...Ook heeft je P3 pc standaard PC100 sdram, als jou P4 sdram gebruikt zal dit PC133 sdram zijn, dus dan zou je het geheugen langzamer moeten zetten mits moglijk natuurlijk...
Zijn P3 is standaard PC133. PC100 was standaard bij P2. Daar ligt het dus niet aan. Ik denk dat zijn fujitsu siemens een beetje kieskeurig is...

[ Voor 10% gewijzigd door Haas op 29-01-2006 20:38 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 08:26
Het zou wel handig zijn het type moederbord op te geven, dan kan je dingen gaan uitsluiten.

P4 bordje met sd-ram bestaat wel degelijk.... nieuws: Asus P4B i845 mobo specs en foto

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 04:16
Het is trouwens niet de meest ideale combinatie. P4 met SD-ram geheugen. Vriend van me heeft zijn oude moederbord vervangen voor een nieuwe. Nu dus de P4 in combinatie met DDR-ram en dat scheelt aanzienlijk in performance.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik weet dat het niet de meest snelle combo is maar ik wou het wel graag laten werken. Er zit zoals iemand al heeft gezegd een intel 845i chipset op. Het zijn 1 van 133 en 2 van 100 ( ik weet niet wat voor waardes hierachter gaan) zou het probleem hier aan liggen. ( ik weet het verschil tussen die twee niet maar zou mijn siemens branded moederbord hier niet blij mee zijn)

De pc is een scenic t met een siemens branded moederbord( er staat heel groot siemens op ). ZOu een bios flash helpen voor de ondersteuning. ( dit zou ik dan vor de eerste keer doen en ik wil niet graag het risico lopen om hardware te vernietigen dus dit zou ik zien als laatste redmiddel)

Het enige wat erover tevinden is op google zijn voornamelijk drivers en informatie over bijv hoe duur en dergelijke

[ Voor 9% gewijzigd door Touchdomex op 29-01-2006 22:09 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
hier stond geblaat

[ Voor 96% gewijzigd door Touchdomex op 29-01-2006 22:08 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst, een P4 met SDRAM is heel veel voorkomend, alles wat nu verkocht wordt maakt gebruik van SDRAM. Er is een uitzondering geweest met Rambus, maar verder is het allemaal SDRAM.

Ten tweede, PC100 kan wel werken als je de geheugenbus op 100 zet, verre van ideaal, maar goed, dat is een P4 met SDR spul sowieso niet, maar t.o.v. een P3 550 natuurlijk een hele verbetering.
De kans bestaat dat het oude geheugen simpelweg niet compatible is met je moederbord, dan is het simpelweg einde oefening, biosflash zal daarbij ook niet helpen omdat de bios losstaat van het werken met de geheugen modules, dat is de taak van de chipset.

Wat je het beste kunt doen is testen met iedere keer een enkele dimm. Boot het systeem dan niet dan kun je ervanuit gaan dat de dimm niet compatible is. Je kunt kijken of Siemens een QVL heeft voor dit moederbord waarbij staat welke chips ondersteunt worden. Het kan zijn dat je huidige mobo redelijk kieskeurig is voor wat betreft het geheugen. Een Asus P2B vreet vrijwel alles wat je hem voert is mijn ervaring, dus dit is een goede mogelijkheid.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik ga morgen wel eventjes kijken( moet nu naar bed toe gaan) Ik ga het in ieder geval proberen en anders nog via via aan andere rammetjes komen(zoals ik nu aan al mijn computers ben gekomen)

Pagina: 1