[XP] Bootsector terugkrijgen*

Pagina: 1
Acties:

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 12:18
toevoeging: Ik heb inmiddels ook de beschikking over de bootable cd van Norton Systemworks 2006 :) Mss dat dat de oplossing wat makkelijker maakt...

Ik heb bij wat kennissen hun pc opnieuw geinstalleerd, maar er waren wat probleempjes die ik opgelost heb :) Een probleem bleef echter onstaan, en is alleen maar erger geworden nadat ik het probeerde te fixen. Het ging over een maxtor schijf van 60GB die slechts voor 32GB werd aangemerkt in Windows XP. I know, jumper settings enzo, heb ik allemaal gedaan. Dus heb ik toen maxblast ff geprobeerd (in windows), maar die zag ook maar 32GB. Dus toen ff de dos versie gedownload en bij booten geprobeerd. Die zag de schijf wel voor 60GB, maar installeerde iets van DDO (dynamic Drive Olverlay ofzo) waardoor de pc niet meer opstart. Hij gaf toen de error aan 'Erroe loading OS'. Dus ik dat DDO er weer af gegooid, maar ik bleef die error krijgen. Ik heb hem nu bij mij thuis zijn staan om het op m'n gemakje te bekijken, maar ik krijg nu zomaar uit het niets ipv van die error de volgende: disk boot failure, insert system disk and press enter.

Nu zullen jullie wel denken, easy, bootsector ff fixen...dat wil ik ook. Ik weet alleen niet goed hoe dat moet, ik heb een Windows XP met SP2 tot mijn beschikking zodat ik in de herstelconsole kan komen, alleen wat je daar allemaal precies kunt doen weet ik eigenlijk niet zo goed. Daarom vraag ik het hier ;) Ook hierop zul je zeggen, simpel, ff op google zoeken en tada, daar staat hoe het moet. Maar dit systeem heeft DUAL BOOT, dus het heeft Windows 98 en Windows XP!
Ik denk dat de tussenstap (kiezen tussen os'en) het probleem veroorzaakt met dat DDO.

Ik kom dus helemaal niet ver met opstarten, ik kom uit onder 'boot from cd:, dus bij die IRQ adressen.

Hoe krijg ik die dual boot ini terug, of hoe krijg ik het zo dat zonder data verlies die pc weer in windows kan komen??

btw, die 60GB schijf mag gewoon leeg, die andere 200GB moet echt intact blijven aangezien daar belangrijke data op staat!! (beide windows installaties ;))

THANKS!

toevoeging: Als ik probeer de Windows XP setup te bereiken om de herstelconsole in te komen, gaat ie eerste de hardware controleren, dat gaat zonder problemen. Maar zodra ie de windows setup gaat uitvoeren krijg ik de volgende error waardoor ik de setup niet bereik:
STOP: c0000221 Unknown Hard Error
\SystemRoot\System32\ntdll.dll

[ Voor 20% gewijzigd door rob1985 op 29-01-2006 20:31 ]

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-02 01:01

WPN

in de xp rescue console heb je fixmbr zitten als het goed is

typ in de console eens help in en je ziet alle opdrachten

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Je kan een masterboot record terugzetten met fdisk /mbr vannuit dos.

!let op!

Als er dus iets van een boot loader staat kan het zijn dat die dus niet meer werkt. Maar misschien kom je dan verder met booten dan nu en kan je het euvel vanuit XP fixen. Het is een suggestie ik heb nooit dit probleem gehad.

meer info:

link

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 08:41

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Maxblast is niet erg betrouwbaar.
Als het niet hoeft, liever niet gebruiken.
Indien het een Maxblast schijf betreft,
kun je die herkennen door vanaf een dos-floppy te starten.
Daarna zie je met fdisk een non-dos-partitie,
van meestal 8GB of 32GB (dus niet de grootte van je harddisk).
Als dat zo is, kun het vergeten, data is al weg, of raakt weg.
In geen geval fdisk /mbr of sys c: gebruiken dan.

Als je echter gewoon een fat32 partitie ziet,
dan is er nog hoop.
Maak de schijf bootable in dos (windows 98 boot floppy),
met:
sys c: (enter)
fdisk /mbr (enter).
Ook even met fdisk kijken of de eerste partitie aktief is.
Daarna kun je in dos/windows 98 opstarten van harddisk.

Hierna kun je met je XP cd opstarten en XP installeren,
waarbij je kiest voor bestaande indeling behouden (geen data verlies).
Alleen zorg je dat je bij de eerste beste herstart van floppy opstart i.p.v. cd.
Want anders zou je je bestaande windows XP overschrijven.
Daarna wijzig je c:\boot.ini (wel even van read-only afhalen met attrib),
en zul je met je vorige 98 maar ook met je vorige XP kunnen opstarten.

Kortom een dual boot 98/XP zonder data of windows 98/XP verlies.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• rob1985
Die schijf die het probleem opleverd is overigens leeg, dus dat maakt verder niks uit. Er hangt echter ook nog een Western Digital schijf van 200GB in waar beide windows systemen op draaien, dus die moeten intact blijven. Daar staan allerlei bestanden op die absoluut niet weg mogen!

• rob1985
Als ik probeer de Windows XP setup te bereiken om de herstelconsole in te komen, gaat ie eerste de hardware controleren, dat gaat zonder problemen. Maar zodra ie de windows setup gaat uitvoeren krijg ik de volgende error waardoor ik de setup niet bereik:
STOP: c0000221 Unknown Hard Error
\SystemRoot\System32\ntdll.dll

Verwijderd

Heb niet de gehele topic gelezen, maar als je een MBR "kwijt" bent is er niets aan te doen.. Je kan alleen een "fix" commando geven voor een "bestaand" MBR of een nieuwe aanmaken..

Verwijderd

http://www.windowsnetwork...riteMasterBootRecord.html

met debug heb ik wel eens een FAT32 gerepareerd.... en gelukt....!!
Of dat met NTFS ook gaat (bovenstaand stukje gaat er wel over).?? Geen ervaring
Zoek met google
http://www.google.nl/sear...:official_s&start=10&sa=N
ik vond oa ....
http://www.geocities.com/...r/BootToolsRefs.htm#PQMBR
zoek eerst verder... garanties zijn tot de deur....

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet nog even je OS, Windows XP, in de topictitel per de Windows Operating Systems - Policy :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1